Uusimmat
Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunta on kysynyt jo kahtena vuonna viestinnän ja markkinoinnin roolista yrityksissä. Jäsenille tehdyn kyselyn tarkoituksena on paitsi päästä selville, voimmeko valiokuntana jotenkin edistää teemoja, myös havahduttaa yritysten johtoa pysähtymään tärkeän aiheen äärelle. On nimittäin mahdollista, että jossakin varsinaissuomalaisessa yrityksessä tehdään juuri nyt maailman hienointa ja ainutlaatuisinta juttua − mutta vain harva tietää siitä.
Miksi metelöinti on tärkeää? Saimme viime vuoden lopulla valmiiksi Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvatyön eli strategian, johon osallistuivat sadat jäsenyritystemme edustajat eri puolilta maakuntaa. Tuon työn tuloksena pääsimme yhteenvetoon, jossa todettiin, että tavoitteemme on olla Lumovoimainen Varsinais-Suomi, joka on muun muassa paras ympäristö toimia ja jossa osaaminen on ylivoimaista. Etteivät nämä jäisi vain kauniiksi sanoiksi, tarvitaan yrityksissä näkyviä tekoja ja henkseleiden paukuttelua onnistumisista, joita tiedämme täällä tapahtuvan joka päivä. Ne pitää vain kertoa ääneen.
Turun kauppakamari on syksyllä antanut tunnustusta mm. rohkeasta viestintäteosta. Tämän viestintä- ja markkinointivaliokunnan jakaman tunnustuksen sai SHIFTin toimitusjohtaja Carita Varjonen. Määrätietoinen ja näkyvä työ toi tänä syksynä hyvän määrän osallistujia SHIFTiin. The Tall Ships Races sai puolestaan tunnustusta elinkeinopolitiikan valiokunnalta elinkeinopoliittisesta kuntateosta. Erinomaisella tavalla näkynyt ja kuulunut tapahtuma ankkurisopimuksineen tuo peräti 27 miljoonan euron vaikutuksen talousalueellemme.
Varsinais-Suomessa toimii Suomen mittakaavassa merkittävä määrä osaajia, joiden päätyö on tehdä ja tuottaa laadukasta ja ammattitaitoista viestintää ja markkinointia. Turun kauppakamarin jäsenistössäkin heitä on lukuisia, ja häntää on syytä nostaa korkealle. Oppia tekemiseen on tarjolla esimerkiksi Kauppakamarikaupassa, jossa aiheen äärellä voi kurssittaa itsensä muun muassa KoulutusOnlinen kautta.
Tällä hetkellä katse kannattaa kohottaa riittävän pitkälle eteenpäin ja huomata, että markkinointiviestintä on investointi eikä suinkaan irrallinen kuluerä. Ei kannata miettiä vain huomista, vaan ainakin pyrkiä näkemään pidemmälle. Rohkeuttakin tarvitaan, ja riskejä on pakko toisinaan ottaa. Sanottava on sekin, että Mainonnan eettinen neuvosto nakuttaa lausuntoja kiihtyvään tahtiin erityisesti sosiaalisen median julkaisujen markkinointisääntöjen hyvän tavan rikkomisesta, johon toisinaan sortuvat isotkin yritykset. Tarkkana on siis syytä olla ja harkintaa käyttää.
Viestintä- ja markkinointivaliokunnalta pyydettiin kyselyn yhteydessä vinkkejä verkostoitumiseen. Vanha sanonta kuuluu, ettei kukaan tule kotoa hakemaan. Sosiaalisen median aikakaudella tämä pitää enää vain osittain paikkansa, mutta aktiivisuutta vaaditaan silti. Liity verkostoitumisryhmiin, livenä tai verkossa. Mene rohkeasti mukaan keskusteluihin muun muassa LinkedInissä. Niistä voi oikeasti olla hyötyä. Valiokunta ehdotti muuten pitchaus-tilaisuuden järjestämistä funikulaarissa – saa käyttää!
Pääkirjoitus on julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 4/2024