Innovaatioiden ja yhteistyön voimalla kohti sähköistä ja pienempipäästöistä tulevaisuutta

Sandvik

Sandvik Group tunnetaan edistyksellisenä teknologiakonsernina ympäri maailmaa. Turussa sijaitseva yksikkö on maailmanlaajuisen lastaus- ja kuljetusdivisioonan keskus, joka hallinnoi koko arvoketjua tuotekehityksestä tuotantoon ja jälkimarkkinoihin. Kaiken kaikkiaan koko Sandvik-konsernilla on noin 41 000 työntekijää, ja Turussa henkilökuntaa on noin 800. Turun lisäksi lastaus- ja kuljetusdivisioonalla on toimipisteet Yhdysvalloissa, Malesiassa ja Kiinassa. Sandvik panostaa uusiin teknologioihin, taitoihin ja osaamiseen. Strateginen tavoite on muuttaa maailmaa teknologian avulla ja kestävän kehityksen ehdoilla. Tässä digitalisaatio, sähköistyminen ja automaatio ovat avainasemassa.

Globaalia yhteistyötä

Sandvik globaalina yrityksenä panostaa vahvasti yhteistyöhön innovaatioiden ja tuottavuuden edistämiseksi. Hyvänä esimerkkinä yhteistyön tuloksista Sandvik julkaisi vuonna 2024 uuden akkukäyttöisen lastauskoneen, Toro® LH518iB:n. Tämä kone ottaa kerralla kauhaansa 18 tonnia malmia operoidessaan maanalaisissa kaivoksissa.
Projektipäällikkönä tuotekehityksessä toimivan Tuulia Rekolan mukaan uuden sukupolven lastauskoneen suunnittelu, rakentaminen, testaaminen, myynti ja tuotanto vaativat monenlaisia osaajia sekä kaikkien näiden osaamisalueiden kitkatonta koordinointia.

– Sandvikilla tehdään globaalisti yhteistyötä sekä yrityksen sisällä että ulkoisten sidosryhmien kanssa, mikä tekee kansainvälisyydestä ja monikulttuurisuudesta keskeisen osan Sandvikilla työskentelyä, jatkaa projektin pääsuunnittelijana toiminut Riku Helle.

Mullistava akunvaihto

– Toro® LH518iB on askel kohti sähköistä ja pienempipäästöistä tulevaisuutta, kiitos uuden akkuteknologian. Sandvikin akkukäyttöisten lastauskoneiden toiminta perustuu nopeaan akunvaihtoon, jota ei kaivosteollisuudessa ole aiemmin nähty. Nopea akunvaihto mahdollistaa operoinnin jatkumisen lastauskoneella ilman pitkää latausaikaa, jolloin kone olisi poissa käytöstä: nyt akunvaihtoon kuluu keskimäärin vain noin 5 minuuttia, Helle kertoo.

– Akunvaihto tehdään käytännössä siten, että ensin kone laskee tyhjän akkunsa maahan. Tämän jälkeen kone ajetaan sisäänrakennetun pienen siirtoakun avulla täyteen ladatun akun viereen. Kone nostaa ladatun akun paikalleen ja matka jatkuu. Akunvaihto voidaan suorittaa ilman, että kuljettaja poistuu ohjaamosta, mikä parantaa turvallisuutta ja nopeuttaa vaihtoa, Rekola lisää.

Automaatioajoa akkukäyttöisellä lastauskoneella

Ainutlaatuisten akkuratkaisujen lisäksi Sandvikin lastauskoneissa käytetään automaatioteknologiaa. Yhdistämällä nämä ominaisuudet Sandvik on rakentanut Toro® LH518iB:stä maailman johtavan automaatiolla toimivan akkukäyttöisen lastauskoneen. Automaatio mahdollistaa useamman koneen hallinnan yhtä aikaa, esimerkiksi maan pinnalta. Tämä parantaa sekä kaivosten työturvallisuutta että toiminnan tuottavuutta.
Automaatiokehitys tapahtui tiiviissä ja pitkäjänteisessä yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Sandvikin automaatio-organisaation kanssa. Uutta teknologiaa testattiin Turun testiradalla, Tampereella sijaitsevassa Sandvikin testikaivoksessa ja lopulta asiakkaan kaivoksessa Ruotsissa.

– Yhteistyö ja monipuolisen osaamisen hyödyntäminen ovat keskeisiä tekijöitä tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamisessa. Lisäksi yhdessä tekeminen on paitsi hyödyllistä, mutta myös erittäin mielekästä, Rekola ja Helle toteavat.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Turun kauppakamarin vuosikirjassa advertoriaali-ilmoituksena.

Sandvik