Kauppakamarikysely: Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä uskoo työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän

Kuvassa tie Hawley Lake:lle Arizonassa.

Työhön liittyvä automatkustaminen tulee laskemaan rajusti, vaikka koronaeristäytyminen loppuu. Kauppakamarien jäsenkyselyyn vastanneista yli 71 prosenttia kertoi työhön liittyvän automatkustaminen vähenevän joko merkittävästi tai jonkin verran. Varsinais-Suomen alueella lähes 79 prosenttia arvioi ajokilometrien vähenevän. Työajon lisääntymiseen ei uskonut kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä yksikään.

”Työmatka-autoilun vähenemiseen isoimpana syynä on etätyön lisääntyminen ja digitalisaation yhä suurempi hyödyntäminen. Kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä 76 prosenttia uskoi etätyön lisääntyvän ja 71 prosenttia digitalisaation vauhdittuvan koronan jälkeisessä työelämässä”, kertoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

”Työelämä on kokenut suuren muutoksen koronapandemian takia. Työmatka-autoilun väheneminen on asia, jota ei ole osattu vielä täysin ottaa huomioon, kun mietitään esimerkiksi päästövähennystavoitteita. Kyselymme tulos toivottavasti herättää päättäjiä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kysely tehtiin 14.9 ja siihen vastasi noin 2000 kauppakamarien jäsenyritystä. Yksinyrittäjiä vastaajista oli 6,5 prosenttia eli suurin osa oli työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomesta kyselyyn vastasi 203 yritystä.

Henkilöstömäärä kasvaa tai pysyy ennallaan

Koronapandemialla on ollut rajuja vaikutuksia yritysten henkilöstömääriin. Laajoista lomautuksista ja irtisanomisista on kuitenkin jo päästy. Kyselyyn vastanneista yrityksistä nyt jo 84 prosenttia kertoi henkilöstömääränsä kasvavan tai pysyvän ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Varsinais-Suomen osalta henkilömäärän kasvua odottaa 87,4 prosenttia vastanneista. Yritysten kasvun esteenä on jo nyt pula osaavasta työvoimasta ja tilanne pahenee koko ajan.

Yritykset kertovat, että työelämän palautuessa koronan jälkeiseen normaaliin niiden tilantarve vähenee. Yrityksistä neljännes arveli tarvitsevansa vähemmän tilaa kuin ennen pandemiaa, joka kymmenes puolestaan arvioi tarvitsevansa lisää tilaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 14.9.2021. Kyselyyn vastasi 1994 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4 ja 16.6.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, sähköposti: kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Kategoriat:etätyö, koronakysely, työmatka