NATOn tuomat mahdollisuudet Turun seudun yrityksille

Ajankohta ja paikka

Alkaa
8.1.2024
Päättyy
8.1.2024
Tapahtumapaikka
BioCity, Presidentti-auditorio
Tykistökatu 6
20520 Turku

Tervetuloa maanantaina 8.1.2024 klo 13.00–16.00 yhteistilaisuuteemme kuulemaan Suomen NATO-jäsenyyden tuomista mahdollisuuksista seutumme yrityksille! Tilaisuudessa perehdytään erityisesti NATOn rahoitus- ja innovaatiopalveluihin sekä hankintatoimeen.

Päivän jälkeen tunnistamme jäsenyyden mukanaan tuomat mahdollisuudet ja voimme jatkaa seudullista työskentelyä vahvuuksiemme tunnistamisessa ja mahdollisesti resursoida strategiset tavoitteemme NATOn suhteen.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Business Turku, Turun Kauppakamari, Business Finland, Puolustus- ja ilmailuteollisuus PIA ry, Työ- ja elinkeinoministeriö sekä INGO-hanke.

12:30 Kahvitarjoilu

13:00 Tilaisuuden avaus, Janne Mustonen, Business Turku

13:10 Puolustushallinnon katsaus NATOon, Ville Elo, Puolustusministeriö

13:30 NATOn mahdollisuudet ja yhteistyökanavat yrityksille

NATOn hankintatoimi ja tutkimusyhteistyö, Tapio Halkola / Tuija Karanko, Puolustus- ja ilmailuteollisuus PIA ry.
    DIANA ja NATOn innovaatiotoiminta sekä European Defence Fund EDF, Markus Ranne, Business Finland
    Innovaatiorahasto ja TKI-ajankohtaiset, Harri Länsipuro, Työ- ja elinkeinoministeriö
    • Yrityspuheenvuoro, Reima Kuutsa, Patria

15:30 Yhteenveto ja seuraavat askeleet

16:00 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden jälkeen on mahdollisuus keskustella puhujien kanssa tarkemmin eri aihealueista. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoa NATO:n mahdollisuuksista:

NATO-jäsenyyden vaikutuksia suomalaisille organisaatioille
    Suomen liityttyä Natoon 4. huhtikuuta 2023 suomalaisten yritysten, tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen mahdollisuudet osallistua Naton toimintaan laajenivat merkittävästi. Tässä dokumentissa käydään läpi joitain jäsenyyden tuomia mahdollisuuksia.

Tutkimusyhteistyö (https://sto.nato.int)
    Naton tutkimusyhteistyötä koordinoi tutkimus- ja teknologiaorganisaatio STO. Ohjelman hallinnossa Suomea edustavat puolustusvoimien ja puolustusministeriön edustajat. Hallinnon alaisuudessa toimivat teknologiapaneelit koordinoivat tutkimusprojektien, konferenssien ja työpajojen järjestämistä. Itse tutkimustoiminta on kansallisesti rahoitettua. STO julkaisee vuosittain työohjelman, jossa kerrotaan kuluvan vuoden tutkimushankkeista. Lisäksi STO julkaisee tutkimustrendejä ja raportteja.
    STO Collaborative Programme of Work 2023 (CPoW)
    STO 2022 Book of Abstracts
    • STO Science & Technology Trends 2023-2023, Vol. 1, Vol. 2

Innovaatiotoiminta (https://diana.nato.int)
    Naton innovaatiokiihdyttämö DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) järjestää haastekilpailuja, ylläpitää testikeskuksia ja yrityskiihdyttämöjä, hallinnoi Naton innovaatiorahasto NIF:iä ja tulee ylläpitämään luotettavien rahoittajien tietokantaa. Haastekilpailujen pilottikierros päättyi 2023 elokuussa, yhteensä noin 1200 yritystä lähetti ideansa kolmeen kategoriaan, jotka olivat energiaturvallisuus, tiedon turvallinen jakaminen ja havainnointi- ja valvontajärjestelmät. Seuraavien haastekilpailujen odotetaan alkavan kesällä 2024. Yritykset voivat rekisteröityä ohjelman sivuilla saadakseen päivityksiä ohjelman tilanteesta. Suomeen mahdollisesti sijoitettavien testikeskusten/kiihdyttämön tilanteesta odotamme päätöstä syksyn 2023 aikana.
    Haastekilpailut
    Testikeskukset heinäkuu 2023
    Kiihdyttämöverkosto heinäkuu 2023

Innovaatiotoiminta keskittyy nouseviin ja murroksellisiin teknologioihin, jotka liittokunnan teknologiajohto on vahvistanut. Tällä hetkellä fokusalueina ovat seuraavat teknologiat:
    • artificial intelligence (AI)
    • autonomy
    • quantum
    • biotechnologies and human enhancement
    • hypersonic systems
    • space
    • novel materials and manufacturing
    • energy and propulsion
    • next-generation communications networks

Hankintatoimi
    Naton jäsenmaat hankkivat tuotteita ja palveluja useiden eri organisaatioiden kautta. Tärkeimmät niistä ovat logistiikka ja hankintavirasto NSPA ja tietojärjestelmävirasto NCIA. Voidakseen osallistua tarjouskilpailuihin tulee yrityksellä olla NCAGE-tunnistautumiskoodi ja puolustushallinnon puoltokirje. Ohjeet puoltokirjeen hankkimiseksi ovat työn alla. Tulevia kilpailutuksia voi seurata eri ohjelmien sivuilla.

NSPA:n käynnissä olevat kilpailutukset

NSPA:n tulevat kilpailutukset

NCIA:n tulevat kilpailutukset

Muita kilpailutuksia

o ACT

o ACO

o STO

o IS

Tiedonvaihto
    Naton muutosjohtoporras ACT järjestää erilaisia tapahtumia ja kerää tietoa liittyen liittokunnan tulevaisuuden tarpeisiin. ACT ylläpitää TIDEPedia-verkkoportaalia ja järjestää TIDESprint-tapahtumia. Lisätietoa suomalaisten osallistumisesta näihin tapahtumiin on tulossa lähiaikoina.

Tapahtuma on päättynyt.

Katso tulevat tapahtumat