Uusimmat
Suomi on saari – sanovat – ja helmikuun 2022 jälkeen olemme yhä kauempana ulapalla. Suurin osa tavaraviennistä on mahdollista kuljettaa konteissa satamasta satamaan, mutta ihmiset liikkuvat nyt ja jatkossa lentäen, sillä jonkun on joka ikinen vientiartikkeli käytävä maailmalla myymässä. Ihmisten liikuttelu on kuitenkin tällä hetkellä hyvin hankalaa.
Tilanne on koronan jäljiltä haastava, sillä varsinkin yritysten tarve matkustaa on palannut – osalla tarve ei missään vaiheessa kadonnut. Aiemmin lyhyen Euroopan lennon pystyi tekemään Varsinais-Suomesta päivässä – aikainen lähtö Turun lentoasemalta ja paluu illalla. Nyt samaan matka taittuu kolmen päivän aikana: illalla Vantaalle lentokenttähotelliin ja paluu kolmantena päivänä. Juuri nyt edes bussiyhteyksiä ei ole saatavilla Helsinki-Vantaan aamulennoille ja Finnair aloittaakin linja-autoyhteydet Turusta. Kieltämättä uusi mainoslause ei ole yhtä naseva kuin aiempi: ”illaksi Vantaalle hotelliin ja ylihuomiseksi kumipyörillä kotiin”.
Kustannusero yhden ja kolmen päivän liikematkan välillä on yritykselle merkittävä ja vähentää matkustamista entisestään. Tukholmaan sen sijaan lennetään tällä hetkellä Turusta ajamalla ensin 200 kilometriä päinvastaiseen suuntaan. Varauskalenterinsa mukaan Finnair aloittaa Turun ja Helsingin väliset lennot huhtikuussa (osa yhteyksistä linja-autolla) ja SAS Turun ja Tukholman väliset lennot elokuussa.
Molemmat yhteydet ovat erittäin kaivattuja ja kriittisiä varsinaissuomalaisille yrityksille. Vahva tarve olisi myös SAS:n aiemmin operoimalle yhteydelle Kööpenhaminaan sekä suoralle yhteydelle keski-Eurooppaan, erityisesti Saksaan. Finnair on toistuvasti vihjaillut Turun lentoyhteyden lopettamisella, mikä olisi kova isku paitsi Varsinais-Suomelle, niin Finnairin uskottavuudelle kansallisena lentoyhtiönä.
Korona on jonkin verran muuttanut myös yritysten matkustamista, kun etäyhteydet ja etähuolto ovat pakon edessä tulleet mahdollisiksi. On silti vielä liian aikaista povata matkustamisen pysyvää muutosta – meillä on hämmästyttävä kyky unohtaa menneet ja onnistunut energiamurros muuttanee kuvaa lentomatkustamisesta positiivisempaan suuntaan. Elämme jatkossakin saarella ja sekä yrityksillä että matkailijoilla on tarve päästä maailmalle – ja toisin päin.
Olli Hakala
yhteyspäällikkö
Turun kauppakamari