Mitä jos kutsuisimme naapurit kylään?

Kirjoittaja Riikka Arola on Viking Line Abp:n aluepäällikkö ja Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsen.

Matkailun Edistämiskeskus MEK ajoi Skandinavian toimistonsa alas kymmenen vuotta sitten. Alasajo tehtiin osin säästösyistä, mutta toisaalta koettiin, että kyllä lähinaapurit matkustavat Suomeen ilmankin mittavia markkinointikampanjoita, ja Suomi on rajanaapureille ennestään tuttu. Ei kuitenkaan välttämättä otettu riittävästi huomioon sitä, että esimerkiksi ruotsalaisten matkailu Suomeen oli pitkälti tarvematkustusta tai vanhemman väen tottumukseen perustuvaa. Ruotsiin aikoinaan lähteneet tulivat sukuloimaan Suomeen tai ruotsalaiset seniorit kylpylälomalle, kun Ruotsin kylpyläkulttuuri oli vasta heräämässä.

Nuorempi ruotsalainen sukupolvi on onnellisen tietämätön naapurimaastaan. Suomella ei ole mitään erityispaikkaa heidän sydämissään. Koko maailma on heille avoinna ja esimerkiksi halpalentoyhtiöt vievät Arlandasta melkein minne vain. Haastattelututkimuksissa ruotsalaiset osaavat mainita Suomesta vaivoin Helsingin, Muumit ja vodkan. Ahvenanmaan oletetaan olevan osa Ruotsia. Yhä harvempi on koskaan edes käynyt Suomessa.

Ruotsalaisille pitäisi siis kertoa syitä miksi Suomeen kannattaisi tulla ja mitä Suomessa tapahtuu? Visit Finland, joka vastaa valtakunnallisena tahona Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä, on kuitenkin keskittynyt edistämään matkailua pääasiassa Aasiassa. Siinä mielessä ymmärrettävää, että potentiaalia löytyy ja matkustajavirrat ovat tällä hetkellä kasvavia, mutta maailmantilanteiden muuttuessa virta voi ehtyä hyvinkin nopeasti. Näin on käynyt aikaisemminkin, kun panoksia keskitettiin esimerkiksi Venäjän markkinoille. Olisiko sittenkin järkevää jakaa edes osa satsauksista myös lähimarkkinoille, joista voisi olla houkuteltavissa ympärivuotisesti ja tasaisesti matkustajia.

Turun alueen matkailuorganisaatiossa Visit Turussa on onneksi herätty. Visit Turku on toki jo aikaisemminkin panostanut markkinointiin niin Ruotsissa, Virossa kuin Venäjälläkin, mutta keväällä käynnistyneen strategiatyön myötä yhteistyötä on tiivistetty entisestään niin kauppakamarin kanssa kuin paikallisten matkailutoimijoiden ja alan yritysten kanssa. Tavoitteena on rakentaa pitkäjänteinen myynti- ja markkinointikonsepti, löytää lähimarkkinoita kiinnostavat tuote- ja palvelukombinaatiot, ja samalla varmistaa tuotteiden ympärivuotinen saatavuus sekä jakelutiet. Toiveena on myös saada Visit Finland käärimään hihat ja lähtemään mukaan talkoisiin, sillä onnistuakseen elinkeinot tarvitsevat tuekseen myös valtion rahoitusta.

Tuote- ja palvelutarjonnan teemat on ollut helppo valita strategiatyössä. Turun räjähdysmäisesti kasvava ravintolakulttuuri on valtakunnallisestikin huomattu ja hyväksi havaittu. Ruoan lisäksi Turun alue on nostanut profiiliaan tapahtumakaupunkina. Tästä hyvänä osoituksena tämän kesän suurtapahtumat The Tall Ships Races ja Europeade, mutta toisaalta myös yhtä lailla Timanttiliigan statusta tavoitteleva Paavo Nurmi Games tai musiikkikulttuurin puolella Turun Musiikkijuhlat ja lukuisat muut tapahtumat. Tapahtuman ei aina tarvitse olla suurikaan, vaan olennaista on löytää kohderyhmää kiinnostavat teemat. Ruoan sekä kulttuuri- ja muiden tapahtumien rinnalla teemaksi on nostettu suomalainen luonto ja elämäntapa. Voisi kuvitella Live like a local -tuotekonseptin ja esimerkiksi modernin saunakulttuurin kiinnostavan myös lähinaapureitamme.

Ruotsalaisia silmällä pitäen on olennaista nostaa esille myös ruotsalaista historiaa Suomessa. Ja sitähän Turun seudulla riittää yllin kyllin. Tarinat heräävät eri tavalla eloon, kun niistä löytyy omaan kulttuuritaustaan liittyviä yksityiskohtia.

Verkkoläsnäolon on hyvä olla kunnossa niin informaation kuin ostettavuudenkin kannalta. Blogit ja some rakentavat onnistuneesti modernimpaa mielikuvaa, mutta onnistunut matkailumarkkinointi vaatii myös ihmisten kohtaamista ja aktiivista läsnäoloa markkinoilla. On aika muuttaa olemassa olevaa mielikuvaa Suomesta. On aika kutsua naapurit kylään.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2018. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy