Uusimmat

I.S. Mäkisen tehtaalla Liedossa käy työn touhu, kun maailman merille lähteviä huonekaluja verhoillaan ja kotaan asennuskuntoon. Yli 30-vuotiaan perheyrityksen palveluksessa on tällä hetkellä noin 50 työntekijää.
Jaakko Mäkikalli aloitti yrityksessä projektipäällikkönä vuonna 2016 ja siirtyi toimitusjohtajaksi nelisen vuotta sitten. Yrityksen päätoimipaikka ja tehdas ovat Liedossa Avantin yritys- ja teollisuusalueella. Toimipisteitä on myös Turussa, Floridassa ja Kiinassa.
Toiminta alkoi 1960-luvulla Auvo Mäkisen käynnistämänä. Nyt perheyrityksen hallituksen puheenjohtajana toimii Ismo Mäkinen, joka perusti I.S. Mäkinen Oy:n vuonna 1993. Maailmalla yritys tunnetaan paremmin nimellä MAKINEN.
”Toimimme nykyisin lähes täysin kansainvälisillä meriteollisuuden markkinoilla. Tarjoamme asiakkaille avaimet käteen -palvelua, ja pidämme siitä, että voimme hallita sisustusprojektit alusta loppuun suunnittelusta aina asennukseen”, sanoo Mäkikalli kuvaillen yritystä projektitaloksi.
Liedon tehtaalla valmistuu risteilylaivoja rakentaville telakoille hyttikalusteita, kuten sohvia. Asiakas voi saada yrityksen kautta myös kaikki tekstiilit ja vaikkapa olemassa olevien huonekalujen uudelleen verhoilun.
”Kaikki se, mitä kunnostettavan risteilijän sisäpinnalla näkyy, saattaa olla meidän tuotantoamme.”
I.S. Mäkinen Oy on remontoinut yli 60 000 risteilylaivan hyttiä. Suurin bisnesalue on refurbishment eli laivojen sisätilojen kunnostus ja uudelleen sisustaminen.
”Parhaimmillaan projekteja on tehty samanaikaisesti kolmella eri mantereella ja töissä on ollut alihankkijat mukaan lukien noin 1500 työntekijää.”
Yleensä projektin ennakkovalmisteluun ja suunnitteluun kuluu useampi kuukausi, minkä loppukliimaksina varsinainen projektin toteutus tapahtuu telakalla tarkkaan aikataulutettuna.
Laivanrakennus Kiinassa
”Olemme toimineet Kiinassa seitsemisen vuotta. Päädyimme sinne amerikkalaisen SunStone-varustamon laivasarjatilauksen yhteydessä, ja olemme toimineet tämän expedition-laivasarjan ainoana sisustustöiden tekijänä. Parhaillaan työn alla on jo seitsemäs alus. Kiinassa olimme ensi kertaa mukana näin vahvasti risteilylaivojen uudisrakentamisessa. Tämä on ollut meille mielenkiintoinen oppimisprosessi”, kuvailee Mäkikalli.
Kiinassa valmistuneet alukset on suunnattu asiakasmarkkinoille, joilla tutut Karibian risteilyt on jo koettu ja nyt etsitään uusia elämyksiä esimerkiksi Antarktiksen vesiltä. Näillä pienemmillä noin 200 matkustajan aluksilla päästään vesille, joille suurikokoisilla risteilijöillä ei ole asiaa.
Yrityksen neuvottelutilan seinällä on suuri maailman kartta, ja Mäkikallin puheessa vilahtavatkin lukuisat satamat ja telakat kartan eri ääriltä. Töitä on tehty telakoilla Espanjassa, Ranskassa, Singaporessa, Bahamalla ja muun muassa Pohjois-Irlannissa.
”Asiakkaana oleva varustamo luonnollisesti määrittelee telakan, ja sinne projekti viedään.”
Yrityksessä ollaan erityisen ylpeitä tavasta, jolla projektit viedään tehokkaasti ja laadukkaasti aikataulussaan läpi. Makinen on vuodesta 2012 lähtien toteuttanut hyttien kunnostusprojektit lean-metodeja hyödyntäen, joka toimintatapa tunnetaan maailmalla nykyään ’The Makinen Way’ -nimellä.
”Olemme löytäneet tehokkaan, ja tällä alalla edelleen ainutlaatuisen tavan, viedä läpi hyttiprojekteja minuuttipohjaisella aikataululla. Pystymme menetelmällämme eliminoimaan muun muassa laatuvirheet ja ylimääräisen hukan projektin toteutusvaiheessa. Erityisesti isoissa projekteissa menetelmä on parhaimmillaan”, kehuu Mäkikalli.

Kasvua hakemassa
Korona-aika on jättänyt alalle jälkensä, ja se koetteli myös Makisen yritystoimintaa, kun risteilylaivojen korjaustöitä sisustusprojektien osalta ei ollut tehtävänä juuri kellään. Mäkikalli iloitsee kuitenkin siitä, että vuoden 2023 jälkeen markkinat ovat osoittaneet piristymisen merkkejä ja tuleva vuosi näyttää hyvältä. Kokonaisuudessaan risteilymarkkinat ovat matkustajamäärien puolesta elpyneet hyvin ja ovat kasvuvauhdissa.
Mäkikalli toimii myös Meriteollisuusyhdistyksen hallituksessa ja näkee sitä kautta toimialan kehityksen. Osaajapulasta alalla puhutaan yleisesti, ja muun muassa osaavia projektityöntekijöitä on vaikea löytää. Tietyt käsityöammatit ovat myös katoamassa, esimerkiksi ammattitaitoisen volyymituotantoon tottuneen huonekaluverhoilijan löytäminen on haaste. Makisella rekrytoinnit ovat onnistuneet, ja esimerkiksi oppilaitosyhteistyö Turun AMK:n kanssa on ollut hyvää ja tuloksellista.
”On hienoa johtaa yritystä, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla. Kun tulin yritykseen, taustalla oli 14 vuotta messuprojektien tekemistä. Projektityön tekeminen on se, mikä tekee nykyisestäkin tehtävästä motivoivaa. Asiakkaat ja projektit vaihtuvat, eikä tekeminen ole tasaista. On hienoa, miten isoja ja haasteellisia projekteja pystytään toteuttamaan. Sitoutunut, osaava henkilökunta ja yhteistyökumppanit ovat homman hienouksia.”
Mäkikallin mukaan tekemisen prosesseja vahvistetaan edelleen ja varmistetaan oman osaamisen riittävyys sekä henkilöstön hyvinvointi. Maailman tilanne aiheuttaa sekin mietteitä, mutta tärkeintä on keskittyä omaan tekemiseen ja huolehtia jatkuvuudesta sitä kautta.
”Olemme esillä kansainvälisillä messuilla ja tutkimme jatkuvasti markkinoita”.
Kirjoitus on alun perin julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 1/2025