Elinkeinoelämä otti tärkeät ensi askeleet vuoteen 2030

Tulevaisuuskuvat

Turun kauppakamarin edistämä Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvatyö vuoteen 2030 saatiin päätökseensä viime vuoden lopussa. Tai oikeastaan siitä työ lumovoimaisen Varsinais-Suomen eteen vasta alkaa.

Tulevaisuuskuvan eli vision työstämiseen osallistui liki sata henkilöä. Luomisvaihe workshoppeineen oli mittava, mutta siihen osallistuneet kuvailivat työhön käyttämäänsä aikaa hedelmälliseksi ja myös silmiä avaavaksi. Mukana oli yritysten edustajia eri toimialoilta, ja myös sidosryhmille ja muun muassa opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus osallistua seudun yhteisen tulevaisuuden luomiseen.

Jäsenistömme mielsi tehdyn työn tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Great Minds Oy:n ammattitaidolla ohjaamissa työpajoissa, valiokuntatyössä ja erillisessä ns. Passion Teamissa tehdyt työtunnit nousivat varmasti noin sataan. Esitellessämme työn tuloksia kysyimme jäsenistöltä vielä lähtötilannetta – sitä, missä he ajattelevat olevansa janalla juuri nyt. Näin voimme seurata vision toteutumista tulevan vuoden aikana yrityksissä, sillä tulevaisuutta ei suinkaan rakenneta yksin Turun kauppakamarin seinien sisällä vaan muun muassa 1951 jäsenyrityksemme päivittäisessä työssä.

Kysyimme, mitä toimia yrityksissä aiotaan käytännössä tehdä, jotta tulevaisuuskuvaan määritellyt ylivoimainen osaaminen, paras ympäristö toimia ja avoin yhteys maailmaan toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla vuoteen 2030 mennessä.

Muun muassa tällaisia vastauksia saimme jäseniltämme:

– Yrityksemme tavoite on olla paras ja viihtyisin työpaikka
– Tuemme etätyöskentelyä
– Työntekijöistä huolehtiminen
– Mahdollisimman turvallinen työympäristö
– Otamme opiskelijoita harjoittelemaan
– Kehitämme yrityksen henkilöstön hyvinvointia ja osaamista
– Panostamme robotiikkaan
– Koulutamme ja kouluttaudumme
– Kansainvälisten asiakkaiden kohtaaminen ammattitaitoisesti
– Tarvitsemme lisää lentoja ja lentoyhteyksiä

Kolmesta teemasta parhaimman arvosanan sai lähtötilanteessa ympäristö. Se sai vastaajilta keskiarvon 7,14. Ylivoimainen osaaminen on lähtötilanteessa keskiarvossa 6,82, ja eniten tekemistä on avoimissa yhteyksissä maailmalle, jossa erityisesti lentoliikenteeseen toivottiin ratkaisuja. Siinä keskiarvo painui alle kuuteen ollen 5,92.
Turun kauppakamari tarjoaa täyden tukensa jäsenistölle matkan varrella. Koulutukset, maksuttomat jäsentapahtumat ja verkostoitumismahdollisuudet kannattaa hyödyntää huolellisesti.

Vision lisäksi lupasimme yhdessä kolme asiaa: Teemme yhdessä kestävämpää tulevaisuutta, toimimme rohkeasti ja uudistumme ketterästi. Näitä noudattamalla Varsinais-Suomen elinkeinoelämä pärjää tulevissa haasteissa varmasti.

Otathan haasteen vastaan?

Kolumni on alun perin julkaistu Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 1/2024