Mistä näitä startup-yrityksiä oikein tulee?

Anna Kytövuori
Partner, Cuitu
Asiakirja- ja palveluassistentti, Turun kauppakamari

Kaikki lähtee ideasta, hyvästä tai huonosta sellaisesta. Itseasiassa eräällä Turun kauppakorkeakoulun kurssilla harjoiteltiin keksimään huono idea ja kääntämään se hyväksi. Mikä oikeastaan edes on huono idea? Jotkut ideat nousevat ilmiöiksi sosiaalisen toiminnan kautta – kuluttajat luovat niistä ilmiön. Paljon on myös kiinni markkinoinnista ja ennen kaikkea itse yrittäjistä. Miten ideat lopulta lähtevät lentoon? Siinäkin usein tarvitaan monenlaisia tekijöitä ja usein ajoitus on elintärkeä asia.

Yrityksen perustaminen opiskeluaikana on minusta mahtava tilaisuus! Vaihtoehtoiskustannusta vakituiseen työsuhteeseen ei tarvitse miettiä, ja elämäntilanne on usein muutenkin joustavampi esimerkiksi asuntokuvioiden ja perheen suhteen. Opiskeluaikana tapaa helposti paljon uusia ihmisiä ja kenties voi käydä myös niin onnekkaasti, että löytää tulevat yhtiökumppaninsa esimerkiksi tapahtumista, kursseilta tai järjestötoiminnan kautta. On tärkeää luoda puitteet monenlaisille kohtaamisille, jotta mahdollisimman monet ideat tulevat kuulluiksi. Näin ideat voivat jalostua vielä paremmiksi ja saavat ympärilleen innokkaan tiimin, joka on valmis työskentelemään yhteisen päämäärän vuoksi.

Toki on olemassa realiteetit: sanotaan, että yhdeksän kymmenestä startup-yrityksestä epäonnistuu. Haluan kuitenkin nähdä asian niin, että jokaisesta kymmenestä startup-yrityksestä yksi onnistuu. Jos onnistuminen ei osu omalle kohdalle, niin ainakin voi sanoa, että on yrittänyt.

Omalla kohdallani ajatus yrittämisestä on enemmän tai vähemmän aina hautunut jossain pääni sisällä. Koen, että yksi käänteentekevä asia oli vaihtolukukausi Indonesiassa. Vaihdon aikana aloin konkreettisemmin miettiä, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä ja mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Sen jälkeen otin Turun kauppakorkeakoulussa sivuaineeksi yrittäjyyden ja ilmoittauduin minua jo pidemmän aikaa houkuttaneelle startup-kurssille, joka kuuluu JA Europe -startup-ohjelmaan. Näin syntyi viiden korkeakouluopiskelijan yritys nimeltään Cuitu.

Tänä vuonna JA Europe -startup-ohjelmaan osallistui yli 17 000 korkeakouluopiskelijaa ympäri Eurooppaa. Valtakunnallisten karsintojen jälkeen voittajat lennätettiin Osloon esittelemään liikeideoitaan kansainväliselle tuomaristolle. Näin myös meidänkin Turun yliopiston poikkitieteelliseltä kurssilta tammikuussa alkunsa saanut startup-yritys Cuitu pääsi valtakunnallisen Uskalla Yrittää -kisan voiton kautta osallistumaan 24.–25.6. järjestettyihin EM-kisoihin Osloon. EM-kilpailuun JA Europe Enterprise Challenge 2019 osallistui 15 opiskelijoiden perustamaa startup-yritystä 14 eri maasta.

Cuitu tarjoaa ekologisista materiaali-innovaatioista tehtyjä design-asusteita kuluttajille ja kaupallistamispalveluja materiaalin tuottajille. Cuitu palkittiin EIT RawMaterials Circular Economy -palkinnolla. Tuomaristo koostui EIT RawMaterials ja EIT (Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti) edustajista. Tänä vuonna kilpailussa moni liikeidea pohjautui vastuullisuuteen ja kiertotalouteen. Tuomariston mukaan oli hienoa nähdä, että Cuitu on vahvasti sitoutunut ekologisten materiaali-innovaatioiden hyödyntämiseen luovalla tavalla sekä utelias seuraamaan alan kehitystä.

Kilpailevia startup-yrityksiä arvioitiin ennakkomateriaalin, pitchauksen, haastattelun ja messuständin perusteella. Tuomaristo kiinnitti erityisesti huomiota yritysten kasvupotentiaaliin sekä taloudelliseen, sosiaaliseen ja kulttuurilliseen arvoon.

Kevät ja alkukesä ovat olleet yrityksellemme vauhdikasta aikaa eikä tahti ole hidastumassa. Seuraavaksi työn alla ovat osakeyhtiön perustaminen ja ensimmäisen malliston työstäminen. Olemme myös mukana kahdessa kiihdytysohjelmassa: Boost Turku ry:n Startup Journeyssa sekä VTT:n Synbio Powerhouse -ekosysteemin BioBusiness Builder -ohjelmassa. Cuitu on esittelemässä yritysideaansa myös SuomiAreenan lavalla Porissa 17.7. Taaleri Luola -pitchauskilpailun yhteydessä.

Yrityksen perustaminen ihan ideatasolta lähtien on ollut todella opettavainen kokemus ja oppiminen jatkuu koko ajan. Yrittämisessä saa laittaa itsensä täysillä likoon. Monista asioista on saatavilla kattavasti tietoa teoriatasolla, mutta käytännön toteutus vaatii kuitenkin myös hyviä soveltamistaitoja.

Seuraa Cuidun kasvutarinan etenemistä sosiaalisen median kanavissa tunnisteella #wearecuitu ja sivustolla www.wearecuitu.com.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2019. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy