Tiedote: Varsinais-Suomen vienti vetää lupaavasti

Turun kauppakamarin vahvistamien alkuperätodistusten määrä oli kesäkuussa 2021 yli 20 % suurempi kuin vuosina 2020 ja 2019. Tammi-kesäkuussa kasvua edelliseen vuoteen oli lähes 7 % ja vuoteen 2019 yli 20 %. Tämä kertoo siitä, että koronapandemian helpottaessa maailmalla varsinaissuomalaiset yritykset ovat hyvin kiinni orastavassa kasvussa.

Suurin uhka lupaavalle kehitykselle ovat tällä hetkellä matkustamisen rajoitukset. ”Vientiyritysten mukaan uusien kauppojen saaminen on yhä vaikeaa, jos yritysten edustajat eivät pääse paikan päälle tekemään myyntityötä kauppojen aikaan saamiseksi elvytyspakettien piristämiltä markkinoilta”, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

PerkinElmer Wallacin toimitusjohtaja Petri Kallio on pitkälti samoilla linjoilla. ”Koronatuotteiden osalta viime vuosi ja alkuvuosi ovat olleet meille hyviä. Huhtikuun alusta lähtien osin patoutunutkin kysyntä myös perustuotteiden osalta on piristynyt selvästi”, Kallio kertoo. ”Matkustus Suomesta asiakkaille päin on kuitenkin hyvin hankalaa. Rokotekattavuus pitäisi saada pian paremmalle tasolle ja toisen rokoteannoksen antamista tulisi kiirehtiä. Silloin voisimme lähettää työntekijämme turvallisemmin asiakkaiden luokse”, toteaa Kallio.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo iloitsee kehityksestä. ”Viimeksi alkuperätodistuksia on vahvistettu näin runsaasti kesäkuussa 2010. Mikäli kehitys jatkuu samanlaisena, on vuodesta 2021 tulossa yrityksillemme hyvä vientivuosi. Elvytyspaketti tulee näkymään kysynnän kasvuna Euroopan markkinoilla ja on tärkeää, että yrityksemme pääsevät tarttumaan sen tuomiin mahdollisuuksiin. Matkustamisen rajoitukset ja rokotekattavuus on saatava kuntoon mitä pikimmin”, Leiwo peräänkuuluttaa.

Kauppakamarien vientiasiakirjat ennakoivat hyvin viennin kehitystä

Kauppakamarit myöntävät vientiyrityksille alkuperätodistuksia ja muita erityistodistuksia vientimaiden viranomaisten vaatimusten ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakirjoja haetaan sen kauppakamarin alueelta, missä tuotanto tai toiminta tapahtuu. Alkuperätodistus osoittaa, missä tavara on tuotettu tai sitä on jalostettu merkittävästi. Todistuksia tarvitaan erityisesti viennissä EU:n ulkopuolisiin maihin. Runsaimmin niitä on haettu Turkin, Kiinan ja Venäjän vientiä varten.

Kauppakamarien myöntämien vientiasiakirjojen määrät osoittavat pitkällä aikavälillä hyvin viennin kehitystä erityisesti EU:n ulkopuolelle. Tiedot saadaan reaaliajassa ja niiden perusteella voidaan ennakoida viennin kehitystä.

Turun kauppakamarin vahvistamat alkuperätodistukset:

2021                    2020                    2019

Kesäkuu                                        371                      305                      305

Tammi-kesäkuu                          2034                    1906                    1676

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Petri Kallio, PerkinElmer Wallac, 02 2678 111

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, 040 5566 697

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.