MentorChamber esittelyssä: Elina Aho-Mullo ja Sanna Malaska

MentorChamber esittelyssä -sarjan toisena haastatteluparina ovat Loviisan Aitta Oy:n yrittäjä Elina Aho-Mullo ja Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy:n varatoimitusjohtaja Sanna Malaska.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Kun törmäsin MentorChamber-ohjelmaan ensimmäisen kerran, innostuin heti. Minulle tuli sellainen tunne, että tämä on juuri sitä mitä tarvitsen. Yrityksessämme on tällä hetkelle käynnissä sukupolven vaihdos, jonka myötä olen itse astumassa yrittäjän rooliin. Ajattelin, että tästä ohjelmasta voisin saada tarvitsemiani kannuksia ja uusia näkökulmia asioihin”, kertoo aktorina toimiva Aho-Mullo.

”Olen ollut useamman vuoden jo mukana Turun kauppakamarin valiokuntatoiminnassa, ja siellä olen törmännyt tähän ohjelmaan ensimmäisen kerran. Ohjelma vaikutti mielenkiintoiselta, ja olin miettinyt jo aiempina toteutusvuosina, että lähtisinkö ohjelmaan mukaan. Tänä vuonna oma työtilanteeni oli vihdoin sellainen, että pystyin osallistumaan”, kertoo mentorina toimiva Malaska.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Itselläni ei ole aiempaa kokemusta mentoroinnista. Ennen ohjelman alkua, toiveenani oli, että tästä ohjelmasta löytyisi parikseni sellainen ihminen, joka pystyisi antamaan minulle tarvitsemaani sparrausta. Ihminen, joka kuuntelisi pohdintojani ja pystyisi heittämään hieman vastapalloa esittämällä uusia näkemyksiä ja ratkaisutapoja”, kertoo Aho-Mullo.

”Olen itse ollut aiemmin kahdesti mentoroitavana eri ohjelmissa. Näiden kokemusten, ja myös työkokemukseni pohjalta koen, että mentorointi on hyvä tapa kehittää ihmisten sekä yritysten toimintaa. Mentoroinnissa kaikki on kiinni vallitsevista tilanteista ja keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Harvoin mitkään asiat elämässä menevät käsikirjoituksen mukaan. Jokainen kohtaaminen ja tapaamiskerta on ainutlaatuinen, ja mentoroinnin toteutus ohjautuu niiden mukaan. Tämän vuoksi itselläni ei ollut niinkään odotuksia ohjelmaa kohtaan, vaan pyrin suhtautumaan prosessiin avoimin mielin”, Malaska pohtii.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Mentorointi on lähtenyt käyntiin todella hyvin, ja olen saanut mitä toivoinkin ja jopa enemmänkin. Meillä on Sannan kanssa hyvin luonnollinen suhde, ja keskustelu välillämme on ollut helppoa. Huomaan, että omat ajatukseni ovat selkeytyneet paljon ohjelman mukana. Pystyn jäsentelemään töissä tapahtuvia asioita selkeämmin eri osa-alueiksi, eivätkä ne enää muodosta yhtä isoa ja hallitsematonta möykkyä”, Aho-Mullo kuvaa.

”Koen, että keskustelu välillämme on ollut todella avointa ja helppoa. Meidän kohdallamme parivalinta on ollut ehdottomasti onnistunut”, toteaa Malaska.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Mieleenpainuvinta on ollut se, miten ajantaju katoaa tapaamisissamme. Välillä tuntuu tapaamisten päätteeksi siltä, että emme olisi edes puhuneet paljoa, vaikka olemmehan me. Kaksi tuntia on ihan perus pituus meidän tapaamisillemme, ja saisimme helposti aikaa kulumaan enemmänkin”, kertoo Aho-Mullo.

”Löydän keskusteluistamme paljon ilahduttavia hetkiä. Elina on todella vastaanottavainen uusille näkökulmille, ja on sydäntä lämmittävää nähdä miten tavoitteemme ovat kehittyneet ja kasvaneet matkan aikana”, kertoo Malaska.

Mitä vaikutuksia mentorointiprosessin aikana tapahtuneesta heijastuu laajemmin omaan osaamiseen, yrityksiin, tai Varsinais-Suomen alueen elinvoimaan?

”Koen, että olen mentoroinnin kautta saanut enemmän itsevarmuutta, minkä lisäksi koen olevani valmiimpi ja rohkeampi ottamaan uusia askelia urallani. Olen puhunut ohjelmasta paljon ystävieni kanssa, ja olemme miettineet yhdessä, että tällaisia ohjelmia saisi olla enemmänkin. Monet hyötyisivät mentoroinnista ja sitä saisi olla yritysten sisällä systemaattisemmin. Olen miettinyt, että meidän yrityksessä mentorointia voisi tapahtua esimerkiksi pitämällä säännöllisesti asiakaspalvelijoiden kanssa yhteisiä sparraushetkiä. Kaupan ala on tällä hetkellä isossa murroksessa, ja yleinen ajatustenvaihto tällaisesta mentoroinnista tai sparrauksesta voisi hyödyttää monia”, pohtii Aho-Mullo.

”Johtaminen aiheena on minulle intohimo, minkä takia tämä ohjelma on itselleni tärkeä. Koen mentoroinnin todella hyödyllisenä työkaluna johtamisen kehittämisessä ja niin kokee myös työnantajani, joka mahdollisti osallistumiseni tähän ohjelmaan. Mentorointi kokemuksena kasvattaa aktorin lisäksi myös mentoria, ja antaa hänelle paljon uusia näkökulmia, jotka hyödyttävät työyhteisöjä sekä siten myös työnantajaa. Tiedän, että monet miettivät, että mistä löytää aikaa tällaiseen ohjelmaan osallistumiselle, mutta kun todelliset hyödyt näkee ja sisäistää, niin kyllä sitä aikaa tulee löytymään kalenterista”, Malaska kertoo.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.

Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2024 lopulla.

Kategoriat:MentorChamber