Opintomatkalla edunvalvontapäällikkönä

Kun on vuosia vastannut osaamisen kehittämisestä, on hienoa päästä haastamaan omaa osaamista ja tarttua Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikön tehtävään.

Työelämän joustavuudesta puhutaan paljon, ja minulla on mielestäni tästä oivallinen, joskin myös melko poikkeuksellinen esimerkki. Edunvalvontapäällikön tehtävä Turun kauppakamarissa on vuoden vanhempainvapaan sijaisuus. Olen tämän ajan toimivapaalla työstäni Isännöintiliiton koulutuspäällikkönä. Edessäni on siis ikään kuin aikuisiän vaihto-oppilasvuosi. Vuosi, joka minulta aikanaan nuoruudessa jäi kokematta. Jo ensimmäiset päivät lupailevat uusia oivalluksia, oppia, näkökulmia ja innostusta – työntekijän näkökulmasta työelämää parhaimmillaan, eikö totta?

Pitkäaikainen kokemus toimialajärjestöstä sujuvoittanee tehtävään kiinni pääsemistä. Siinä missä aiemmassa tehtävässäni osaavan työvoiman saatavuus puhututti yhden toimialan näkökulmasta valtakunnallisesti, tarkastelen jatkossa ilmiötä rajatulla alueella, mutta toimialasta riippumattomin silmin. Työvoiman saatavuus onkin yksi keskeinen teema, jonka parissa tulen seuraavan vuoden työskentelemään.

Usean vuoden pendelöinti Turun ja Helsingissä sijainneen työpaikkani välillä takaa, että Turun kauppakamari saa minusta yhden äänitorven lisää Tunnin juna -hankkeen ja työvoiman sujuvan liikkumisen edistämiseen. Turvalliset ja kestävät, tavaroiden ja ihmisten tehokkaan liikkumisen mahdollistavat liikennejärjestelmät sekä saavutettavuus ovatkin toinen keskeisesti työpöydälleni siirtyvä kokonaisuus.

Turku on ollut kotikaupunkini pian yhdeksän vuotta, ja tämä kaupunki on minusta ihana. Onkin hienoa päästä edistämään Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämää. Odotan innolla, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan. Erityisen paljon odotan, että pääsen tapaamaan Turun kauppakamarin jäseniä ja keskeisiä sidosryhmiä. Toivottavasti kasvokkaiset tapaamiset ovat taas pian mahdollisia. Tehdään tästä yhdessä hyvä vuosi.

Satu Linden
Satu Lindén