Tunnin juna

Hyvät liikenneyhteydet ovat edellytys niin Suomen kuin koko Euroopan kasvulle ja menestykselle.  Niin sanottu Välimeri-Skandinavia käytävä, joka kulkee Suomessa Etelä-Suomen halki Venäjän
rajalle, kuuluu Euroopan Komission määrittämään keskeisimpään Eurooppa -tason liikenneverkkoon. Tärkein yksittäinen hanke liikennekäytävän Suomen osuudella on niin sanottu tunnin juna, jonka ansiosta Helsingin ja Turun työssäkäyntialueet yhdistyisivät.

Tunnin juna on hyvässä vaiheessa. Se ei ole enää utopistinen tulevaisuuden visio, sillä se näkyy valtion talousarviossa.
– Kansanedustaja, Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Stefan Wallin

Entistä laajemmat työssäkäyntialueet synnyttävät tutkimuksen mukaan uutta aineetonta ja inhimillistä pääomaa, jolla on merkittävä positiivinen vaikutus yritysten toimintaedellytyksiin sekä kansantalouteen. Euroopan Unioni kohdentaa omat investointipanoksensa ydinverkkokäytäviin ja erityisesti niiden ratahankkeisiin. Tämä mahdollisuus Suomen on hyödynnettävä.A photo by Kholodnitskiy Maksim. unsplash.com/photos/n6TWNDfyPwk

Liikennekäytävävaltuuskunta

Euroopan ja Venäjän välisen liikennekäytävän Suomen osuuden kehittämistä varten on perustettu liikennekäytävävaltuuskunta, jonka tärkeimpänä tavoitteena on Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen.  Valtuuskuntaan kuuluvat:

Matti Vuoria,  Valtuuskunnan puheenjohtaja
Jarkko Heinonen, Valtuuskunnan sihteeri, Turun kauppakamari, johtaja
Minna Arve, Turun kauppakamari, toimitusjohtaja
Jari Flinck,  Erityisavustaja
Heikki Hartela, Hartela-Yhtiöt
Mikko Helander, Kesko Oyj, pääjohtaja
Jukka Hienonen, Paroc Group, pj
Sauli Hievanen,  SAK, Elinkeinopoliittinen asiantuntija
Mikko Hupa, Åbo Akademi, rehtori
Kari Häkämies, Varsinais-Suomen liitto, maakuntajohtaja
Arja Juvonen, kansanedustaja
Esko Jääskeläinen, Suur-Seudun Osuuskauppa, toimitusjohtaja
Kari Jääskeläinen, Elinkeinoelämän keskusliitto, johtaja
Antti Kaikkonen, kansanedustaja
Ilkka Kanerva, kansanedustaja, Varsinais-Suomen liitto, pj
Ari Kaperi, Nordea Oyj, varatoimitusjohtaja, Suomen toimintojen johtaja
Reijo Karhinen, OP-Pohjola-ryhmä, pääjohtaja
Kari Kauniskangas, YIT Oyj, toimitusjohtaja
Annika Lapintie, kansanedustaja
Timo Lappalainen, Orion Oyj, toimitusjohtaja
Eero Lehti, kansanedustaja
Liisa Leino, Teollisuusneuvos, Leinovalu Oy
Jukka Mäkelä, Espoon kaupunki, kaupunginjohtaja
Jorma Mäntynen, professori, johtaja, WSP Finland Ltd
Ville Niinistö, kansanedustaja
Petteri Orpo, Valtiovarainministeri, Kansallinen Kokoomus ry, pj
Jari Paasikivi, Vuorineuvos, Oras invest, tj
Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari, toimitusjohtaja
Aleksi Randell, Turun kaupunki, kaupunginjohtaja
Antti Rantakokko, Salon kaupunki, kaupunginjohtaja
Matti Rihko, Raisio Oyj, toimitusjohtaja
Antti Rinne, kansanedustaja, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, pj
Jukka Rinnevaara, Teleste Oyj, toimitusjohtaja
Annika Saarikko, kansanedustaja
Ossi Savolainen, Uudenmaan liitto, maakuntajohtaja
Risto Siilasmaa, Nokia Oyj, F-Secure Oyj, Hallituksen puheenjohtaja
Mika Sivula, Lohjan kaupunki, kaupunginjohtaja
Katja Taimela, kansanedustaja
Kari Uotila, kansanedustaja
Timo Vuorinen, If Suomi, toimitusjohtaja
Stefan Wallin, kansanedustaja

Tunnin junasta muualla

Tunnin juna -sivusto
Hannu Piekkola: Työvoiman liikkuvuuden merkitys yritysten kilpailukykyyn Suomessa
Matti Vanhanen: Tunnin juna toisi uusia kehitysmahdollisuuksia
Aki Kangasharju: Mitä tutkimus kertoo liikenneinfran vaikutuksista?

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

©Turun kauppakamari 2017. Kaikki oikeudet pidätetään. Toteutus Sofokus Oy