Asiakkaan odotusten ylittäminen on kauppiaan työtä

Juha Jylli

K-Citymarket Länsikeskuksessa käy tavallisena torstai-iltapäivänä kova vilinä. Kiinteistössä sijaitsee Citymarketin lisäksi joukko muitakin yrityksiä, kuten Kansallinen Kirjakauppa, apteekki ja Alko. Kauppias Juha Jyllin mukaan tiloihin kuljetaan vuodessa noin neljä miljoonaa kertaa.

Juha Jylli K-Citymarket

Jylli itse puikkelehtii Citymarketin tiloissa tottuneesti ja esittelee matkalla muun muassa panimon, sushi-buffetin ja laajan Kitchen-alueen. Liikkeessä on kattaus erilaisia minimaailmoja, joissa voi viettää aikaa perinteisen ostoskierroksen lisäksi.

”Tärkeintä on asiakaspalvelu, asiakkaan hurmaaminen ja odotusten ylittäminen.”

Koronavuoden 2021 aikana uudistetun ruokakaupan ilme on moderni ja eläväinen. Jokainen yksityiskohta on selvästikin huolellisesti suunniteltu. Uudistus lähti liikkeelle intohimosta ja ainutlaatuisuuden tavoittelusta. Esimerkiksi kaupan sisällä toimiva pienpanimo vaatii menestyksellisesti toimiakseen panimomestarin. Sellainen onneksi tehtävään löytyikin, kun Eemeli Tuhkanen innostui asiasta. Laitteet hommattiin itse, ja nyt tavoitellaan noin 20–30 000 litran vuosittaista oluttuotantoa.

”Halusimme uudistuksellamme tarjota asiakkaillemme jotain, mitä muilla ei ole”, sanoo Jylli.

Hän kertoo, että uudistus kesti yhteensä 14 kuukautta, ja sen myötä saatiin valmiiksi myös viihtyisä ja toimiva henkilökunnan taukotila, joka hakee vertaistaan. K-Citymarket Länsikeskuksen elintarvikepuolella palveluksessa on noin 150 työntekijää, joista 110 yrityksen omalla palkkalistalla.  Pelkästään keittiössä eli Food Factoryssa työskentelee noin 50 henkilöä.

Liiketila sijaitsee liikenteellisesti loistopaikassa Markulantiellä Länsi-Turussa ajatellen muun muassa liikennevirtoja. Alakerrassa on katettu paikoitustila yli 2000 ajoneuvolle. Tämän vuoden liikevaihto on Jyllin mukaan noin 60 miljoonaa euroa.

Merkittävät uudistukset on tällä erää vähäksi aikaa tehty, ja nyt mennään määrätietoisesti eteenpäin. Muun muassa ruoka- ja ravintolamaailman kehittäminen jatkuu, ja valppaana täytyy olla koko ajan.

”Toki pidämme koko ajan silmät auki ja tarkkailemme, mitä maailmalta voitaisiin tänne tuoda”, kauppias summaa.

Monikanavainen markkinointiviestinä ja yhteistyö muiden Citymarketien kanssa ovat tärkeitä menestystekijöitä. Tästä osaamisesta on tunnustuksena muun muassa ketjun myöntämä Vuoden kauppakohtainen markkinoija -tunnustus viime vuodelta.

Valikoimassa yli 30 000 tuotetta

Verkkokaupankäynti on tällä hetkellä liikevaihdosta noin viiden prosentin luokkaa, ja kauppiaan mukaan osuus tulee myös pysymään lähiajat suurin piirtein samana.

Hyllymetrejä riittää, sillä valikoimassa on noin 33 000 tuotetta, ja lisäehdotuksia uutuuksista otetaan asiakkailta vastaan.

Näkyykö koko Suomea vaivaava osaavan työvoimapulan jotenkin? Kauppias Juha Jylli pudistaa päätään.

”Olemme tehneet selvästi jotain oikein, olleet onnekkaita ja viidakkorumpu on toiminut, sillä meillä työvoimapula ei näy. Nytkin on saapunut jälleen muutamia hyviä hakemuksia”, hän sanoo ja nyökkää työpöydällä olevan koneen suuntaan.

Varsinaista pulaa ei ole, mutta yleisesti tiedetään, että esimerkiksi osaavia lihamestareita on aina vain haastavampaa löytää.

Jyllin puheista huomaa, että työnantajamielikuva, henkilöstön viihtyvyys ja siihen liittyvät henkilöstöasiat ovat hänelle hyvin tärkeitä.

”Mittaamme henkilöstötyytyväisyyttä, ja se onkin ollut hyvä. Arvoinamme ovat muun muassa tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.”

Yritysten tulevaisuuden menestystekijöiksi Jylli nostaakin erityisesti johtamisen ja esimiestyön merkityksen. Kaupan alan jatkuvuudelle nuorten saaminen alalle on tärkeää. Töihin tulemisen pitää tuntua mukavalta.

Kauppiaalle itselleen polku alalle on ollut selvä jo hyvin nuoresta pitäen. Juuret ovat Satakunnassa, Meri-Porissa, ja kaupankäynti geeneissä. Isoisä perusti 1950-luvulla Pohjois-Satakunnassa kaupan, josta siirtyi 1960-luvulla kauppiaaksi Meri-Poriin, Yyteriin. Juha Jylli oli jo nuorena poikana kaupassa apurina ja myöhemmin töissä. Kauppiasura alkoi vuonna 2006 ensin pienemmässä marketissa, ja sieltä matka jatkui Porin keskustan kautta uuteen Puuvillan kauppakeskuksessa sijaitsevaan K-Citymarketiin vuonna 2014. Vuonna 2019 tuli sitten sellainen tarjous Turkuun, josta Jylli ei voinut kieltäytyä. Nyt hän on paitsi Tepsin kannattaja myös hyvin Turussa viihtyvä kauppias.

Artikkeli on julkaistu alun perin Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 2023.

Kategoriat:Yritystarina, Kauppakamarilehti