Kultainen ansiomerkki Satu Lehenbergille

Elokuussa 1994 22-vuotias Satu Lehenberg avasi jännittyneenä ensimmäisen kerran työpaikkansa, Turun kauppakamarin, oven. Sen jälkeen samainen ovi on avautunut monen monituista kertaa, sillä tällä viikolla hänelle myönnettiin Keskuskauppakamarin kultainen ansiomerkki 30-vuotisesta urasta saman työnantajan palveluksessa.

”Olin 22-vuotiaana aloittaessani, ja juuri lopettanut hommat aikakauslehtimyyjänä, kun hain kauppakamarissa avoinna ollutta toimistoapulaisen paikkaa”, Satu muistelee.

”Pesti oli aluksi puolen vuoden mittainen, mutta työtä talossa riitti, ja tällä tiellä siis ollaan.”

1990-luvun alkupuolella kauppakamarinkin toimistotehtävät olivat hyvin erilaisia kuin tänä päivänä. Kopiointia, postitusta, kahvituksia ja lähetin töitä. Yli tuhannen kokouskutsun tai jäsentiedotteiden postitus oli työnä fyysisestikin suuri urakka – nykyään vastaavat lähetykset hoituvat teknisesti ns. nappia painamalla.

”Digitalisaation tulo työelämään muutti tehtäviä hurjasti. Muutos entiseen oli todella iso esimerkiksi vientiasiakirjapuolella. Joskus tiskille saattoi vientiyritykseltä tulla kopiokonelaatikollinen käsin läpikäytäviä ja märkäleimattavia vientiasiakirjoja*.”

Tällaisia määriä paperista käsityötä ei enää tehdä, vaan palvelu toimii verkossa. Esimerkiksi vuonna 2000 asiakirjoja käsiteltiin vuodessa 8 914, kun vastaava luku oli viime vuonna 2992. Luvuissa ovat mukana kaikki vientiasiakirjat (mm. alkuperätodistukset, pakkausluettelot ja kauppalaskut).

”Kauppakamari on toimintaympäristönä äärettömän mielenkiintoinen, jäsenistö ja työkaverit ovat mukavia ja toimitila kaunis. On monia asioita, joiden vuoksi olen viihtynyt tässä työpaikassani niin pitkään. Olen töiden ohessa osallistunut lukuisiin koulutuksiin ja kursseihin, ja voinut näin koko ajan kehittyä.”

Töiden kautta hän on päässyt osalliseksi monesta ainutlaatuisesta tapahtumasta ja tilaisuudesta, kun mm. kansainväliset delegaatiot ovat vierailleet kaupungissa.

”Lapsena ajattelin, että minusta tulee lentoemäntä. Varsinais-Suomi on kuitenkin ihan paras. Viihdyn täällä, ja pidän siitä, että voin olla töissänikin, aito ja oma itseni”, Raisiossa syntynyt ja Raisiossa nykyäänkin asuva Satu pohtii.

Satu tunnettaan mutkattomana, uutterana ja luotettavana työkaverina, joka tarttuu mielellään uusiin haasteisiin eikä kavahda muutoksia.

”Toivon, että tämä jengi pysyy ja tehdään yhdessä lumovoimaista Varsinais-Suomea.”

*Kauppakamarit myöntävät yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia sekä Force Majeure ja muita erityistodistuksia kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

Satu Lehenberg
Kategoriat:Uutinen