Pk-yritysten rahoitusosaaminen on kilpailijamaiden tasolle

Seija Pelkonen

Suomen vienti lepää pitkälti suurten yritysten varassa, ja kotimaisia pk-yrityksiä kaivataan kipeästi kasvattamaan viennin hartioita. Jotta yritykset pystyvät kasvattamaan vientiään kestävästi ja vastuullisesti sekä turvaamaan viennin riskit, on tärkeää tuntea vientikaupan rahoituksen keinot ja osata käyttää niitä.

Viennin rahoituksen erilaiset instrumentit, vientitakuut ja vientiluotot, ovat kuin työkaluja, joita vientiyrityksen työkalupakissa täytyy olla.

Rahoitus tekee kaupasta ostajalle houkuttelevamman

Kyselyt osoittavat, että viennin rahoitusosaamisessa on vielä paljon parannettavaa. Pk-yritysbarometrissa yli puolet pk-yrityksistä sanoo tekevänsä vientikauppaa maksua vastaan ilman luottovakuutusta ja yleensä ennakkomaksulla.
Jos saat ennakkomaksulla kauppaa, se on hienoa ja niin kannattaa toimia. Mutta voisiko kauppaa saada lisää, jos viejä voisikin tarjota ostajalle rahoituksen ja pidemmän maksuajan. Olisiko kauppa ostajalle kiinnostavampi?

Voisiko ostajan rahoitus ilman vientiyrityksen ottamaa riskiä olla mahdollinen pk-yrityksillekin?

Kyllä voi. Haluamme tuoda suomalaisten pk-yritysten rahoitusmahdollisuudet samalle tasolle kuin keskieurooppalaisilla kilpailijoilla.
Siinä missä ostajarahoitus voi lisätä ostajan kiinnostusta, riskeiltä suojautuminen esimerkiksi luottovakuutuksella antaa viejälle mielenrauhaa. Jos ulkomainen ostaja jättää maksamatta, Finnvera tai yksityinen luottovakuuttaja korvaa viejälle ja lähtee perimään maksua ostajalta.

Verkostot ja kumppanit avuksi – maailma tarjoaa mahdollisuuksia!

Finnvera auttaa kasvattamaan vientiä vastuullisesti ja suojautumaan riskeiltä yhteistyössä kumppanien kanssa. Yhteyttä kannattaa ottaa varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä, kun vientikaupat ja kansainvälistyminen ovat konkretisoitumassa.
Verkostot ja esimerkiksi

Team Finland -palvelut ovat iso etu vientimarkkinoilla. Me verkoston toimijat pyrimme katsomaan yrityksen tilannetta oman laatikkomme ulkopuolelta, jotta osaamme kertoa koko palveluvalikoimasta. Meidän täytyy tarjota suomalaisille yrityksille kilpailukykyinen paketti, jotta pärjäämme kilpailussa.

Kansainvälisessä kaupassa nähdään kasvua ja kysyntää suomalaisille tuotteille. Yritykset ovat myös varautuneet muuttuvaan toimintaympäristöön, tämä käy ilmi kauppakamarien vientijohtajakyselyistä. Kaikesta turbulenssista huolimatta on hyvä muistaa, että maailma tarjoaa suomalaisille yrityksille valtavasti mahdollisuuksia.

Seija Pelkonen
Aluejohtaja
Finnvera

Kategoriat:blogi