Viikon jäsen: Loviisan Aitta

Loviisan Aitta on Ruskolla vanhassa navetassa ja kuivurissa toimiva sisustus- ja lifestyleliike, joka tarjoaa runsaan tuotevalikoiman lisäksi sisustussuunnittelu- ja ompelupalvelua. Yrityksellä on myös verkkokauppa. Lisäksi tiloissa toimii kahvila.

Loviisan Aitta syntyi vähän sattumalta, otolliseen ajankohtaan. ”Elettiin vuotta 1998 ja olin kotiäitinä kolmen pienen lapsen kanssa. Olin muutamaa vuotta aiemmin valmistunut unelma-ammattiini, äidinkielen opettajaksi. Kun päivittäin pyörimme vanhan tilaamme kuuluvan navetan ympäristössä, mietin usein, että mitähän käyttöä satavuotiaalle rakennukselle vielä voisi keksiä”, yrityksen toimitusjohtaja Helena Aho kertoo sisustusliikkeen synnystä.

”Samoihin aikoihin valmistamiamme tallilyhtyjä alettiin kysellä myyntiin. Kun lisäksi opettajan virkaa ei vielä ollut odottamassa, alkoi pikkuhiljaa muhia ajatus omasta yrityksestä, jossa myytäisiin lahjaksi sopivia tuotteita. Ja mikäpä parempi paikka kuin tuon vanhan navetan tallinpääty”, Aho jatkaa.

Vuoden 1998 marraskuussa Aitan ovi avautui asiakkaille.

”Näin jälkikäteen ajatellen se tehtiin aika vaatimattomin valikoimin. Koko hankkeen epäilijöitä oli monia. Kuka nyt lähtisi ostoksille maaseudulle, vanhaan navettaan? Mutta intoni ja uskoni olivat voimakkaita. Idea oli uusi ja kaiken voi toteuttaa ilman vanhojen käytänteiden painolastia. Paikallislehti julkaisi kuvan tallilyhdystä ja se sai heti asiakkaat ja kiinnostuneet liikkeelle. Ensimmäinen joulu oli menestys” Aho paljastaa yrityksen alkutaipaleista.

”Vähitellen yrityksen muoto alkoi hahmottua entistä selvemmin. Halusin tarjota asiakkaille kauniita ja hyödyllisiä tuotteita elämyksellisessä ympäristössä. Paitsi huolellisesti valitut tuotteet, myös myymälän kaikki muut elementit olivat tärkeitä. Valaistus, tuoksut, tunnelma. Moni totesi, ettei ollut koskaan aiemmin käynyt sisällä navetassa. Useat muistavat vieläkin alakerran takkatulen, jonka loimutuksessa kauppoja tehtiin. Toimitilat ovat vuosien aikana kasvaneet vähitellen niin, että nykyisin myymäläpinta-alaa on yhteensä jo 800m2.”

Liike on kerännyt myös mainetta kansainvälisesti.

”Vuonna 2011 osallistuimme Suomen edustajina kansainväliseen Gia-kilpailuun Chicagossa yhdessä 23 muun eri puolilta maailmaa tulleen yrityksen kanssa. Kilpailussa arvioidaan sisustusalan yritysten toimintaa kaikilla osa-alueilla. Mukanamme toimme kotiin molemmat voitot, sekä visuaalisen markkinoinnin palkinnon että koko kilpailun voiton. Voitto kansainvälisessä kilpailussa toi uskoa koko toimialalle ja tietysti omaan tekemiseen.”

Ajoitusta voidaan pitää tärkeänä menestystekijänä yrityksen menestyksessä. Myymälän avautuminen osui oikeaan aikaan sisutusbuumin rantautuessa Suomeen ja lukuisten uusien sisustusohjelmien ja -lehtien ilmestyessä.

”Edustimme uudenlaista erilaista konseptia, jossa toimittiin keskuksien ulkopuolella ja erikoisissa myymälätiloissa. ”

Työtunteja ei ole vuosien varrella laskettu ja lisäksi henkilökunta on ollut innostunutta ja työhönsä sitoutunutta. Myös koko perheen tuki ja osallistuminen toimintaan on ollut ensiarvoisen tärkeää. Tärkeä asia on ollut myös oma selkeä visio toiminnasta ja sen kehittämisestä.

”Uudistamme valikoimaamme jatkuvasti ja lisäksi meillä on ollut onni saada myymäläämme korkeatasoisia brändejä, joiden taustalla on huikeita tarinoita. Esimerkkinä mm. suomalainen Balmuir, jonka nousu maailmalla luksusbrändiksi on ollut huikea”, Aho vielä jatkaa.

Haasteitakin on toki tullut vastaan:

”Kuluttajien käyttäytymisen muutos on ollut viime vuosina valtavaa. Kulutustottumukset ovat muuttuneet ja kauppojen aukioloaikojen myötä erikoisliikkeiden paineet aukioloaikojen laajentamiseksi ovat koko ajan kasvaneet. Se kasvattaa kulurakenteen vuoksi melkein aina myös yrittäjän työmäärää. Työtä on tehtävä intohimoisesti ja innostuneesti.”

Aho on kuitenkin optimistinen tulevaisuuden suhteen: ”Digitalisaatio muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä ja uudet järjestelmät mahdollistavat täysin uudenlaisen ostoskokemuksen. Myymälöiden täytyy tarjota uudenlaisia kokemuksia ja innostaa kuluttajia ostamaan tuotteita.”

”Toivon mukaan olemme trendikäs yritys, joka tuo kuluttajan ulottuville uusimmat tuotteet. Toimimme monikanavaisesti ja asiakas voi useiden kivijalkakauppojemme lisäksi asioida myös digitaalisessa myymälässä” nainen lisää vielä.

Myös Varsinais-Suomi saa kehuja:

”Varsinais-Suomi on hyvä paikka yrittää. Talous kasvaa hienosti ja alueella on selvä tekemisen meininki.”
Kauppakamarille Helena Aho lähettää terveiset:

”Turun Kauppakamari tekee merkittävää työtä elinvoimaisen Varsinais-Suomen kehittämisessä ja alueen edunvalvonnassa. Kauppakamarilla on tärkeä merkitys alueen elinkeinoelämän puolestapuhujana ja jäsenistön kouluttajana. Onnea ja menestystä myös jatkossa!”

www.loviisanaitta.fi


Viikon jäsen -juttusarjassa nostamme esiin jäsenyritystemme tarinoita osana varsinaissuomalaista menestystä. Julkaisemme uuden tarinan verkkosivuillamme joka tiistai. 

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2018. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy