Oman kaupungin menovinkit yllättävät

Annariina Aalto blogi

Näin kesän korvalla huomasin yllättyväni oman kaupungin menovinkeistä, tapahtumista ja tekemisen mahdollisuuksista. Yllättävää, sillä näillä kulmilla olen asunut koko ikäni ja kuvittelin tietäväni, mitä kotikaupungissa tapahtuu. Aivan, kuten Salon kaupungin omat verkkosivutkin kertovat: “Anna Salon yllättää”.

Toki kesäkuukausina Salon matkailukin vilkastuu; onhan meillä Suomen paras tori ja kuuluisat kesätorstaiset iltatorit nimekkäine esiintyjineen, löytyy Teijon kansallispuisto, ruukkikylät ja saaristo, monipuolinen urheilupuisto, kesäteatterit ja vilkas kulttuuritarjonta. Jokaiselle löytyy jotakin, olipa kiinnostuksen kohde luontoon, liikuntaan tai kulttuuriin kääntyvää.

Muutaman vuoden takaisin koronapandemia toi mukanaan termin staycation, ja voisinpa sanoa sen toimivan vielä tänä päiväkin. Kun varaat omasta kotikaupungista hotellihuoneen, ruokailet ehkä tutussakin ravintolassa ja istahdat auringonpaisteeseen torille jäätelölle, saatat nähdä tutut kulmat turistin silmin. Kasvava tietoisuus ilmastonmuutoksesta ja lentämisen ympäristövaikutukset ovat saaneet monet miettimään matkustamistaan uudella tavalla. Ehkä jopa niin, että matkustamisesta on tullut tietynlainen arvovalinta. Lisäksi paikallisuus eli tässä tapauksessa aitojen ja epäturististen kokemusten hakeminen on kasvattanut suosiotaan matkailussa. Ehkäpä kotikaupungissa lomailu on sen tietynlainen tiivistymä. Voisiko tämän kesän matkailut toteuttaa kotikaupungissa? Festareiden seuraksi yöpyminen lähihotellissa? Miksi ei!

Miksi oman kaupungin tarjontaa sitten vähätellään? Onko tämä pienempien kaupunkien ja kylien haaste vai kohdataanko suuremmissa kaupungeissa samaa? Lomia suunniteltaessa sitä helposti kääntää katseensa toisaalle oman kaupungin tarjonnasta; loma on lomaa vasta, kun kotikunnan rajat jäävät taakse. Tietoisuus ja tehokas markkinointi saattaisivat vauhdittaa myös kaupunkilaisten aktiivisuutta käyttää oman kaupungin palveluita. Usein markkinointia suunnataan aktiivisemmin ulospäin, mutta esimerkiksi Salossa potentiaalia asukkaissakin löytyy.

Oman kaupungin tarjonta voi siis yllättää asukkaansa eikä aina osaa arvostaa, sitä mitä on lähellä. Varsin usein sitä kuulee, ettei kaupungissa mitään tapahdu, eikä täällä mitään ole. Uskon, että jokainen asukas voi halutessaan antaa parhaimmat suosittelut menovinkeistä ulkopaikkakuntalaiselle ja markkinoida oman kaupungin erinomaisuutta.

Vinkkinä ulkopaikkakuntalaisille ja erityisesti salolaisille: anna Salon yllättää!

Annariina Aalto
Annariina Aalto
Asiamies, Salon kauppakamariosasto
044 522 0284
Kategoriat:blogi