Syksy on hämärän peitossa, siis katse tulevaan

Kuvassa Olli Hakala, edunvalvontapäällikkö

Tilanne valkeni itselleni hiljalleen elokuun aikana, mutta kyllä se näin on: elämme lähihistorian vaikeimmin ennustettavaa syksyä. Tämä kuulostaa viimeisen puolentoista vuoden korona-riepottelun jälkeen kummalliselta, mutta vuosi sitten tilanne oli selkeä – koko maa oli kiinni, eikä ulospääsystä ollut tietoa. Kaikki suunnittelu tehtiin näiden lähtökohtien ympärille. Kun alkukesästä 2021 vielä oletimme palaavamme lomalta läsnäolomaailmaan, niin elokuu iski kuin märkä rätti. Läsnäolotilaisuudet siirtyivät taas Teamsiin. Nyt maalipuut normaaliin siirtymiseen ovat liukuneet loka-marraskuun vaihteeseen, mutta onko sekin liian optimistinen arvio?

Vaikka suurin osa yrityksistä elää paljon mieluummin nykyisessä tilanteessa kuin vuoden 2020 syyskuussa, niin syksy 2021 asettaa omat haasteensa. Miten uusi palveluita, näyttelyitä tai esityksiä uskaltaa lanseerata, kun tautitilanne ja sen myötä rajoitukset voivat muuttua silmänräpäyksessä? Jos valmisteluja ei tehdä, niin viekö kilpailija asiakkaat? Turhautuminen on helppo kohdistaa viranomaisiin, mutta lopulta syynä on tauti: sen muunnokset ja arvaamattomuus. Kun rajoitukset jossain vaiheessa tulevaisuudessa poistetaan – mahdollisesti yllättäen – niin kysyntäpiikki erilaisille palveluille on valtava. Haastekerrointa lisää jo olemassa oleva työvoimapula. Asiasta ovat raportoineet Turun kauppakamarin lisäksi muun muassa Keskuskauppakamari ja Elinkeinoelämän keskusliitto.

Päättäjien päivät ovat täyttyneet viimeiset puolitoista vuotta koronatulipalojen sammuttelusta ja pitkän aikavälin suunnittelu on unohtunut. On tuudittauduttu ajatukseen, että aika ja rokotteet korjaavat tilanteen. Keväällä koronapassin kanssa ei kiirehditty, koska ajateltiin, että kesä lakaisee ongelmat pöydän alle. Lainsäädäntöä ei ole uudistettu ja se aiheuttaa yllättäviä ongelmia sekä tarpeetonta sormien osoittelua. Kokonaistilanne koronaan liittyen paranee hitaasti, mutta muutokset tulevat jatkossakin olemaan dramaattisia ja yllättäviä. Koronan väistyttyä olemme nopeasti entistä pahemman työvoimapulan edessä. Tulipalot pitää sammuttaa, mutta katse tulisi olla tiukasti pidemmällä tulevaisuudessa.