Kannanotto: Matkailun ahdinko uhkaa koitua kaupunkikulttuurin kuolemaksi

Helsinki –62 %, Tampere –36 % ja Turku –36 %. Tammi-syyskuun yöpymisluvut verrattuna edelliseen vuoteen ovat karua luettavaa. Olipa kyse kaupunkien hotelleista, ravintoloista, teattereista tai tapahtumatuottajista, dramaattiset käyrät ja pitkät miinukset ovat tulleet valitettavan tutuiksi kuluvan vuoden asiakastilastoista ja yritysten kirjanpidoista. Pirullinen koronavirusepidemia on työntänyt kotimaisen kaupunkimatkailun kuilun partaalle.

Visit Turku ja Turun kauppakamari toimivat tiiviissä yhteistyössä paikallisen elinkeinoelämän kanssa. Jaamme kumppaneidemme ja koko kotimaisen matkailualan huolen epävarmasta tulevaisuudesta, mutta kaupungeissa on nyt kyse paljon laajemmasta ilmiöstä kuin matkailun ahdingosta.

”Kaupunkikulttuurin kuolema” on sanapari, joka voi kuulostaa otsikolta teatterin esitteessä, mutta se on uhkakuva, joka on syytä nostaa valtakunnalliseksi puheenaiheeksi. Mitä tapahtuu kaupunkikulttuurille, kun matkailu tyrehtyy? Mitä tapahtuu matkailulle, jos kaupunkikulttuuri hiipuu? Mitä tapahtuu kaupungille, jos kaupunkikulttuuri kuolee?

Matkailu ja kaupunkikulttuuri eivät syki siiloissaan vaan aidossa vuorovaikutuksessa. Vilkas ja värikäs kaupunkikulttuuri on urbaania imua. Se on niin sanottu pehmeä pito- ja vetovoimatekijä, joka houkuttelee alueelle paitsi matkailijoita, myös uusia asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä. Matkailu kannattelee kaupunkikulttuuria ja kaupunkikulttuuri kaupunkia. Koronakriisi on nyt keikauttamassa ihanaa symbioosia kuolettavaksi ketjureaktioksi.

Elinkeinoelämän keskusliiton lokakuun Suhdannebarometrissa Suomen matkailu- ja ravintola-alan yritykset arvioivat suhdannenäkymät synkiksi. Näkymien saldoluku –77 on lähes sama kuin keväällä, jolloin kurimus pääsi täällä valloilleen. Koronavirustilanne on edelleen hankala, mutta haluamme kannustaa kaupunkilaisia ainakin lähimatkailijoiksi, jotka käyttävät mahdollisimman paljon paikallisia palveluita ymmärtäen tarjonnan arvon.

Kaupunkikulttuurin helmiä erehdytään usein pitämään itsestäänselvyytenä. Yhtälö on yksinkertainen: jos kaupunkikulttuuria elävöittävällä yrityksellä tai toimijalla ei ole tuloja, on vaikea pitää yllä palveluja ja jatkaa toimintaa. On tietysti elintärkeää, että kotimaiset matkailijat lähellä ja kaukana ovat liikkeellä vastuullisesti. Yritykset ja palveluiden tuottajat tekevät hartiavoimin töitä taatakseen asiakkaille turvallisen kokemuksen.

Turussa – suomalaisen kaupunkikulttuurin synnyinseudulla – on syksyn aikana työstetty kaupunkilaisille ja matkailijoille suunnattua viestintää matkailun turvallisuudesta sekä koottu paikallisia toimijoita yhteiseen kampanjaan. Vaikka tilanne on tukala, innostamme ihmisiä arjen irtiottoihin inspiraation kautta.

Haluamme herättää keskustelua ja koota voimia myös valtakunnallisesti. Mitä hyviä innovaatioita ja ratkaisuja kaupunkien yritykset, toimijat, vaikuttajat ja päättäjät voivat jakaa toisilleen? Miten pidämme omaleimaiset kaupunkikulttuurimme elossa yli koronaviruskriisin?

Nyt on hyvä hetki nähdä kaupungit kilpailijoiden sijaan kohtalotovereina.

Anne-Marget Hellén, Visit Turun matkailujohtaja
Tuija Suominen-Åkerlund, Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan puheenjohtaja

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2020. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy