Yhdessä kohti lumovoimasta Varsinais-Suomea

Vuosi 2023 Kaisa Leiwon blogi

Kuluva vuosi alkaa olla lopuillaan – miten nopeasti se taas sujahtikaan. Meillä Turun kauppakamarissa vuosi on ollut hyvä. Olemme jatkaneet tasaista kasvua ja erinäiset jäsentyytyväisyyttä kuvaavat mittarit näyttävät mukavilta. Kiitos hyvästä vuodesta jo tässä vaiheessa kaikille jäsenille – teidän kanssanne on hienoa suuntautua uuteen vuoteen.

Nyt on hyvä pysähtyä hetkeksi, katsoa menneisiin kuukausiin ja miettiä, mitä viemme tästä vuodesta tulevaan vuoteen 2024.

Tämän vuoden suuri työ on ollut tulevaisuuskuvan laatiminen Varsinais-Suomen elinkeinoelämälle yhdessä jäsentemme kanssa. Olemme tavanneet jäseniä useissa työpajoissa ja tapaamisissa, joiden aiheina on ollut yhteinen tulevaisuutemme. Missä olemme, minne voimme mennä, minne haluamme mennä ja miten sen teemme. Yhdessä ja rohkeasti, kuten joka tapaamisessa korostettiin. Tämä työ seuraa ilman muuta tuleviin vuosiin. Olemme yhdessä luoneet tien, jota haluamme kulkea – se vie meidät kohti lumovoimaista Varsinais-Suomea. Ensi vuonna lähdemme yhdessä toteuttamaan ja konkretisoimaan tätä tulevaisuuskuvaa.

Syksyn perinteisessä jäsentyytyväisyyskyselyssä saimme ennätyshyvän arvosanan 4,3 jäseniltämme. Enemmän kuin neljä vastaajaa kymmenestä antoi meille täyden vitosen. Tämä tulos saa paitsi suunnattoman onnelliseksi, niin myös nöyräksi. Meillä on hieno joukko rautaisia ammattilaisia täällä kauppakamarissa, ja on mukavaa saada tällainen palaute työstämme. Eräs vastaaja totesi naulan kantaan: ”Vaikuttaa siltä, että teillä työntekijöillä on mukavaa myös keskenänne ja viihdytte työssänne – tämä näkyy myös ulospäin.” Iso kiitos kuluneesta vuodesta kuuluukin myös meidän omalle väelle.

Turun kauppakamarin jäsenet saavat kyselyn mukaan hyötyä erityisesti jäsenviestinnästä ja jäsentapahtumista sekä liiketoimintaa tukevista kontakteista ja verkostoista. Näihin tulemme ensi vuonnakin panostamaan. Viikoittainen jäsenkirjeemme on pidetty ja odotettu ja somekanaviamme seurataan aktiivisesti. Moni jäsen korostaa henkilökohtaisten tapaamisten merkitystä mm. tilaisuuksissamme. Näissä tapaamisissa on myös helppoa luoda kontakteja ja rakentaa verkostoja. Nähdään siis ensi vuonnakin kauppakamarilla ja kauppakamarin tapahtumissa – meillä on alkuvuoden kalenteri jo melko valmis ja kaikenlaista mukavaa tulossa.

Vaikuttamistyömme tulee keskittymään lumovoimaisen Varsinais-Suomen sisältöihin – hyvän elämän, ylivoimaisen osaamisen sekä helpon saavutettavuuden edistämiseen. Nämä teemat ovat myös jäsenkyselyn mukaan tärkeimpiä vaikuttamiskohteitamme. TOP 5 -vaikuttamiskohteet ovat jäsentemme mukaan osaavan työvoiman saatavuuteen vaikuttaminen, yritysten näkemysten esiin nostaminen, yritysten ja julkisen sektorin välisen yhteistyön edistäminen, koulutuskysymyksiin vaikuttaminen sekä väylien ja liikenteen kehittäminen.

Näillä eväillä suuntaamme jo katseemme kohti tulevaa vuotta ja hiljennymme viikon kuluttua joulun viettoon. Lämmin kiitos vielä kerran kuluneesta vuodesta ja oikein rentouttavaa – vähintäänkin lumovoimaista – joulun aikaa!

Kaisa Leiwo
Toimitusjohtaja