Liikenteen polttoaineverotuksen kiristysehdotus vesittäisi hallituksen päästövähennys- ja työllisyystavoitteita

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää katsoo, että liikennepolttoaineen kulutuksen vähentämisen sijaan Suomessa tulisi pyrkiä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin. Yritysten kustannusten lisääminen heikentäisi yritysten toimintamahdollisuuksia Suomessa.

Emmiliina Kujanpää (Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva)

Pääministeri Rinteen hallitusohjelman mukaan liikenteen vero- ja maksu-uudistuksilla pyritään muuttamaan verotuksen tasoa suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioiden. Kujanpää toivoo, että hallituksen nyt esittämät liikennepolttoaineiden 250 miljoonan euron veronkiristykset vuodelle 2020 huomioitaisiin osana suunnitelmallista liikenteen vero- ja maksu-uudistusta.

Kujanpää katsoo, että polttoaineen kulutuksen vähentämistavoitteen sijaan veromuutoksilla tulisi ohjata vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotettu liikennepolttoaineiden veronkorotuksen kohdistaminen energiasisältöveroon on hänen mielestään ristiriidassa hallituksen päästövähennystavoitteiden kanssa.

”Mahdollisia veronkorotuksia tulisi energiasisältöveron sijaan painottaa hiilidioksidiveroon. Tämä voimistaisi päästöohjautuvuutta ja parantaisi biopolttoaineiden kilpailukykyä”, Kujanpää sanoo,

Kujanpää muistuttaa, että pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee maanteillä. Liikennepolttoaineiden veronkorotusten siirtyminen maantiekuljetusten hintoihin lisäisi kaupan ja teollisuuden kustannuksia, mikä vaikuttaisi haitallisesti yritysten kilpailukykyyn.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa. Maantieteellisistä syistä yrityksillä ei myöskään ole vaihtoehtoja maantiekuljetuksille. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn heikentäminen vähentäisi yritysten mahdollisuuksia työllistää ja ehkäisisi siten myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista”, Kujanpää päättää.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2019. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy