Kesän jälkeen kohti kasvua

Kaisa Leiwo

Kulunut vuosi on ollut yrityksille haasteita täynnä. Alkuvuodesta odotettiin optimistisesti koronarajoitusten vihdoin helpottavan ja yhteiskunnan normalisoituvan. Parin kuukauden ajan tilanne näytti jo kohtuulliselta, kunnes Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa. Tästä eteenpäin tulevaisuus onkin ollut jälleen korona-ajoista tutun sankan sumun peitossa, ja epävarmuus on kasvanut.

Erityisesti vientiyritysten näkymät ovat heikentyneet nopeasti. Vielä helmikuussa 71 % vientiyritysten toimitusjohtajista arvioi viennin kasvavan vuoden 2022 aikana. Epävarmuutta oli jo ilmassa, ja erityisesti sitä aiheuttivat kasvaneet suurvaltajännitteet, pakotteiden uhka ja Venäjän toiminta lähialueilla. Pian tämän kyselyn jälkeen nämä epävarmuustekijät realisoituivat pahimmalla mahdollisella tavalla, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Seuraavassa vientijohtajakyselyssämme toukokuussa näkymät olivatkin jo selvästi pessimistisemmät. Vain 50 % vientiyritysten toimitusjohtajista odotti viennin kasvavan eli osuus oli selvästi laskenut. Vientinäkymiä heikensivät erityisesti Venäjän sota ja pakotteet, logistiset häiriöt ja ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa, kohonneet kustannukset sekä Kiinan koronasulut ja maan sulkeutuminen.[1]

Kauppakamareiden myöntämien vientiasiakirjojen määrä romahti keväällä odotetusti – Venäjälle ja Ukrainaan myönnettyjen alkuperätodistusten määrät laskivat yli 70 prosenttia. Ukrainan kaupan odotetaan elpyvän sodan loppuessa, mutta Venäjän kaupan tulevaisuus näyttää hyvin epävarmalta.

Niin vienti- kuin kotimarkkinayrityksiä on kiusannut saatavuusongelmien ja hintojen nousun lisäksi työvoimapula. Tänä kesänä monet ravintolat joutuvat rajoittamaan aukioloaikojaan, koska eivät löydä työntekijöitä saleihin ja keittiöihin. Teollisuudessa ei vastata tarjouspyyntöihin, koska tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Terveydenhuollossa supistetaan ja karsitaan palveluja työvoimapulan kurittaessa. Tuntuu, että sellaista toimialaa, jota työvoimapula ei koskettaisi, ei enää löydy. Ratkaisuja onneksi etsitään kuumeisesti, mutta nopeita käänteitä ei valitettavasti ole luvassa.

Ukrainalaisista pakolaisista toivottiin työvoimaa erityisesti kausityöhön, ja jonkin verran työntekijöitä on löytynytkin. Määrät ovat ainakin toistaiseksi kuitenkin pieniä, eivätkä ratkaise työvoimapulaa. Ukrainalaisten työllistymistä pyrittiin helpottamaan esteitä ja rajoituksia karsimalla. Toivotaan, että nämä käytännöt jäävät voimaan, ja kaikki maahan muuttavat työntekijät pääsevät mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti töihin kiinni ilman hankalaa ja pitkällistä byrokratiaa.

Tällä hetkellä näyttää, että yritykset ovat kahtiajakautuneita tulevaisuuden odotusten suhteen. Osa yrityksistä saa kohonneet kustannukset vietyä paremmin hintoihin ja näkee tulevaisuuden kohtuullisena. Noin 41 % varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kannattavuutensa heikkenevän, joillakin jopa kriittisesti. Yleinen tunnelma on viime kyselyn perusteella hieman useammin pessimistinen kuin optimistinen.

Kesää kohti odotukset henkilöstön ja liikevaihdon kasvun suhteen ovat onneksi hieman parantuneet. Toivotaan, että nämä kasvuodotukset ovat sellaisia heikkoja signaaleja, jotka johtavat yrityksemme kesän kautta parempaan syksyyn ja kohentuviin tulevaisuuden näkymiin.

Me Turun kauppakamarilla olemme iloisia muun muassa siitä, että jäsenmäärämme on yli 1800. Kuulumme näin Suomen suurimpien ja vaikuttavimpien kauppakamarien joukkoon. Jäseniksemme on liittynyt tämänkin kevään aikana niin pieniä, keskisuuria kuin isojakin yrityksiä. Lämmin kiitos teistä jokaiselle! Tulevana syksynä jatkamme ajankohtaisten jäsentilaisuuksien ja koulutusten parissa. Muistathan ilmoittautua mukaan, tai ehdottaa aiheita, joita toivot mukaan. Vahvasti ja toiveikkaasti tulevaisuuteen suuntaava vaikuttamistyömme jatkuu aktiivisessa yhteistyössä kanssanne jälleen lomakauden jälkeen!

Aurinkoisia kesäpäiviä!

[1] Kauppakamareiden vientijohtajakyselyt 2/2022 ja 5/2022.

Kaisa Leiwo
Toimitusjohtaja