Odotuksissa tapahtumarikas kesä ja kohtaamisia täynnä oleva syksy

Kuvassa Kaisa Leiwo

Onneksi emme keväällä 2020 tienneet, että myös kevät 2021 menee etätöissä, teams-palavereissa ja maski kasvoilla turvavälejä pidellen. Se olisi voinut masentaa. Toiveissa kun oli silloin(kin), että kesän jälkeen kaikki normalisoituu ja koronapandemia siirtyy historiaan. Kesällä 2020 palasimme lomien jälkeen toimistolle – tosin vain pariksi viikoksi – ja suunnittelimme face-to-face-tilaisuuksia ja -tapaamisia. Tämän kesän korvilla meillä on aivan samat suunnitelmat.

Suuri ero edelliseen kesään on se, että etätyöskentely sujuu jo rutiinilla ja arkipäiväisesti. Digiloikat on loikittu ja etäkokoustaminen on siirtynyt epämukavuusalueelta vahvasti päivittäiseksi rutiiniksi. Mukavaa olisi päästä ylenpalttisesta etäilystä eroon ja tavata jäseniämme kasvokkain. Joihinkin asioihin ja tilanteisiin etätyö ja -yhteydet sopivat hyvin ja varmasti jäävätkin työkalupakkiin. Liika on kuitenkin liikaa tässäkin.

Olemme kauppakamarissa iloksemme laskeneet, että tilaisuuksissamme on jo juhannukseen mennessä ollut enemmän osallistujia kuin aiemmin koko vuoden aikana. Sen lisäksi, että olemme kehittäneet ja monipuolistaneet tarjontaamme, on etäyhteys tehnyt osallistumisen helpoksi. Jatkossakin osa tilaisuuksista pidetään varmasti etäyhteyksillä, kävi koronan miten kävi. Haluamme kuitenkin aloittaa myös kasvokkain tapaamiset, törmäyttämiset ja verkottamiset mahdollisimman nopeasti, mutta turvallisesti. Jäsentyytyväisyyskyselyissämme yksi tärkeimpiä tehtäviämme on aina ollut verkottaminen – se sujuu paremmin kasvokkain kuin etänä.

Meillä on myös monia jäseniä, joiden toiminta on ollut säästöliekillä koronarajoitusten vuoksi. Siinä, missä toiset yritykset ovat löytäneet koronan ansiosta kasvumahdollisuuksia ja uutta liiketoimintaa, toisten kaikki tekeminen on ollut aivan pysähdyksissä. Vaikka ravintolat ovat panostaneet noutoruokaan ja teatterit striimauksiin, sillä ei ole voinut mitenkään korvata normaalia toimintaa. Asiakaskokemus ei ole sama eikä myöskään ansaintalogiikka. Kyse on ollut usein enemmänkin hengissäpysymistaistelusta kuin kannattavasta liiketoiminnasta.

Jos saisin toivoa jotakin tulevalle kesälle ja loppuvuodelle, toivoisin paljon tapahtumia ja kohtaamisia. Niitä mahdollistamaan toivoisin ennakoitavaa ja pitkäjänteistä rajoituspolitiikkaa. Nyt yritykset ovat olleet helisemässä tempoilevan ja lyhytjänteisen rajoitusten kiristämisen ja helpottamisen kanssa. Olemme kuulleet naapurimaista hienoja ja onnistuneita esimerkkejä siitä, miten yhteiskuntaa on onnistuttu avaamaan ja elämää normalisoimaan. Haluan, että Suomesta tehdään tässä asiassa mallimaa – systematiikkaa ja ennakoitavuutta peliin, kiitos.

Sitä odotellessa Turun kauppakamari toivottaa aurinkoista, tapahtumarikasta ja turvallista kesää!