Digitaalisen kaupan murros tarjoaa rajattomat mahdollisuudet

Kaupan ala muuttuu vauhdilla. Arvoketjun kaikki toimijat: valmistajat ja brändit, tukkuporras, vähittäiskauppa, b-to-b toimijat sekä erityisesti alan uudet jättimäiset tulokkaat: globaalit markkinapaikat, hakevat uusia markkina-asemia ja miettivät miten muutos vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa. Eri toimialoilla digitalisaatio etenee eri asteissa, mutta kaikkiin se iskee, vääjäämättömästi ja pysyvästi.

Turun kauppakamari järjestää kevään aikana digitaaliseen kaupankäyntiin liittyviä tilaisuuksia:

Kauppa 2020 päivässä kuullaan missä digitaalisen kaupan kärki menee maailmalla. Miten kaikki kauppaa käyvät yritykset voivat ammentaa tehoa uusista toimintamalleista ja mikä on globaali D2C markkina. Lisäksi tarjolla on johtaja- ja hallitustason keskustelua sekä vertaissparrausta muutoksen tarjoamista mahdollisuuksista. Lue lisää

Kolmiosainen verkkokaupan peruskoulutus tarjoaa kattavan tieto-taitopaketin yrityksille, jotka suunnittelevat verkkokaupan perustamista tai ovat juuri avanneet ensimmäisen verkkokaupan. Koulutus tarjoaa paljon kehitysideoita ja vinkkejä myös verkkokauppaa jo harjoittaville. Lue lisää

Vuoden verkkokauppavaikuttajaksi valittu Leevi Parsama on sparraa yrityksiä kevään tilaisuuksissa.

Verkkokauppias – ajattele isommin

DHL on globaali kuljetusyhtiö, joka toimii yli 220 maassa ja alueella ympäri maailman. Yrityksellä on laaja maailmanlaajuinen verkosto, joka mahdollistaa luotettavat ja nopeat toimitukset. DHL Expressin kuljetuspalvelu sopii erityisesti verkkokauppiaiden liiketoimintaan. Palvelu poikkeaa perinteisestä rahtikuljetuksesta toimitusnopeudellaan; lähetys voi olla perillä maailman toisella puolella jo seuraavana arkipäivänä.

DHL Expressin myyntijohtaja Oktay Nuri kertoo kuljetusprosessin läpinäkyvyyden olevan yksi tämän hetken ratkaisevimmista asioista verkkokauppa-asiakkaiden keskuudessa.

”Kun lähetys tulee DHL Expressille kuljetettavaksi, ensimmäiseksi se skannataan. Asiakas voi sen jälkeen seurata paketin kulkua koko sen matkan ajan. Tämän mahdollistaa DHL:n valtava verkosto, jossa lähetys kulkee sen lähetyksestä toimitukseen saakka. Nurin mukaan verkkokauppa ja ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet dramaattisesti.

”Tällä hetkellä suuri osa meidän lähetyksistämme on verkkokauppatuotteita, jotka liikkuvat eri maiden välillä. Kansainvälinen verkkokauppa onkin yksi ydinosaamisalueistamme”, hän kertoo. Nuri kehottaa verkkokauppiaita ajattelemaan isommin. Globaali verkkokaupankäynti lisääntyy hänen mukaansa vuosi vuodelta.

”Verkkokauppiaan pitäisi kotimarkkinoiden lisäksi pohtia myös myyntiä kansainvälisesti. Verkkokauppa mahdollistaa ostamisen kaikkina vuorokauden aikoina missä päin maailmaa tahansa”, hän muistuttaa.

Nurin vinkit verkkokauppiaille:

  1. Ajattele kansainvälisesti. Jos myyt tällä hetkellä vain kotimaassa, pohdi hetki, miksi et myisi myös ulkomaille. Meille on yhtä helppoa toimittaa esimerkiksi Saksaan, Ranskaan, Australiaan tai Japaniin.
  2. Asiakkaat arvostavat helppoja ja varmoja kuljetuksia. Kun tuotteen arvo saavuttaa sata euroa, sen kuljetusprosessin läpinäkyvyys nousee yhä tärkeämmäksi. Asiakkaalle on siis tärkeää nähdä, missä hänen tilaamansa tuote menee. Noin joka 10. dollari joka myydään verkkokaupassa, myydään premium-logistiikalla.
  3. Joustavuus on tärkeää. Mitä tapahtuu, jos paketti saapuu ja asiakas ei olekaan vastaanottamassa sitä? Kuljetusketjun onnistuminen piilee joustavuudessa. DHL Express tarjoaa palvelun, jossa asiakas voi ennen lähetyksen saapumista muuttaa esimerkiksi saapumisosoitteen tai -kellonajan.

DHL Expressin myyntijohtaja Oktay Nuri muistuttaa, että verkkokauppiaan pitäisi kotimarkkinoiden lisäksi pohtia myös myyntiä kansainvälisesti.

 

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2018. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy