Uudenkaupungin pk-yrityksissä merkittävää liikevaihdon kasvua

Photo: Kasper Dudzik. Uusikapunki / Nystad

Uudenkaupungin elinkeinoelämä ei pyöri vain suurten yritysten ehdoilla, vaikka niin usein kuulee sanottavan. Taustalla on kasvanut vireä, monialainen pienyrityskanta, jonka kasvuedellytyksiä kaupunki on omilla toimillaan pyrkinyt edistämään.

Uusikaupunki hyväksyi vuonna 2022 strategian, jonka yhtenä tavoitteena on yrittäjyyden ja yritysten kasvun mahdollistavan toimintaympäristön kehittäminen.

– Monipuolinen työpaikkatarjonta on nähty tärkeäksi kaupungin vetovoimalle, ja siitä on saatu tuloksia. Seitsemän viime vuoden aikana pk-yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on kasvanut 29 prosenttia, vain koronavuosi 2020 toi siihen notkahduksen. Samaan aikaan yritysten määrä on kasvanut 12 prosenttia, Uudenkaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen kertoo.

Yksi pieniä yrityksiä palveleva teko oli coworking ja etätyötila Messin perustaminen, jossa kaupunki oli mukana. Messissä toimii myös seudullinen kehitysyhtiö Ukipolis, josta saa tietoa ja apua yritysten toiminnan käynnistämiseen.
Yritysten kasvua kaupunki mahdollistaa aktiivisella tonttipolitiikalla ja liikenneyhteyksien, kuten sataman kehittämisellä.

– Teemme myös yhteistyötä energiayhtiöiden kanssa uusiutuvan energian hankkimisen mahdollistamiseksi. Hyvä esimerkki on Kalantiin rakentuva Pohjoismaiden suurin aurinkovoimala, jonka rinnalle suunnitellaan nyt Euroopan suurinta, 50 MW:n aurinkoenergiavarastoa, Heinonen sanoo.

Yksi keino työvoiman saatavuuden parantamiseksi on ollut Uudenkaupungin järjestämät tapahtumat lähialueiden korkeakouluopiskelijoille. Jo useamman kerran on alkuvuodesta päässyt tutustumaan alueen uramahdollisuuksiin. Kaupunki tulee näin opiskelijoille tutuksi, ja yritykset voivat esitellä toimintaansa ja muun muassa tarjota kesätyöpaikkoja.
Uutena tapahtumana järjestettiin syksyn Hehkukarnevaalin yhteydessä Hehku Appro, joka toi kaupunkiin liki 200 iloista juhlijaa eri yliopistoista ja korkeakouluista. Tapahtuman tavoite oli parantaa Uudenkaupungin tunnettuutta korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.

– Haalaribileisiin kutsuttiin opiskelijoita paitsi lähialueen oppilaitoksista, niin myös uusikaupunkilaistaustaisia opiskelijoita eri puolilta Suomea. Ensimmäinen tapahtuma varattiin heti täyteen, ja nyt siitä on päätetty tehdä jokavuotinen, Heinonen sanoo.

Hän korostaa, että on tärkeää kehittää Uuttakaupunkia myös houkuttelevana asuinpaikkana. Kaupungin iso panostus on monitoimitalo Wintteri, joka avataan vuoden 2025 alkupuolella. Sinne tulee koulutustarjontaa, tiloja kulttuurin harrastamiselle ja liikuntaan.

Uudenkaupungin Työvene aloitti toimintansa vuonna 1987 Orivon teollisuusalueella valmistaen pääasiassa pienveneitä. Osaamisen ja kysynnän karttuessa alusten koko ja vaativuusaste kasvoivat ja yritys muutti telakka-alueelle vuonna 1994 Telakan konkurssin jälkeen.

Nykyisin Työvene suunnittelee ja rakentaa erikoisaluksia muun muassa viranomaiskäyttöön ja henkilökuntaa on noin 55.

– Nykyiset tilat mahdollistavan yli 100-metristen alusten rakentamisen, ja olemme erikoistuneet koko ajan monimutkaisempiin laivoihin. Rakenteilla on muun muassa imuruoppaaja Puolaan, kolme miehistönkuljetusalusta merituulivoimarakenteille Skotlantiin ja yhteisprojektina Meyer Turku -telakan kanssa Suomen rajavartiolaitoksen uudet ulkovartiolaivat. Tällä hetkellä noin kaksi kolmasosaa aluksista menee vientiin ja tilauskantamme ulottuu vuoden 2026 loppupuolelle, Työveneen toimitusjohtaja Juha Granqvist kertoo.

Työvene yhdistyi vuoden 2023 alussa virolaisen ammattivenerakentajan Baltic Workboatsin kanssa, ja telakoiden yhteenlaskettu tilauskanta on tällä hetkellä lähes 200 miljoonaa euroa.

– Tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset. Etenkin merituulivoima sekä puolustussektori tulevat työllistämään molempia telakoita vahvasti tulevina vuosina, Granqvist sanoo.

Kaupungin rooli on Työveneen näkökulmasta tukea paikallisten yritysten kansainvälistymistä ja kasvua esimerkiksi tontti- ja lupa-asioissa ja työvoiman saatavuudessa sekä tarjota palveluja muualta muuttaville työntekijöille ja heidän perheilleen ja vuokrata kiinteistöjään yrityksille.

– Yritys toki kantaa liiketoiminnallisen riskin, mutta kaupunki pystyy omalla toiminnallaan myös pienentämään riskejä. Meillä yhteistyö kaupungin kanssa on sujunut aina hyvin, ja tälläkin hetkellä vuokraamme yritystoimintaamme maa-alueita ja kiinteistöjä. Uudessakaupungissa on mielestäni hyvin yritysmyönteinen ilmapiiri ja usko tulevaan on vahva. Sitä osoittaa muun muassa Wintteri-hanke. Juuri tällaisilla kaupungin vetovoimaa lisäävillä asioilla on iso merkitys paikallisille yrityksille, Juha Granqvist toteaa

www.uusikaupunki.fi

Advertoriaali-ilmoitus on julkaistu alun perin Turun kauppakamarin vuosikirjassa 2024
Toimittanut: Anne Kortela