Loimaan osastolle uusi asiamies

Kuvassa Ville Manner

Ville Manner äitiyslomalle jääneen Niina Nurmen sijaiseksi

Turun kauppakamarin Loimaan osaston asiamiehenä pitkään toiminut Niina Nurmi jäi äitiyslomalle huhtikuussa ja sijaiseksi pyydettiin Ville Manneria.

Olen Loimaalle vuonna 2019 muuttanut yrittäjä ja vaikuttaja.
Yrittäjänä toimin yrityskehittämisen ja liiketoiminnan kehittämisen parissa, toteuttaen mm. teknologiavetoisia liiketoimien muutosprojekteja, kasvu- ja kansainvälistymissuunnittelua, kehitysrahoituksia, ohjelmistokehittämistä sekä muita toiminnan tehostamiseen, tervehdyttämiseen ja uudistamiseen liittyviä toimia. Tyypillinen asiakasprojektini on esimerkiksi kehittää uutta asiakkaan toimintaan ja myös toteuttaa siihen liittyvä muutos yhdessä heidän kanssaan tai vaikka auttaa asiakasta kaaoksen keskeltä kannattavan liiketoiminnan toteuttajaksi.

Lisäksi olen ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelujen konsultti, toimialueena koko Suomi. Tämän palvelun avulla tuen pk-yrityksiä kasvun, kansainvälistymisen ja uudistamisen sekä innovaatioiden kaupallistamisen valmisteluissa.

Miten ajauduit tälle uralle?

Olen kahden yrittäjäsuvun jälkeläinen, joten kasvoin pienestä pitäen yrittäjämäiseen asenteeseen. Ammatillisen suuntani löysin osittain sattumalta, lähinnä tekemällä oma-aloitteisesti kehitystoimia osana ensimmäisiä päivätöitäni. Näiden pohjalta ja saattelemana roolini muuttuivat täysipäiväisiksi kehitysrooleiksi, joissa keskityin eri liiketoimintojen prosessien ja järjestelmien parantamisiin. Koulutukseni on kaupallinen, eritoten talouden ja järjestelmien osaamiseen liittyvä. Myynti-, asiakashallinta- ja johtotehtävät tulivat mukaan usean kädet savessa tehdyn vuoden jälkeen ja niistä olen kerännyt arvokasta kokemusta yrityskehittämisen toteuttamiseen.

10 vuotta urastani vietin Lontoossa, Isossa-Britanniassa, toteuttaen muutosprojekteja kansainvälisissä, globaalisti toimivissa ympäristöissä. Tältä seikkailulta sain hyvää kokemusta kansainvälisen liiketoiminnan tekemisestä, kehittämisestä sekä kulttuurisista tekijöistä, joita on hyvä ymmärtää, kun tähtäimessä on innovaation kehittäminen kansainväliselle asiakaskunnalle tai viennin kehittäminen.

Miksi asiamieheksi, mitkä ovat tavoitteet?

Olin ensinnäkin erittäin otettu, että minua kysyttiin Loimaan osaston asiamiehen sijaiseksi. Olin pohtinut kauppakamarin toimintaan aktivoitumista jo tovin ja kun tällainen mahdollisuus tuli, niin otin siitä tietenkin kopin. Minua kiinnostaa oppia kauppakamarin mahdollisuuksista, olla vaikuttamassa yrittäjien asioiden kehittymiseen sekä auttaa muitakin yrittäjiä ja yrityksiä löytämään tarjolla olevat, heidän tekemistään edistävät asiat.

Tavoitteita asiamiehen roolilleni en vielä ole asettanut, mutta pyrin ainakin toimimaan hyvänä sijaisena Niinalle. Ehkä joitakin kehitysaskelia saatan tehdä, mutta jää nähtäväksi. Ehkä vuoden päästä osaan kommentoida tätä paremmin, kysykäähän silloin uudelleen.

Ville Manner
Asiamies, Loimaan kauppakamariosasto