Tuoksu on tuotteen ensipuraisu

Kaisa Sandell ja Katarina Katajainen // Kaupan aika

Tuoksu on tuotteen ensipuraisu

Järjestimme yhdessä Kaupan ja palvelun -valiokunnan kanssa Kaupan aika -seminaarin 26.1. Kolme mielenkiintoista puheenvuoroa siivittivät kuulijat tarkastelemaan alan ajankohtaisia ilmiöitä.

Seminaarin inspiroivassa avauspuheenvuorossa pureuduttiin Kaisa Sandellin johdolla aistimarkkinoinnin merkitykseen vähittäiskaupassa. Aistimarkkinointi auttaa kuluttajia muistamaan tuotteita ja brändejä, herättää mielenkiinnon ja vaikuttaa siten parhaimmillaan suotuisasti ostopäätökseen.

Kaisa Sandell on väitellyt aistimarkkinoinnista keskittyen tuoksuihin, joten seminaarissa kuultu asiantuntemus aihepiiriin nojaa tieteelliseen perustaan.

Perinteisessä kivijalkamyymälässä visuaaliset elementit, tuoksut ja äänimaailma muodostavat kokonaisvaltaisen aistikokemuksen, jolla pyritään saamaan kuluttaja pysähtymään ja ohjataan heidän valintojaan. Sandell totesi, että aistielämys kantaa vuosia, ja parhaimmillaan tuotteen pakkaus, tuoksu ja tuntuma tavoittavat kuluttajan silloinkin, kun hän ei aktiivisesti mieti asiaa.

Seminaarin toisessa puheenvuorossa sukellettiin terveellisen ja kasviperäisen ruuan maailmaan. Raisio Oyj:n Pohjois-Euroopan johtaja Olavi Erkinjuntti kertoi, että tuotantoketjun vastuullisuus sekä kasvipohjaisen syömisen terveellisyys ja ilmastoystävällisyys ovat yhä tärkeämpiä arvovalintoja kuluttajille. Tämä tarkoittaa, että ostoskoria täyttäessä kuluttajat kiinnittävät huomiota myös ruoan vastuullisuuteen ja terveellisyyteen.

Puheenvuoron aikana kuulimme, että kasvipohjaisen ruoan kulutus kasvaa voimakkaasti, ja voidaankin puhua ruokamurroksesta. Omien valintojen kautta ihmiset pyrkivät vaikuttamaan siihen, mihin maailma on menossa. Herkullisuuden lisäksi ruoalta toivotaan vastuullisuutta ja terveellisyyttä ja tähän huutoon Raisio Oyj pyrkii tuotteillaan vastaamaan. Puheenvuoron aikana nostettiin esiin esimerkillisiä, tuttuja ja tutkimustenkin valossa arvostettuja brändejä, kuten Elovena, Benecol ja Beanit.

Seminaarin päättävässä puheenvuorossa Ada Insights Oy:n Arhi Kivilahti kertoi verkkokaupan olevan kasvussa. Perinteinen kivajalkakauppa ei kuitenkaan ole katoamassa mihinkään, vaan se muuttaa muotoaan. Verkkokauppa poistaa fyysisen maailman kitkaa ja lisää kaupan saavutettavuutta. Siinä missä etäisyyden merkitys on suuri kivijalkakaupassa, verkkokaupassa toimitusalueen rajat määrittävät etäisyyden elementit. Nopea toimitus on kuluttajien toivoma valttikortti verkkokaupalle, jotta tämä toteutuu täytyy toimitusketjujen olla kunnossa.

Kivilahti totesi, että Suomessa kuluttajat osaavat käyttää verkkopalveluita hyvin, mutta vähittäiskaupan palvelut eivät useinkaan ole vielä kovin korkeatasoisia. Tämä on varmasti yksi tulevaisuuden kehityssuunnista myös kotimaisilla toimijoilla.

Seminaarin lopuksi Kaupan ja palvelun -valiokunta jakoi Vuoden kaupanteko 2022 -tunnustuksen. Tunnustuksen sai Turun Osuuskauppa. Tunnustuksen perusteena oli luovuus korona-ajan haasteiden keskellä. Koronapandemia sulki ravintoloita ja hotelleja, mutta marketkauppa kävi vilkkaana. Tarvittiin nopeita, kekseliäitä ja vastuullisia päätöksiä työpaikkojen turvaamiseksi. Turun Osuuskaupan arvopohjan mukaisesti henkilöstön lomautukset ja irtisanomiset haluttiin välttää. Monitoimialayrityksenä Turun Osuuskauppa pystyi tarjoamaan ravintoloiden ja hotellien työntekijöille töitä vähittäiskaupan puolelta. Palkintoa oli noutamassa viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Karhu. Turun kauppakamari onnittelee Turun Osuuskauppaa tunnustuksesta.

Seminaarin sujuvasta juontamisesta vastasi Kaupan ja palvelun -valiokunnan puheenjohtaja Katarina Katajainen sekä varapuheenjohtaja Lauri Inna.

Kategoriat:blogi
Satu Linden
Satu Lindén
asiantuntija, osaamisasiat
041 530 3000