Epävarmuus mm. maksuliikenteen toimivuudesta puhuttaa.

Kuva uutiseen, jossa aiheena on yritysten epävarmuus Ukrainen kriisin vuoksi

Yritysten nopea tiedontarve on kasvanut

Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämä seuraa Ukrainan tilannetta herkällä korvalla. Muun muassa kauppakamarien yhteiseen keskiviikkoiltapäivän 2.3. infotilaisuuteen osallistuu yli 1500 tiedonjanoista elinkeinoelämän edustajaa. Aiheina tilaisuudessa ovat mm. pakotteiden vaikutukset yritysten maksuliikenteeseen.

Yhteydenottoja tulee myös Turun kauppakamarille nyt runsaasti. Turun kauppakamarilla on noin 1800 jäsenyritystä.

”Yrityksiä mietityttää tällä hetkellä pakotteiden lisäksi erityisesti maksujen liikkuminen Venäjälle ja sieltä tänne. Pakotteet koskevat noin neljäsosaa Venäjän kaupasta, mutta maksuliikenteen ongelmat kaikkia kauppaa käyviä yrityksiä”, arvioi Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

”Varsinaissuomalaisten yritysten Venäjän kauppa on viime vuosina vähentynyt, mutta mm. koneita ja laitteita sekä teknologiaa viedään täältä Venäjälle”, jatkaa Leiwo.

”Niistä osa on todennäköisesti pakotteiden vuoksi nyt vientikiellossa.”

Monet yritykset ilmoittivat kuitenkin jo viime viikolla katkaisevansa liiketoimet Venäjälle toistaiseksi. Näin muun muassa Kalannissa toimiva lämmönsiirtimien tuotantoon erikoistunut Vahterus.

”Vientimme Venäjälle on ollut toki varsin pientä, noin viiden prosentin luokkaa, mutta pidimme silti toimiamme tärkeänä viestinä”, teollisuusneuvos Mauri Kontu Vahterukselta toteaa.

Leiwon mukaan ajat ovat nyt olleet jo pitkään poikkeukselliset. Ensin kaksi vuotta jatkunut koronakriisi ja nyt sotatila. Myös ilmastohaasteet näkyvät aina vain selkeämmin yritysten toiminnoissa.

Kauppakamarin rooli muuttuvassa maailmassa on entistä selkeämpi:

”Olemme osaltamme kaikin tavoin tukemassa jäsentemme toimintaedellytyksiä myös tulevaisuudessa”, toteaa Leiwo.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka muistuttaa, että suomalaisyrityksille riittää kysyntää kansainvälisillä markkinoilla.

“Vaikka yritysten toimintaympäristö on muutoksessa poliittisten ja taloudellisten riskien lisääntyessä kansainvälisillä markkinoilla, markkinamahdollisuuksia riittää maailmalla myös huomattavan paljon helpommissa liiketoimintaympäristöissä”, Toivakka toteaa.