Viikon jäsen: Grundlage

Grundlage on nuori turkulainen mainostoimisto, jolta et saa mitä tilaat. Saatkin sen, mitä tarvitset. Usein hankalimmat ongelmat eivät nimittäin ole niitä, mitä luulemme, ja niiden varsinaisten löytämiseen tarvitaan maanjäristyksiä – sellaisia, joista jäävät seisomaan vain vahvimmat kivijalat. Ne, jotka jaksavat kannatella kokonaisia menestystarinoita. Meillä on asiakkaidemme kanssa yhteinen suunta, eteenpäin, ja sinne pääsee vain luovuudella.

Grundlage syntyi, kun Greative Director ja toimitusjohtaja Mari Tauler kaksikymmentä vuotta alaa näköalapaikalta seurattuaan totesi, että ideoita, aatteita ja paloa oli kertynyt niin paljon, että oman toimiston perustaminen vaikutti ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Siitä palosta syntyivät luovuus, rohkeus ja erinomaisuus, Grundlagen oma kivijalka.

Tauler pyysi pankista sata tonnia lainaa, vuokrasi Turun vaikuttavimmasta kiinteistöstä tilaa ja teki siitä sen näköisen, että muillekin välittyy, miltä Grundlage Marin pään sisällä tuntui. Suutarin lapsella oli sinä päivänä kengät jalassaan, ja kauniit olikin, koska brändi ei todella ole olemassa kuin ihmisen mielessä, ennen kuin siitä tekee jotain todellista.

Markkinointi & Mainonta -lehden toimittaja antoi lupauksen, että jos Grundlage ensimmäisenä vuotenaan rikkoo erään tulosrajan, kirjoittaa hän siitä jutun lehteen. Nyt juttu on vain soittoa vailla.

”Grundlagen tärkein menestystekijä on se, että pysymme aina uskollisina omalle grundlagellemme, luovuudelle, rohkeudelle ja erinomaisuudelle. Mutta niin kuin brändit elävät päiden sisällä, olisi kivijalkammekin vain sanoja ilman ihmisiä, joissa luovuus, rohkeus ja erinomaisuus joka päivä tulee todelliseksi”, Tauler toteaa.

”Jokin siinä kai vetää puoleensa, että kaikissa on sama palo ja valo, kun meitä on erilaisten sattumien kautta karttunut pesue, jollaisesta ei olisi uskaltanut haaveillakaan.”

“Markkinointi on strateginen investointi ja kasvun generaattori, ja silti edelleen törmään siihen, että sen arvoa kyseenalaistetaan. Tämän päivän valintojen maailmassa ei selviä ilman vahvaa brändiä ja markkinointia”, sanoo myös Markkinointiliiton Turun puheenjohtajana toimiva Tauler.

“Markkinointipanostukset ovat Suomessa vain puolet siitä, mitä ne ovat vastaavilla yrityksillä kilpailevissa maissa, eli noin 2 prosentin luokkaa. Ihan sama onko B-to-B tai B-to-C.

On hyvin vaikea tajuta, ettei verbiä investoida ymmärretä. Mutta täällä ollaan, jos joku haluaa aiheesta haastella. Meidän ideologianamme on nimenomaan määrittää missä ongelma oikeasti on ja viedä markkinointiviestintää strategisesti oikeaan suuntaan. Yhtään kiiltokuvamaista tekohengitysmateriaalia en suostu kenellekään tekemään. Kivijalka rakennetaan aina alhaalta ylöspäin”, Tauler jatkaa.

Varsinais-Suomien hän näkee dynaamisena, kehittyvänä, vetovoimaisena ja innostavana toimintaympäristönä.

Terveisiä kauppakamarille:

Hyvää työtä, tehdään sitä yhdessä lisää.


Mari Tauler ja Grundlage myös Vuoden mainostorstain takana

Vuoden Mainostorstai 27.2.2020 Turun Kaupunginteatterissa

Päivä on olennainen jokaiselle, joka on kiinnostunut omasta tai yrityksensä kasvusta. Lavalle nousevat muun muassa Belinda Gerdt, yksi harvoista GAFAM-yhtiöissä uraa luovista suomalaisista, ja Anssi Rantanen, Nordic Business Forumin viimevuotinen puhuja ja ensimmäinen suomalainen seminaarin lavalla viiteen vuoteen. Vuoden Mainostorstain järjestävät Taulerin johdolla turkulaiset markkinoinnin ja viestinnän ykkösnimet ja toimijat.

Lue lisää ja osta liput: vuodenmainostorstai.fi

Lue lisää Grundlagesta: grundlage.fi


Viikon jäsen -juttusarjassa nostamme esiin jäsenyritystemme tarinoita osana varsinaissuomalaista menestystä. Julkaisemme uuden tarinan verkkosivuillamme joka viikko. Katso kaikki tarinat täältä.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2020. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy