Vastaa kun kysytään!

Tekstin kirjoittaja Katri Kurkela on Turun kauppakamarin viestintäpäällikkö.

Yksi oman päivittäisen työni suola on varsinaissuomalaisten yritysten ajatusten lukeminen. Haluan tuottaa mielenkiintoista ja ajankohtaista sisältöä tälle tietylle arvokkaalle kohderyhmälle ja siksi tietää, mitä yrityksissä oikein tapahtuu. Koska minulla ei ainakaan vielä ole suotu yliluonnollisia lahjoja, on käytössäni muita keinoja.

Kauppakamari on yritysten äänitorvi ja puhuu usein alueen yritysjoukon suulla. Siksi sen pitää olla sataprosenttisesti kärryillä siitä, mitä mieltä yritykset ovat ja mitä vaikutettavaa niiden toimintaympäristön kehittämisessä on. Olemme täällä kauppakamarissa aktiivisesti jäsenten iholla: tapaamme yrityksiä, verkotamme valiokunnissa, kuuntelemme kaikissa mahdollisissa foorumeissa ja ennen kaikkea – kysymme!

Kysymme yritysten mielipiteitä ajankohtaisista asioista, ideoita ja syötteitä toimintaamme ja tarjontaamme, kysymme palautteita ja yritysten tilannekuvia. Olemme tänä vuonna kysyneet esimerkiksi Varsinais-Suomen matkailutoimijoiden haasteista, yritysten kilpailukykynäkymistä, Fölin reittiharvennusten vaikutuksista työmatkaliikenteseen ja Turun yliopiston tekniikan koulutuksen opetuksen sisältötoiveista.

Kulunutta vuotta ovat kyselyrintamallamme dominoineet koronakyselyt, joita keväällä julkaistiin maaliskuun puolivälistä lähtien noin kahden viikon välein. Kyselyihin vastattiin maanlaajuisesti erittäin kattavasti. Keskimäärin yhdessä kyselyssä vastaajina oli kaiken kaikkiaan noin 3000 yritystä, Varsinais-Suomesta vastauksia tuli noin 300 per kysely.

Vastaukset ovat aina kullanarvoisia. Koronakyselyiden avoimet vastaukset olivat keväällä karua luettavaa: epätietoisuus rassasi vastaajia ja osittainen lockdown oli hämmentävä. Toisaalta yritykset esittivät paljon hyviä ratkaisuja ja esimerkiksi erilaisia tukiehdotuksia, joita tilanteeseen saatiinkin – osin yritysten omien esitysten pohjalta.

Lokakuun alussa halusimme selvittää yhteistyössä selvitysmies Panu Routilan ja edunvalvontajohtaja Janne Virtasen kanssa, mitä ideoita alueen yrityksillä on Naantalin Nesteen jalostamon alueen kehittämiseen. Saimme valtavasti tulevaisuuteen katsovia, innovatiivisia ja kehittämiskelpoisia ratkaisuja, joita oli selvästi mietitty intohimoisesti. Tämä todellakin todentaa sen, että omaa toimintaansa arjessaan kehittävät yritykset selvästi ajattelevat tietyllä tapaa laatikon ulkopuolelta. Siksi yrityksiltä itseltään kannattaa kysyä myös ideoita ja ajatuksia koko yhteiskunnan kehittämiseen!

Muutaman viikon sisällä jäsenyritystemme toimitusjohtajien meiliin kilahtaa itselleni erittäin mielenkiintoinen kysely: Turun kauppakamarin jäsentyytyväisyyskysely.

Tämän vastauksista saamme arvokasta tietoa, ideoita ja kehitysajatuksia kauppakamarin suunnasta ja toiminnasta. Käymme henkilökunnan kesken tulokset läpi hartaasti ja tartumme palautteeseen. Siksi erittäin nöyrästi pyydän ja toivon, että vastaat kyselyyn ja kerrot risut ja ruusut kauppakamarin toiminnasta. Näin me voimme parhaiten lukea ajatuksiasi ja toimia sen mukaisesti.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2020. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy