Spottivalossa: Luxid Group Oy

Luxid Groupin työntekijöitä

Luxid Group Oy on vuonna 2022 perustettu markkinointitoimisto, mutta sillä on pitkä historia alalla. Yritys toimii kansainvälisellä kentällä työllistäen yli 120 työntekijää Turussa, Helsingissä, Lontoossa ja Austinissa.

”Luxid on teknologian, luovuuden ja strategian yhdistävä palkittu markkinointitoimisto, joka keskittyy vauhdittamaan asiakkaidensa kasvua. Tarjoamme arvokasta erityisosaamista modernin markkinoinnin eri osa-alueilta, ja kuulumme globaaliin markkinointitoimistojen BBN-verkostoon, jossa on mukana 66 toimistoa 32 eri maassa”, kertoo Sanna Halttunen-Välimaa, Luxid Groupin Head of Customer Success & Growth (kuvassa oikealla).

”Luxid syntyi, kun ID BBN ja Luxus Worldwide yhdistyivät vuonna 2022. Sitä ennen ID BBN oli toiminut liki 30 vuotta. Perinteisenä mainostoimistona 1990-luvulla startannut yritys keskittyi vuosituhannen vaihteen jälkeen markkinointiteknologiaan ja erityisesti markkinoinnin automaation hyödyntämiseen. Luxus Worldwide puolestaan suuntautui vahvasti teknologiasektorille, ja sen ydinosaaminen painottui UX/UI-suunnitteluun ja -toteutukseen. Fuusion myötä Luxidille rakentui kattava palveluvalikoima ja merkittävä jalansija Suomen 10 suurimman markkinointiviestinnän konsernin joukossa”, kertoo Luxid Groupin COO, Susanna Juusti.

Sanna Halttunen ja Susanna Juusti kuvassa

COO:n, eli operatiivisen johtajan roolissa toimiva Juusti on ollut yrityksen tarinassa mukana sen alusta asti:

”Olin jo 1990-luvulla mukana neljän muun alan ammattilaisen kanssa perustamassa ID BBN:ää. Tämän päivän Luxid on hyvin erinäköinen kuin se viiden hengen toimisto, joka silloin sai alkunsa. Nykyisessä Suomen operatiivisen johtajan tehtävässä pystyn hyödyntämään kokemustani vuosien varrelta sekä vahvaa markkinatuntemustani.”

Halttunen-Välimaa puolestaan on tullut yrityksen toimintaan mukaan vuonna 2022. Ennen Luxidille siirtymistä Halttunen-Välimaa on toiminut muissa toimistoissa, mutta yrityksen toiminta on kiinnostanut jo pidempään:

”Olin seurannut Luxidin edeltäjän ID BBN:n toimintaa jo vuosia ja erilaisia yhteistyökuviotakin oli viritelty puoleen ja toiseen useammankin kerran. Kun vuonna 2022 tuli mahdollisuus liittyä Luxidin joukkoihin ja tehtäväkin vaikutti mielenkiintoiselta, päätin hypätä mukaan. Luxidissa innosti kunnianhimoinen halu kehittyä ja kasvaa sekä upeat kansainväliset asiakkuudet.”

Merkityksessä ihmiset

Yrityksen isona menestystekijänä Juustin mukaan ovat olleet ihmiset:

”Ehdottomasti tärkein menestystekijä on osaavat, innovatiiviset ja rohkeat ihmiset. Minulla on ollut ilo ja kunnia työskennellä useiden oman alansa huippuosaajien kanssa ja rakentaa yrityksen tulevaisuutta vahvalle strategiselle pohjalle. Uudistuminen ja teknologian kehityksen jatkuva seuraaminen ovat vieneet yritystä eteenpäin kaikki nämä vuodet. Markkinointiteknologiaosaaminen laajeni datan hallintaan ja mukaan tuli vahva analytiikkaosaaminen, jonka pohjalle voimme nyt rakentaa AI-pohjaisia palveluja ja konsepteja.”

Yrityksen tavoitteena on tulevaisuudessa kasvaa vielä entisestään.

”Luxid on kasvuhakuinen yritys, joka hakee kasvua erityisesti Länsi-Euroopasta ja USA:sta. Meillä on Lontoossa yli 40 hengen toimisto ja nyt haemme jalansijaa USA:n markkinoilta, missä tällä hetkellä toimii pieni asiakaspalveluun keskittynyt tiimi. Nykyisin liki puolet koko konsernin liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta, mutta haluamme jatkaa vahvan osaajatiimin rakentamista Suomeen palvelemaan myös kansainvälisiä asiakkaita”, kuvaa Juusti.

”Näen, että tulevaisuudessa Luxid on kasvanut entisestään Euroopassa ja USA:ssa, ja olemme tavoitteemme mukaisesti Euroopan top 10:ssä. Meidän pitää työskennellä sen eteen, että huippuosaajat haluavat edelleenkin Luxidille. Osaamisen ja maineen tulee olla alan parhaimmistoa”, pohtii Halttunen-Välimaa.

Osaaminen kilpailuetuna

Varsinais-Suomen aluetta Juusti ja Halttunen-Välimaa kuvaavat hyväksi toimintaympäristöksi niin yritykselle kuin myös sen henkilöstölle. Alueella on toimivat tietoliikenneyhteydet, useita korkeakouluja ja erinomaiset mahdollisuudet yrittää sekä menestyä. Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvista vuodelle 2030 Juusti ja Halttunen-Välimaa nostavat erityisesti osaamisen merkityksen.

”Osaaminen on se kilpailuetu, josta meidän suomalaisten ja varsinaissuomalaisten on pidettävä kiinni. Meille tämä linkittyy myös toimintaympäristöön, jossa yksi tärkeimpiä tekijöitä on osaava työvoima ja se, miten oppilaitokset alueella toimivat. Pyrimme jatkuvasti kehittämään oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella nuoria lahjakkaita tekijöitä meille töihin. Meille kaikki tekeminen toimii digitaalisessa ympäristössä, eikä tekeminen ole paikkasidonnaista”, kertoo Juusti.

”Markkinointikonsultointiyritys on juuri sitä, mitä sen työntekijät edustavat. Osaava työvoima on siis aivan elinehto, muuten meillä ei ole mitään. Olemmekin saaneet alueen korkeakouluista todella hyviä osaajia, mutta koska ala muuttuu jatkuvasti, on osaamista päivitettävä alati. Lisäksi tarvitsemme osaavaa johtamista ja muutenkin toimivaa toimintaympäristöä. Kansainvälisenä yrityksenä myös avoin yhteys maailmalle on meille oleellista”, lisää Halttunen-Välimaa.

Terveisiä kauppakamarille ja sen jäsenistölle?

”Haluamme toivottaa kaikille alueen yrityksille menestystä ja rohkeutta hakea kasvua Suomen ulkopuolelta. Meidän varsinaissuomalaisten tulee luottaa toisiimme ja tukea toistemme liiketoimintaa mahdollisuuksien mukaan. Verkostoituminen on tärkeä voimavara, ja kannustamalla toisiamme pääsemme pitkälle!”

Kategoriat:Spottivalossa