Vastuullisuus on tärkeää sekä LähiTapiolalle että kauppakamarille

Kuvassa Olli Aakula

LähiTapiola Varsinais-Suomi panostaa paljon toimialueensa hyvinvointiin, koska yhteiskuntavastuu kuuluu asiakkaidensa omistaman paikallisen elämänturvayhtiön keskeisiin toimintatapoihin. Vastuullisuus on nostettu myös kauppakamarin tämän vuoden teemaksi, ja yhteistyöverkostoa syntyykin luontevasti kauppakamaritoiminnan puitteissa.

LähiTapiola Varsinais-Suomi Keskinäinen Vakuutusyhtiö isännöi usein Turun kauppakamarin tilaisuuksia, kuten valiokuntien ja valtuuston kokouksia sekä vuosikokouksia. Nykyisin siihen on myös tarjota hyvät tilat ja modernia tekniikkaa uudenkarheassa toimistossa Turun ydinkeskustassa. Yhtiö on aktiivisti mukana kauppakamarin toiminnassa muutenkin, ja jäsenten kesken on helppo verkostoitua ja tehdä yhteistyötä.

Elinkeinopolitiikan paikallista edistämistä

Toimitusjohtaja Olli Aakula on Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunnan pitkäaikainen varapuheenjohtaja ja myös aktiivinen jäsenhankkija.

– Kauppakamarin kautta alueen elinkeinoelämää edistäviä hankkeita voidaan ajaa yhdessä, siksi pidän silmät ja korvat, auki ja yritän saada mahdollisimman paljon yrityksiä mukaan toimintaan. Tällä hetkellä edistämme esimerkiksi Tunnin junaa ja diplomi-insinöörikoulutuksen saamista Turkuun, Aakula sanoo.

Elinkeinopoliittinen valiokunta jakaa myös vuosittain elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon, joka annetaan kunnalle, sen organisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.  Palkinnon saajia ovat viime vuosina olleet esimerkiksi Turun kaupunki ja Kemiönsaaren kunta, Shift-tapahtuma Turussa ja Raision kaupungin tekninen johtaja Antti Korte.

Yhteistyökumppaneita vastuullisuusprojekteihin

– Paikallinen toiminta koko Turun talousalueella on meille tärkeää myös siksi, että olemme 152 vuotta vanha paikallinen yhtiö, ja toimimme 17 paikkakunnalla. Asiakkaista 40 prosenttia on Turussa ja 60 prosenttia jakautuu muille toimialueen paikkakunnille. Keskinäisenä, paikallisena yhtiönä olemme asiakkaidemme omistamia, ja käytämme suuren osan tuotoistamme hyvinvoinnin parantamiseen omalla alueellamme, jossa meillä on 88 000 asiakasta. Kauppakamarilla ja meillä on yhteinen tahto siitä, että Turun seutu kehittyy ja voi mahdollisimman hyvin. Kauppakamarin jäsenyrityksistä olemme löytäneet myös yhteistyökumppaneita vastuullisuuskampanjoihimme, Aakula jatkaa.

Asiakkaiden toiveet lähtökohtana

LähiTapiola Varsinais-Suomi kartoittaa vastuullisuustoimintansa kohteita paljolti asiakkaidensa toiveiden mukaan. Esimerkiksi juuri toteutetussa asiakaskyselyssä toiveita kohdistui muun muassa lasten liikuttamiseen, avustustoiminnan tukemiseen, liikenneturvallisuuden edistämiseen ja koulutuksen tukemiseen.

LähiTapiola vuoden 2019 sammutintarkastuskierroksella.

Lasten ja nuorten liikuntaa on edistetty eri urheiluseuroja ja -tapahtumia tukemalla. Henkilöstön keskuudessa on käynnissä parhaillaan Liiku ja auta -kampanja, jossa motivoidaan säännölliseen liikuntaan ja kerätään 16 viikon ajan liikkumalla lahjoitusvaroja Tyksin lasten ja nuorten syöpäosastolle. Turvallisuutta on edistetty muun muassa sankarikoulutuksilla, joissa on koulutettu  alkusammutus- ja ensiaputaitoja. Yhtiön viiden toimipisteen ulkoseinään on asennettu defibrallaattori yleiseen käyttöön ja yhtiö on muun muassa lahjoittanut Turun kaupungille 200 pelastusrengasta Aurajoen rantaan.

Koulutusta LähiTapiola Varsinais-Suomi on tukenut esimerkiksi lahjoituksilla Turun yliopistolle ja Turun Ammattikorkeakoululle. Niistä on tullut paljon myös työntekijöitä yhtiöön, useimmiten ensin kesätyöhön ja sitä polkua pitkin myös vakituiseen työsuhteeseen. Tänäkin kesänä yhtiö työllistää yli 10 kesätyöntekijää.

– Yhtiö on kehittynyt mukavasti, ja markkinaosuutemm on Trafin mittauksen mukaan noin 31 prosenttia. Muutaman vuoden aikana asiakasmäärämme on kasvanut noin 10 000 asiakkaalla. Työllistämme paikallisesti suoraan lähes 140 henkilöä, joista noin 95 on työsuhteisia, ja loput toimivat yrittäjäpohjalta. Haluamme myös edistää ihmisten pysymistä terveempinä, ja henkilövakuutusasiakkaamme voivatkin ottaa käyttöön esimerkiksi digitaalisen TerveysHelppi-palvelun Terveyshelpin, jonka kautta terveydenhoidon ammattilaisen tavoittaa nopeasti viikon jokaisena päivänä apua tarvitessaan. Haluamme huolehtia vastuullisesti asiakkaidemme elämänturvasta niin turvallisuuden, terveyden kuin taloudenkin osalta, Olli Aakula kertoo.

LähiTapiola kouluttaa hätäensiapua yhteistyössä SPR:n kanssa.

Merkki luotettavuudesta – Turun kauppakamarilla jo yli 1800 jäsentä

Jätä yhteystietosi niin kerromme, miten sinun yrityksesi hyötyisi kauppakamarin jäsenyydestä:

Tutustu jäsenetuihimme