Viikon jäsen: Quru

Quru on digitaalisen markkinoinnin ja analytiikan täyden palvelun talo. Yritys koostuu 35 markkinoinnin ja analytiikan ammattilaisesta, ja sen missiona on auttaa asiakkaitaan hyödyntämään dataa liiketoiminnan ytimessä myynnin kasvattamiseksi ja palveluiden kehittämiseksi. Analytiikan tulisi olla kaiken digitaalisen markkinoinnin ja myynnin keskiössä ohjaamassa toimintaa ja päätöksentekoa.

Fancy a beer or a cup of coffee?

Qurun tarina juontaa vuoteen 2001, jolloin Steve Jackson ja Kalle Heinonen perustivat Turussa Science Parkin yrityshautomoon Suomen ensimmäisen konversio-optimointiin keskittyneen webanalytiikkayhtiön.

Qurun Turun liiketoiminnan toimitusjohtajana nykyään työskentelevä Kalle Heinonen kertoo kaiken lähteneen siitä, kun Steve Jackson oli saanut ajatuksen tuoda Future Now -nimisen yhtiön Persuasive Architecture -toimintamallia Suomeen ja etsi itselleen paikallista osaamista ja kumppania rakentamaan liiketoimintaa”, kertoo

”Nuorena opiskelijana menin haastatteluun ja Steve kysyi, otatko oluen vai kahvin, ja se ratkaisi pelin. Otin oluen ja siitä päivästä lähtien Aboavistaa lähdettiin kehittämään. Aboavista myytiin Satama Interactivelle, jonka Analytiikkayksikkö muodostettiin ja siitä rakennettiin Suomen suurin digianalytiikkayksikkö. Qurun Helsingin toimiston toimitusjohtaja Mira Mäkiranta liittyi tarinaan vuonna 2007. Samoihin aikoihin Satama Interactive osti Heimo Consultingin.

Quru syntyy ja kasvaa

Vuonna 2009 suurin osa Heimon, Abovistan ja monen muun mutkan kautta tulleista asiantuntijoista Mäkiranta ja Jackson mukaan lukien irtautuivat Satamasta ja lähtivät rakentamaan Kwanticia, josta myöhemmin Timgun yhdistymisen myötä tuli Quru Oy. Quru kehittyi nopeasti yhdeksi pohjoismaiden johtavaksi digianalytiikan asiantuntijataloksi ja useat mainostoimistot ja sijoittajat kiinnostuivat Qurusta. Lopulta vuonna 2016 oikea ostaja löytyi Suomen vanhimmasta ja suurimmasta markkinointiviestinnän konsernista Salomaa Yhtiöstä.

Vuonna 2013 Kalle Heinonen, Tatu Patronen, Jan Koivukangas, Sami Savisalo ja Teemu Malinen perustivat Turkuun Super Analyticsin. Super Analytics kasvoi nopeasti merkittäväksi digianalytiikkatoimistoksi ja vuonna 2017 Salomaa Yhtiöt osti Super Analyticsin ja Steve Jackson, Kalle Heinonen ja Mira Mäkiranta olivat jälleen samassa analytiikkaperheessä.

Asiakkuusjohtaja Sanna Halttunen-Välimaa kertoo päätyneensä Qurulle hänen ja Heinosen yhteisen tuttavan kautta.

”Qurun osaaminen analytiikassa ja digitaalisessa markkinoinnissa oli mielestäni erittäin vakuuttavaa ja huomasimme, että tapamme katsoa maailmaa oli muiltakin osin sama. Heti alkuun tuli myös selväksi, että huumorintajumme putoaa samaan laariin. Se varmaankin sinetöi päätöksen lähteä Qurun matkaan”, Halttunen-Välimaa toteaa.

Varsinais-Suomessa on hyvä meininki

Heinonen ja Halttunen-Välimaa ovat yhtä mieltä siitä, että osaava ja hyvin toimiva tiimi on avainasemassa yrityksen menestystarinassa.

”Meidän menestystekijämme on ehdottomasti huumoririkas, osaava, oppiva ja innostuva tiimi, joka haluaa asiakkaan parasta ja samalla yhtiön ja tiimin parasta”, Heinonen sanoo.

Vuosien varrella suurimmaksi haasteeksi on noussut toimialan nopea kehitys sekä osaajien löytäminen.

”Toimiala kehittyy niin nopeasti, että toimialan muutoksissa perässä pysyminen ja asiantuntijoiden kouluttaminen sekä uusien osaajien löytäminen on haastavaa”, Heinonen kertaa.

Turun toimistoa luotsaava Heinonen kokee johtajana tehtäväkseen varmistaa, että tiimillä on turvallinen ja viihtyisä ympäristö, jossa saa epäonnistua.

”Epäonnistumisista opitaan yhdessä ja kehitytään. Psykologinen turvallisuus ja nopean testaamisen filosofia ovat varsinkin edellisen muutaman vuoden ajan olleet johtamismallini keskiössä. Kaikille nopean testaamisen johtamismalli ei sovi ja näiden ihmisten mielestä olemme tehneet asioita liian nopeasti ja tutkimatta asioita riittävästi. Sanna sanoisi tässä kohtaa minulle, että: ”Kalle, ne ovat niitä erivärisiä ihmisiä kuin sinä. 😊” Johtajana minun pitää siis ymmärtää, kuinka sovellan johtamisoppia erivärisiin ihmisiin”, Heinonen toteaa.

Varsinais-Suomessa on qurulaisten silmin ”hyvä boosti ja meininki”.

”Tänne on rantautunut uusia tech-firmoja ja start up -kulttuuri on omiaan ruokkimaan muutosta.  Nykypäivänähän kaikki on teknologian ansiosta lähellä – toki tunnin junasta ei olisi haittaa, päinvastoin”, Halttunen-Välimaa kertoo.

Terveisiä kauppakamarille?

”Olin viime viikolla HHJ Puheenjohtaja -kurssilla, ja nyt olen erittäin innostunut ja täynnä uusia ajatuksia tämän kurssin ansiosta. Kiitos Kauppakamarille ja kouluttajille siitä, että tarjoatte näin mahtavia mahdollisuuksia verkostoitua ja oppia uutta”, Heinonen hehkuttaa.


Viikon jäsen -juttusarjassa nostamme esiin jäsenyritystemme tarinoita osana varsinaissuomalaista menestystä. Julkaisemme uuden tarinan verkkosivuillamme joka viikko. Katso kaikki tarinat täältä.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2020. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy