Uusimmat

Merenkulkuala muuttuu nyt kovempaa vauhtia kuin ehkä koskaan. Teknologinen kehitys, automaation lisääntyminen, vihreä siirtymä, digitalisaatio ja vastuullisuusvaatimukset haastavat alaa muuttumaan. Niin merihenkilöstöltä kuin muiltakin merenkulun ammattilaisilta vaaditaan koko ajan enemmän ja uudenlaisia taitoja. Se on suuri haaste, mutta samalla innostavaa.
Myös Suomen turvallisuustilanne on erilainen kuin ennen. Venäjältä voi odottaa mitä vain, ja monenlaisiin erilaisiin hybridivaikuttamisen keinoihin pitää varautua. Kuten olemme jo huomanneet, moniin vaikuttamisyrityksiin liittyy merellisiä elementtejä, joihin varautumiseen ja selvittämiseen tarvitaan merenkulun ammattilaisia. Kyberturvallisuudenkin rooli on kasvava myös merenkulussa.
Samaan aikaan kilpailu työntekijöistä kovenee. Uuden sukupolven tekijät odottavat työelämältä ja johtamiselta erilaisia asioita kuin aiemmat. Työssä pitää saada tuntea olevansa merkityksellinen ja pystyvänsä vaikuttamaan asioihin. Merenkulullisten työyhteisöjen pitää pystyä muuttumaan ajassa. Se ei tapahdu itsestään, vaan vaatii kokonaisvaltaista pohdintaa alan tulevaisuudesta.
Tämän kaiken muutoksen ja myllerryksen keskellä tulee ymmärtää, että merenkulku on yhteiskuntamme kannalta välttämätöntä. Lähes kaikki maamme tuonti ja vienti tapahtuu meriteitse. Laivoilla tuodaan Suomeen yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittistä lastia päivittäin. Merenkulku ei ole vain Suomen rannikkoalueiden asia, se on koko maan asia.
Suomen kannalta on välttämätöntä, että alalle saadaan parhaita tekijöitä. Naisia on alalla suhteellisen vähän, mikä on yksi selvä parantamisen kohde. Tasa-arvon edistäminen jo itsessäänkin tutkitusti tukee menestystä. Tie merenkulullisiin maatöihin kulkee usein laivatyön kautta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää viestiä alan monipuolisista tulevaisuuden näkymistä, sekä saada kaikenlaisia nuoria kiinnostumaan alasta ja hakeutumaan merenkulun koulutukseen. Alan imagoa pitää nostaa ja koulutuspolkuun on saatava suorempia jatko-opintomahdollisuuksia.
Laivalla työskentelevän merihenkilöstön lisäksi alalla työskentelee esimerkiksi erilaisia teknisiä ja IT-osaajia, juristeja, vakuutusalan ammattilaisia, viestinnän ja henkilöstöalan osaajia, johtajia, opettajia sekä talous- ja rahoitusalan väkeä. Muun muassa kehittyvän teknologian ja vastuullisuusasioiden ammattilaisista on pulaa. Varsinaiset merityötkin muuttuvat, ja jo nyt tarvitaan lisääntyvässä määrin esimerkiksi sähkö- ja akkuteknologian sekä automaation osaajia.
Alalle tarvitaan rohkeaa ja visionääristä johtajuutta, jossa samalla osataan arvostaa ihmistä. Muutoksessa piilee mahdollisuus monipuolistaa yleistä mielikuvaa merenkulun töistä ja tuoda paremmin esiin merenkulun merkityksellisyys sekä alan tarjoamat hyvin monipuoliset työtehtävät ja etenemismahdollisuudet, jotka vain lisääntyvät tulevaisuudessa.
Meeri Tengström
Suomen Lauttaliikenne Oy:n turvallisuus- ja laatupäällikkö
Wista Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja
Airiston nuorkauppakamari
Kirjoitus on alun perin julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 1/2025