Viikon jäsen: Mobimar Oy

Mobimar Oy suunnittelee ja rakentaa omissa tiloissaan ja omalla henkilöstöllään erilaisia aluksia, laivojen erikoislaitteita sekä arkkitehtonisesti vaativia rakenteita risteilijälaivoihin. Yritys on perustettu 25 vuotta sitten jatkamaan ammattialusten, turistisukellusveneiden sekä öljyntorjuntalaitteiden valmistusta. Sen juuret ovat Pansiossa sijainneen Oy Laivateollisuus Ab:n toiminnassa.

 

Mobimar Oy:n varatoimitusjohtaja Antti Immonen päätyi yritykseen töihin kokopäiväisesti vuonna 2012.

”Hain muutamaan eri otteeseen töihin Mobimarille, ja lopulta saimme työsopimuksen tehtyä. Nykyinen työsuhteeni alkoi 2012, mutta olen ollut aikanaan täällä töissä kesäisin lukiolaisena sekä opiskeluaikana syys- ja joululomilla”, hän kertoo.

Mobimar Oy:n tärkeimmäksi menestystekijäksi Immonen liittää yrityksen monipuolisuuden.

”Meillä on kokonaisvastuu projekteissamme ensimmäisistä konseptivaiheen ideoinneista rakenteiden tai laitteiden luovutukseen asiakkaalle toisella puolella maapalloa. Pyrimme ulkoistamisen sijaan usein miettimään, jos voisimme laajentaa toimitustamme ja tehdä asioita laajemmin itse”, hän sanoo.

Vuosien varrella koetut haasteet liittyvät projektiliiketoiminnan luonteeseen. Yrityksen useimmat tuotteet ovat myös yksittäiskappaleita.

”Meillä ei välttämättä ole sopimusta tehdessä vielä tietoa, miten kokonaisuus tullaan lopulta rakentamaan tai miten se saadaan kuljetettua kohteeseen. Lisäksi toimituksemme ovat fyysisesti sekä taloudellisesti niin suuria, että meillä ei ole mahdollista tehdä ”susikappaleita”. Kaikki, mitä teemme on: uutta, ennennäkemätöntä ja sen on pakko toimia”, Immonen toteaa.

Hän muistuttaa, että metalliteollisuus ja laivanrakentaminen ovat perinteisiä teollisuuden aloja. Ne ovat eläneet teollistumisen alkuajoista lähtien. Tämä näkyy myös työkulttuurissa.

”Saamani mentoroinnin mukaisesti uskon esimerkin avulla johtamiseen, yksilön ajattelun sallimiseen sekä ammattiylpeyden ja vastuun kasvattamiseen. Minun tehtäväni on murehtia ennakkoon ja ehkäistä tai ratkaista projekteihin liittyviä haasteita sopimus, tuotanto ja takuuvaiheissa”, Immonen kertoo.

Yli 90% Mobimarin myynnistä tulee ulkomailta ja useimmiten Euroopan ulkopuolelta. Varsinais-Suomesta tuotteilla on meriteitse lyhin matka muille mantereille.

”Täällä löytyy osaaminen, tekijät, verkosto ja materiaali. Molempien Pohjoismaisten lentoyhtiöiden tarjoamat ylihintaiset ja usein viime hetkessä peruuttamat lentoyhteydet Turusta ovat viikoittaisessa arjessa heikoin lenkki paikalliselle teollisuudelle”, hän sanoo.

Terveisiä kauppakamarille?

”Joudumme tuomaan asiakkaat ja materiaalit tänne Turkuun. Joudumme lisäksi itse lentämään asiakkaidemme luokse ja lähettämään tuotteemme Pansionrannasta ympäri maailmaa. Pystymme työllistämään hyvän määrän varsinaissuomalaisia ihmisiä ja hankkimaan materiaalia ja palveluita monilta paikallisilta yrityksiltä, mutta olemme äärimmäisen riippuvaisia tehokkaasti ja hyvin toimivista lento- ja satamayhteyksistä Turkuun, ja Turusta. Turun toimivat lentoyhteydet ulkomaille sekä Pansion sataman parantaminen hyödyttävät kaikkia Varsinais-Suomen meri- ja kaivosteollisuuden vientiyrityksiä, ja niissä Turun kauppakamari voi auttaa meitä osaltaan.”

www.mobimar.com


Viikon jäsen -juttusarjassa nostamme esiin jäsenyritystemme tarinoita osana varsinaissuomalaista menestystä. Julkaisemme uuden tarinan verkkosivuillamme joka viikko. Katso kaikki tarinat täältä.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2019. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy