Vierailukeskus Joki tuo esiin Turun seudun osaamista

Turun tiedepuistossa sijaitseva vierailukeskus Joki on vakiinnuttanut paikkansa Turun seudun elinkeinoelämän näyteikkunana ja kohtaamispaikkana. Vuoden verran avoinna olleessa vierailukeskuksessa on käynyt jo yli 22 000 vierailijaa 82 eri maasta.

Turun tiedepuiston sydämessä sijaitseva vierailukeskus Joki avautui yleisölle vuosi sitten joulukuussa.

Joesta vastaava Turun teknologiakiinteistöjen asiakkuuspäällikkö Carita Varjonen kertoo kuluneen vuoden olleen Joen kannalta erittäin hyvä.

– Ajatuksena alusta lähtien oli, että Joki toimii modernina näyttämönä alueella jo toimiville ja täällä vieraileville yrityksille. Olemme onnistuneet tavoittamaan nämä yritykset hyvin. Kävijöitä on vuoden aikana ollut yli 22 200 ja tapahtumia on järjestetty yli 300. Asemoituminen tiedepuiston sydämeen on siis tapahtunut.

Joki on kansallisesti merkittävä kokonaisuus, sillä se on Suomen ensimmäinen alueellinen vierailukeskus. Myös kansainvälinen kiinnostus on ollut suurta, ja vierailijoita Joessa on käynyt 82 eri maasta.

Alueen osaaminen esiin

Joella on tällä hetkellä yli 70 kumppaniyritystä, jotka esittelevät toimintaansa Joen digitaalisin keinoin toteutetussa showroomissa ja järjestävät tiloissa omia tilaisuuksiaan. Esillä olevat yritykset edustavat Varjosen mukaan alueen voimakasta kehittymistä ja vahvaa kasvua.

– Joki on hyvä esimerkki toimivasta yhteistyöstä. Mukana ovat kaikki Turun alueen elinkeinoelämän kärkiyritykset, jotka muodostavat Joessa yhteisön, jonka tavoitteena on tuoda esiin Lounais-Suomen parasta osaamista, hän kertoo.

Joen kumppaniyrityksilleen tarjoama digishowroom soveltuu monipuoliseen käyttöön.

Kumppaniyritykset käyttävät digishowroomia esimerkiksi tuotteidensa liisaamiseen tai presentoimiseen. Showroom palvelee niin talon sisäisesti kuin ulkoisesti, Varjonen muistuttaa.

Joki kehittyy koko ajan

Varjonen kertoo, että yrityksiltä saatu palaute yleisesti ottaen ollut erittäin positiivista.

– Koko Turun Teknologiakiinteistöjen toiminta nojaa asiakastyytyväisyyteen. Se on meille erittäin tärkeää. Olemme asiakaspalautteiden pohjalta Joessa selvästi lunastaneet sen lupauksen, että Joki on Premium-tuote ja luotettava tapahtumakeskus ammattimaiseen kokous- ja seminaaritoimintaan, hän toteaa.

Varjosen mukaan tilojen kehitystyö on jatkuvaa.

– Ei riitä, että meillä on vain seinät. Kehitämme tällä hetkellä yhteistyössä Turku Business Regionin kanssa Joen toimintoja, digishowroomia ja aulatilan käyttöä. Ajatuksena on, että esimerkiksi Joen aulasta saataisiin matalan kynnyksen kohtaamispaikka.

Asiakkuuspäällikkö Carita Varjonen vastaa Teknologiakiinteistöjen asiakassuhteista vastuualueinaan erityisesti Joen kumppanuussopimukset sekä palloiluhalliyhteistyöt.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2018. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy