Vastuullisuus on toimintamme ydin

Vastuullisuus on toimintamme ydin. Kolmituotteen Juha Talviniemi

”Vastuullisuus on toimintamme syvin ydin, ja missionamme on työntekijöidemme hyvinvoinnin sekä yleisen elämänlaadun parantaminen.” Näin sanoo Kolmituotteen Juha Talviniemi haastattelussamme.

Kolmituote eli Salon Seudun Työkeskus Oy on vuonna 1982 perustettu teollisuuden alan yritys, jolle on myönnetty vuonna 2015 Suomalaisen työn liiton (nyk. Suomalainen työ) Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeus. Yritys palvelee julkisen ja yksityisen sektorin lisäksi myös kuluttaja-asiakkaita.

”Puhumme yrityksestämme pääsiassa Kolmituotteen nimellä, sillä työkeskuksen nimike alkaa olla toiminnassamme jo hieman vanhentunut. Yrityksemme on alkujaan perustettu sairaalaan yhteyteen, mistä toimintamme on lähtenyt kehittymään kohti nykyistä malliaan, jossa mhyös työllistämme osatyökykyisiä, pitkäaikaistyöttömiä ja alan vaihtajia. Olemme teollisuuden alan yritys, joka tarjoaa laadukkaita alihankinnan palveluita pakkaamo-, ompelimo-, kokoonpano-, puu- ja metalliosastoillamme. Alihankintapalveluiden lisäksi valmistamme omaan myymäläämme tuotteita ja otamme vastaan tilaustöitä”, kertoo toimitusjohtaja Juha Talviniemi.

Ennen siirtymistään Kolmituotteen toimitusjohtajaksi Talviniemi teki pitkän uran yrityskaupan puolella.

”Yli 20 vuoden ajan tein yritysmyyntiä Salon ja muun Varsinais-Suomen alueella. Olin kuitenkin parin viimeisen vuoden aikana alkanut miettiä, että haluaisin työhöni muutakin arvoa kuin sen mitä pystyi euroissa mittaamaan. Pidin paljon myyntityöstä, mutta ajatus siitä, että voisin olla mukana talouden tasapainottamisessa tai esimerkiksi yhteiskuntavastuun kartoituksessa, alkoi tuntua houkuttelevalta. Vuonna 2021 avautui minulle tähän mahdollisuus Kolmituotteella.”

Elämänlaatu paremmaksi

Kolmituotteen toiminta keskittyy pitkälti yhteiskunnallisten kysymysten ääreen, ja sen yksi isoimmista kantavista teemoista on vastuullisuus.

”Vastuullisuus on toimintamme syvin ydin, ja missionamme on työntekijöidemme hyvinvoinnin sekä yleisen elämänlaadun parantaminen. Autamme ihmisiä takaisin työelämään sekä vaihtamaan alaa yhdessä asiakasyritystemme kanssa hyödyntäen esimerkiksi oppilaitosyhteistöitä. Toimintamme on yhteiskuntavastuullista, mikä on iso bonus asiakasyrityksillemme. Meidän kanssamme tehdyn yhteistyön kautta myös he tekevät yhteiskuntavastuullista työtä. Koen myös, että tekemämme työn kautta voimme löytää ratkaisuja yhteiskunnassamme vallitsevaan kohtaanto-ongelmaan, ja se on yrityksemme aktiivinen tulevaisuuden tavoite.”

Yrityksen toimintamalli poikkeaa Talviniemen mukaan laajasti tavanomaisesta, ja sen toiminnassa isossa merkityksessä on alueellisesti tapahtuvat muutokset niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla.

”Toimintamme kuluista noin puolet katetaan yhteiskunnan tarjoamilla eri tukimuodoilla, mikä on poikkeava toimintatapa yrityskulttuurillisesti. Luomme toiminnallamme ratkaisuja eri yhteiskunnallisiin haasteisiin, minkä takia meidän täytyy olla koko ajan hereillä siitä, mitä alueellamme tapahtuu julkisella ja yksityisellä puolella. Vuosien aikana on toiminta-alueellamme ollut isoja muutoksia yrityskentällä, jotka ovat vaikuttaneet toimintaamme suuresti. Toimintamme kehittyy alueellisten muutosten ja tarpeiden seurauksena.”

Lisää englantia työkielenä

Talviniemen mukaan yksi merkittävimmistä puheenaiheista yrityskentällä on tällä hetkellä englannin kielen käyttö työkielenä. Aihe on jo pitkään ollut esillä, mutta Talviniemen mukaan siitä saisi puhua enemmänkin, varsinkin kun lähivuosina pula tekijöistä tulee näkymään vielä konkreettisemmin.

”Koen, että yrityskentällä puhutaan vieläkin liian vähän siitä, miten tärkeää on mahdollistaa englannin kielen käyttö työkielenä. On vain hyväksyttävä, että me tarvitsemme alueellemme työntekijöitä, eikä osaajien työllistyminen pitäisi olla heidän kielitaidostaan kiinni. Uskon, että monia yrityksiä varmasti kiinnostaa mahdollisuus työkielten muutokseen, mutta isona jarruttavana tekijänä on, että se vaatii myös toimintamallien päivittämistä. Tämä on välttämätöntä jo ihan työturvallisuudenkin takia.”

Kolmituotteella on työkieliasiassa menty jo vauhdilla eteenpäin, ja työstä saadut tulokset ovat Talviniemen mukaan olleet lupaavia.

”Meillä Kolmituotteessa on paljon työntekijöitä, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään, ja sen mukana tullut monimuotoisuus on tuonut toimintaamme paljon hyvää energiaa. Vaikka kaikilla yrityksessämme ei ole saman tasoista kieliosaamista, olemme saaneet työt hyvin hoitumaan. Sopeutumista se on vaatinut. Meille on ollut isona etuna se, että eri osastojen työntekijät ovat pystyneet antamaan toisilleen tulkkausapua aina tarvittaessa. Koen, että monikielinen työympäristö on myös motivoinut työntekijöitämme oppimaan ja harjoittelemaan itselleen vierasta kieltä esimerkiksi englantia ja suomea. Haluaisin korostaa, että yhteisen äidinkielen puuttumisen ei saa antaa olla este, vaan se tulisi nähdä mahdollisuutena. Meillä on paljon hyviä tyyppejä tässä maassa, ja on todellinen vahvuus, kun saamme yhdistettyä ja tutustettua nämä henkilöt toisiinsa.”

Kolmituotteen tulevaisuuden tavoitteisiin kuuluu monimuotoisuuden lisäämisen mukana myös kasvun tavoittelu.

”Tulevaisuuden tavoitteenamme on kasvattaa toimintaamme ja tuottaa entistä parempaa palvelua asiakkaillemme. Yrityksellemme on kovaa vauhtia tulossa ISO 9001 -laatusertifikaatti, joka on tae kyvystämme tuottaa palveluitamme korkein laatustandardein. Haluamme näyttää, että olemme aito teollisuudenalan yritys, joka kykenee tekemään monenlaisia ja monen kokoisia toimeksiantoja. Työskentelemme todella monipuolisesti ja uusille asiakkuuksille on aina tarvetta, kun tavoitteena on kasvattaa toimintaa. Näen myös, että saamme tulevaisuudessa lisää kysyntää kuluttaja-asiakkailta, sillä käsityötaitojen vaaliminen on teemana saanut lisää arvostusta. Kiertotalous, tuotteiden eliniän pidennys ja uusiokäyttö erityisesti ovat olleet aiheina jo pidempään pinnalla, ja niiden merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa vielä entisestään. Me tarjoamme palveluita myös näihin tarkoituksiin, ja erityisesti korjauspalvelumme ovat olleet kuluttaja-asiakkaiden suosiossa.”

”Haluaisin lopuksi myös muistuttaa, että maakuntamme suurin vahvuus on se, että meillä on paljon osaajia ympärillämme. Teemme jo seutukunnittain hyvin yhteistyötä, niin jatketaan kehitystä myös maakunta-alueittain. Murretaan rajoja ja tehdään rohkeasti!”

Kirjoitus on alun perin julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 4/2024. Sen on kirjoittanut Mira Nuutinen.

Kategoriat:Jäsentarinat, Verkkolehti, viestintä