Harjoittelun kautta kohti työelämää

Kuvassa Mira Nuutinen, harjoittelija

Turun kauppakamarilla aloitti tänä syksynä uusi harjoittelija, Mira Nuutinen. ”Aloitin harjoitteluni kauppakamarilla noin viikko sitten, ja tämä on minulle jo toinen, eli viimeinen, työharjoittelu. Opiskelen tällä hetkellä viimeistä vuotta kansainvälisen kaupan tradenomiksi Satakunnan ammattikorkeakoulussa ja nyt joulukuussa tulen valmistumaan. Harjoittelun ohessa kirjoitan opinnäytetyötäni palvelumuotoilusta, joten harjoittelu tuo kivaa vaihtelua arkeeni”, kertoo Nuutinen.

”Kauppakamarilla toimin pääsääntöisesti jäsenrekisteripäivityksen sekä uudistettavien verkkosivujen parissa, joiden lisäksi pääsen osallistumaan erilaisiin koulutuksiin. Ensimmäinen viikko toimistolla on mennyt ihan hujauksessa ja on ollut mukavaa päästä heti tekemään ja oppimaan kaikkea uutta. Tahti on mielestäni ollut hyvä ja toivonkin, että loppu harjoittelu jatkuisi samaan malliin.

Kauppakamarin toimintaan olen alun perin tutustunut kouluni kautta. Olin toisena opiskeluvuotenani mukana useammassa koulun projektissa ja yhdessä näistä oli yhteistyökumppanina Rauman kauppakamari.
Tähän työharjoitteluun päädyinkin tämän kiinnostuksen kautta. Laitoin kyselyä aiheesta Turun kauppakamariin ja sainkin heti soittoa perään. Puhelun päätteeksi sovittiin haastattelu samalle viikolle, jossa päätettiin harjoittelun luonne ja sitten olinkin jo virallisesti valittuna pestiin. Kyseessä oli siis melko nopea rekrytointiprosessi, mikä oli itselleni todella positiivinen kokemus, sillä minulle tuli jo silloin ensimmäisen puhelun aikana entistä vahvempi tunne siitä, että tänne pitää päästä. Ja nyt kun täällä olen, niin en voi muuta sanoa kuin että intuitioni oli todella oikeassa, sillä tässä työporukassa on ollut ihan mahtavaa työskennellä.

Tulevaisuudesta en vielä paljoa tiedä, mutta tämänhetkisissä suunnitelmissani on pitää muutama vuosi taukoa opinnoista ja tutustua työelämään hieman tarkemmin. Tauon aikana olen kiinnostunut toimimaan oman alan tehtävissä, mutta myös matkailuala vetää puoleensa aikaisemman työkokemuksen vuoksi. Tauon jälkeen olen suunnitellut jatkavani opintojani maisterin tutkinnon parissa. ”

Mira Nuutinen,
opiskelija, harjoittelija