”Helsinkiin pääsee, nopeamminkin voisi päästä.”

Kirjoittaja Pauliina Forsman on Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö.

Turun kauppakamari teki kesällä jäsenistölleen kyselyn Turku-Helsinki -yhteysvälillä liikkumisesta. Kyselyn kenties keskeisin havainto on potentiaalisten junamatkustajien joukon suuruus: tällä hetkellä moni hyppää pakon edessä auton rattiin, koska ei luota pääsevänsä junalla ajoissa perille. Turusta kuljetaan pääkaupunkiseudulle myös lentäen, mutta käytännössä vain jatkolennolle suunnattaessa. Junayhteyden lisäksi myös Turun ja Helsingin välinen lentoyhteys saa kyselyssä moitteita epävarmuudestaan ja suurin osa vastaajista suuntaakin käytännön syistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle autolla.

Henkilöautoa pidetään ylipäätään varmana ja luotettavana tapana päästä perille aikataulun mukaisesti. Auto on joustava kulkuväline myös silloin, kun matka suuntautuu Helsingin päässä keskusta-alueen ulkopuolelle. Turun ja Helsingin väliseen moottoritiehen ollaan pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä. Ylivoimaisesti suurin harmituksen aihe ovat Helsingin päät ruuhkat aamuisin ja iltapäivisin. Turun kehätien kaksikaistainen osuus on puolestaan vielä toistaiseksi Turun pään pahin pullonkaula. Maantieyhteyden huonoina puolina mainittiin myös tunnelien huoltotyöt sekä vaihtuvien nopeusnäyttöjen liian alhaisiksi koetut nopeusrajoitukset.

Vaikka autolla pääsee hyvin suurella todennäköisyydellä ajoissa perille, on se kilometrikorvauksista johtuen kallis tapa taittaa työmatkoja eikä työskentelykään onnistu yhtä helposti kuin junassa. Moni vastaaja vaihtaisi autoilun junalla matkustamiseen myös sen edullisuuden ja ympäristöystävällisyyden vuoksi. Suurin osa vastaajista koki juna-aikataulujen sopivan hyvin yrityksensä tarpeisiin. Sen sijaan aikataulujen pitämättömyys näyttää olevan suurin este junan käyttämiselle. ”Äärimmäisen suuri ongelma on junayhteyden epäluotettavuus. Jos haluaa oikeasti olla varmuudella Helsingissä aamulla, on joko mentävä junalla edellisenä iltana, tai bussilla tai autolla aamulla”, kirjoittaa eräs vastaaja. Tunnin juna nousee esiin monissa avoimissa vastauksissa. Nopeamman junayhteyden lisäksi kyse on myös kahden raiteen mukanaan tuomasta toimintavarmuudesta. Junamatkustamista voidaan helpottaa myös lyhyemmän aikavälin toimenpiteillä, kuten liityntäpysäköinnin helpottamisella.

Yksi asia on varma. Liikkuminen ei kasvukolmion tällä kannalla tule vähenemään, päinvastoin. Ennusteiden mukaan Turun seudun kasvu on suhteellisesti toiseksi voimakkainta heti pääkaupunkiseudun jälkeen ja muun muassa telakoiden valoisa tilanne pitää teknologiateollisuuden näkymät edelleen hyvinä. Yhtenäinen työssäkäyntialue hyödyttäisi Turun lisäksi myös pääkaupunkiseutua sekä radanvarren kaupunkeja. Tunnin juna on välttämätön investointi, sillä se on alueen kasvun tukemisen lisäksi avainasemassa liikenteen päästöttömyyden edistämisessä ja ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Lue lisää:

Nopeampi ja toimintavarmempi junayhteys siirtäisi yritysten matkustamista maantieltä raiteille

Kysely: Yritykset liikkuvat Turun ja Helsingin välillä useimmiten autolla – monet käyttäisivät mieluummin junaa

Epäluotettavat lentoyhteydet ajavat yritykset tien päälle

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2019. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy