Kauppakamari jakoi stipendejä valmistuneille

Kuvassa Miska Kytö oikealla ja Juho Torkkeli.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta palkitsi tänäkin keväänä kaksi Turun Kerttulin lukion ICT-linjalta valmistunutta ylioppilasta stipendein. Valiokunta haluaa stipendien avulla tukea ja innostaa nuoria, jotka osoittavat erityistä kiinnostusta IT-alaan. Tänä vuonna stipendit saivat ICT-linjalta valmistuneet tuoreet ylioppilaat Juho Torkkeli ja Miska Kytö.

”Koulujen ja yritysten välisen yhteistyön kehittäminen on erittäin tärkeää, sillä yhteistyö tuottaa muun muassa koulutukseen tietoa siitä, minkälaisia osaamistarpeita yrityksillä on”, sanoo Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan sihteeri Miro Laaksonen.

Myös Uudenkaupungin kauppakamariosasto on merkittävä stipendien myöntäjä alueellaan. Stipendejä jaettiin ammattiopisto Novidan, Laitilan ja Uudenkaupungin lukion sekä Uudenkaupungin yhtenäiskoulun opiskelijoille. Novidan stipendit menivät kaupan ja hallinnon sekä tekniikan ja liikenteen opintosuunnan hyvin suorittaneille opiskelijoille.
Muiden paikallisten oppilaitosten stipendeissä korostuvat sekä matemaattiset että kieliopinnot. Kauppakamariosasto jakoi stipendin myös Turun ammattikorkeakoulun logistiikan koulutusohjelmassa Vakka-Suomen alueella tehtyyn opinnäytetyöhön liittyen. Stipendien kriteereissä korostuvat elinkeinoelämän tarpeet ja näkemykset.

Opiskelijan kesä sujuu töissä

”Kesäni vietän töiden parissa, olen osa-aikaisesti kahdessa eri työpaikassa some-sisällöntuottajana, eli luomassa video- ja kuvasisältöä brändien sosiaalisen median kanaviin. Samalla toimin vielä freelancerina video- ja kuva-alalla kuvaten tapahtumia ja juhlia”, kertoo ICT-alan stipendillä palkittu Miska Kytö.

”Olen hakenut syksyksi opiskelupaikkaa ja jännitän vielä, saanko opiskelupaikan Turun yliopistosta. Mutta vaikka opiskelupaikkaa ei tällä kertaa irtoaisikaan, olen varma, että käyttäisin välivuoden hyödyksi ja yrittäisin hakeutua töihin media-alalle.

”Lukiokoulutus antoi minulle hyvän pohjan tulevaisuudelle, sillä yleissivistyksen lisäksi lukion ICT-linjan opetus antoi minulle erittäin hyvän osaamisen moneen eri ICT-alan osa-alueeseen.”

Samaan ajatukseen liittyy myös toisen jaetuista stipendeistä saanut, Juho Torkkeli.

”Ilman tätä linjaa en varmaankaan olisi saanut näin hyvää mahdollisuutta jatko-opintoihin alalla”, hän arvelee.

Torkkelin osalta opiskelu alkaa armeijan jälkeen Turun yliopistolla tietotekniikan parissa. Kesä armeijan alkamiseen asti vierähtää töitä tehden.

Kerttulin lukion apulaisrehtori Juho Airola pitää valiokunnan ja oppilaitoksen yhteistyötä erittäin merkittävänä.

”Kerttulin lukio on valtakunnan ainoa ICT-alan erityislukio ja on erittäin hienoa, että Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan tuella pystymme huomioimaan entistä paremmin valmistuvia ICT-alan monipuolisia erityisosaajiamme nyt ja tulevaisuudessa”, hän hehkuttaa.

Kauppakamarin ICT-valiokunnan jakamaan stipendiin osallistuivat:
2M-IT Oy, CADMATIC Oy, Cerion Solutions Oy, Elisa Oyj, Fujitsu Finland Oy, Konica Minolta Business Solutions Finland Oy, Lemonsoft Oy, Lounea Oy, Turun ammattikorkeakoulu, RCP Software Oy, Teleste Oyj, Tietokeskus, Vincit Oyj ja Viria Oyj.

Kategoriat:stipendit