Ukrainan tilanne vaikuttaa yrityksiin laajasti

somebanneri

Pakotteet ja saatavat huolettavat yrityksiä akuutisti tällä hetkellä

Yritysten toimintaa leimaavat jälleen epävarmuus ja sumuiset näkymät. Venäjän hyökkäys Ukrainaan tuntui yllättävän niin yritykset kuin päättäjät. Tilanne on edennyt vauhdilla sekä sota- että pakoterintamalla.

Euroopan Unionin jäsenmaat löysivät ennätyksellisen nopeasti yhteisen sävelen, ja ensimmäisistä pakotteista päätettiin jo viime viikonloppuna. Asioiden nopea eteneminen on aiheuttanut sen, että tiedon tarve on valtava. Maanantaisessa EK:n ja kauppakamareiden pakotetilaisuudessa oli linjoilla 2000 yritystä, mikä on ennätyksellisen suuri määrä. Seuraava kauppakamareiden infotilaisuus jäsenyrityksille järjestetään suuren kysynnän vuoksi huomenna keskiviikkona.

Suuri osa pakotteista astui voimaan heti. Erityisesti raskaan teollisuuden, meri- ja lentoteollisuuden sekä tietotekniikka-alan tuotteiden viejien on hyvä tarkistaa Ulkoministeriön sivuilta, koskevatko tämän hetkiset pakotteet heidän tuotteitaan. Pakotteet koskevat ensi sijassa niin sanottuja kaksikäyttötuotteita eli tuotteita, jotka soveltuvat siviilikäytön lisäksi myös sotakäyttöön. Lisäksi rajoitetaan sellaisten teknologioiden ja palveluiden vientiä, jotka voisivat edistää Venäjän puolustus- ja turvallisuusalan teknologista kehittämistä. Kokonaisuutena on arvioitu, että pakotteet koskevat noin 7 prosenttia Venäjän viennistä, ja niiden suuruus olisi vuositasolla noin 250 miljoonaa euroa. Venäjän vastapakotteita odotellaan tämän viikon aikana, ja ne tulevat todennäköisesti jälleen muuttamaan tilannetta merkittävästi. On ennakoitu, että ulkomaalaisten yritysten omaisuutta, ja varoja voidaan tulla takavarikoimaan tai jäädyttämään osana vastapakotteita. Todennäköisesti myös tuonti Venäjältä tulee vaikeutumaan.

Ensimmäinen isku osuu kovimmin niihin noin 500 yritykseen, joiden vientiä ja saamisia pakotteet rajoittavat. Toinen isku on jo tulossa ja se liittyy laajempiin taloudellisiin vaikutuksiin. Ruplan kurssi on romahtanut samoin kuin monien yritysten pörssikurssit. Helsingin pörssissä esimerkiksi Finnair ja Nokian Renkaat ovat tällaisia yrityksiä. Energian hinta tulee todennäköisesti nousemaan entisestään, mikä vaikuttaa sekä kotitalouksiin että energiaa käyttäviin yrityksiin. Kukaan ei säästy laajemmilta taloudellisilta vaikutuksilta, joita sota ja sen talousseuraukset tulevat aiheuttamaan.

Kaikille vientiyrityksille on odotettavissa ongelmia Venäjän saamisten kanssa. EU-maat ja Yhdysvallat sopivat viikonlopun aikana sulkevansa joitakin venäläisiä pankkeja kansainvälisen Swift-maksujärjestelmän ulkopuolelle. Nämä pakotteet tulevat osin estämään ja ainakin hidastuttamaan maksuliikennettä. Lisäksi ruplan kurssin heikkeneminen tulee aiheuttamaan maksuvaikeuksia venäläisille yrityksille. Suomalaisten yritysten, joilla on saatavia Venäjältä, on syytä olla yhteydessä asiakkaaseen ja koettaa turvata saatavansa kaikin mahdollisin keinoin.

Yritysten kannattaa nyt seurata tarkasti pakotteisiin ja liiketoimintaympäristöön liittyvää informaatiota. Tällä viikolla on odotettavissa varmasti lisää tietoa pakotteista ja vastapakotteista sekä maksuliikenteen toimivuudesta. Tämä on tärkeää etenkin niille yrityksille, jotka toimivat Venäjällä tai käyvät kauppaa Venäjän kanssa. Teemme kauppakamareissa parhaamme hankkiaksemme ja välittääksemme tietoa yrityksille tässä muuttuvassa ja sumuisessa tilanteessa. Tätä on harjoiteltu jo koronan oloissa.

Kaisa Leiwo
toimitusjohtaja