Onko palvelupolkusi suunniteltu botille?

Olli Hakala

Tekoäly on hitaasti mutta varmasti kehittymässä voimavaraksi, joka nostaa työn tehokkuutta lähes kaikilla toimialoilla.

Vaikka generatiivisen tekoälyn esiinmarssi vaikuttaa vallankumoukselta, niin kokonaisuudessaan tekoälyn käyttöönotto on hidas evoluutio kohti tehokkaampia toimintatapoja.

Turun kauppakamarin kyselyssä keväällä 2024 yhteensä 48 % varsinaissuomalaisista yrityksistä oli käyttänyt liiketoiminnassaan tekoälyä. Luku on vertailukelpoinen kansainvälisten kyselyiden kanssa. Moni kertoi käyttävänsä tekoälyä tekstin tuottamiseen ja tiedon hakemiseen, mutta myös prosessien parantamiseen ja mallintamiseen sekä jopa palveluiden hinnoitteluun. Avoimissa vastauksissa näkyi selkeästi generatiivisen tekoälyn läpimurto. Tekoäly ei ole uusi asia, mutta helppokäyttöiset, monesti ilmaiset työkalut tuovat asian kaikkien ulottuville. Vain 15 %:lla varsinaissuomailasista yrityksistä ei ollut kevään kyselyssä mitään suunnitelmia tekoälyn hyödyntämiseksi.

Kuten internetin ja kännyköiden alkuvuosina, on vaikea ennakoida mihin kehitys vie. Monessa yrityksessä tekoäly näkyy konkreettisesti toimistotyössä, jossa yhä tehokkaammat tekoälysovellukset muuttavat tietotulvan hallittavammaksi ja ottavat haltuunsa monia arkirutiineja. Kun luottamus tekoälyn toimintaan ja datan hallintaan kasvaa, tekoäly saa lisää autonomiaa. Tämän jälkeen seuraa iso askel ja uudenlainen tilanne: pian sekä palvelun toimittajan että asiakkaan rutiineja pyörittää tekoäly. Oletko pohtinut, miten yrityksesi palvelupolku toimii koneasiakkaalle?

Aivan vielä älykkäät botit eivät tee puolestamme ostoksia, mutta suosittelualgoritmit ja hintavertailupalvelut vievät kehitystä vahvasti tähän suuntaan. Jo nyt on syytä pohtia, mitä tietoja tekoälysovellukset poimivat yrityksesi avoimilta verkkosivulta – saako ChatGPT:llä tietoa etsivä oikean kuvan palveluistasi?

Tekoälyn hyödyntäminen vaatii kiinnostusta ja ennakkoluulottomuutta – asiat on helppo tehdä jatkossakin vanhalla tavalla. Jos muutokset vaikuttavat tällä hetkellä triviaaleilta ja hyöty on pienimuotoista, niin muistele kännyköitä viime vuosituhannen lopulla. Pienten parannusten myötä olemme päätyneet nykyisiin laitteisiin, jotka sisältävät koko ammatillisen ja henkilökohtaisen elämämme. Tulevaisuuden tekoäly on täysin erinäköinen kuin nykyinen hassuja valokuvia luova ilmaishyödyke. Tähän moderni talous perustuu: kokeillaan uutta ja ne asiat, jotka lisäävät tuottavuutta, säilytetään. Parasta onkin roikkua muutoksessa mukana ja kokeilla sekä oppia uutta.

Pääkirjoitus Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 3/2024