Kauppakamarikysely: Rokotepassin käyttöönotolle kannatusta

Rokotepassin käyttöönotolle kannatusta

Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa

Varsinaissuomalaiset yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Vastanneista Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä 78,6 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi.

”Tämä on yrityksiltä ja elinkeinoelämältä vahva viesti hallituksen suuntaan: rokotepassia tarvitaan, jotta yhteiskuntaa voidaan avata ja palata lähemmäksi normaalia. Kolme rokotusta edellyttävä rokotepassi vauhdittaisi myös rokotusten ottamista, joka puolestaan edesauttaisi koronan selättämistä. Hallituksen ykköskeino tartuntojen leviämisen estämiseksi on ollut rajoitukset ja sulut. Muitakin keinoja olisi, jos ne vain haluttaisiin ottaa käyttöön, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.”

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1. ja siihen vastasi yli 2800 yritystä, joista 243 Varsinais-Suomesta.

Sairastumiset ja karanteenit aiheuttaneet ongelmia yrityksissä

Omikron-variantin leviäminen on aiheuttanut yrityksissä ongelmia muun muassa työvoiman saatavuuden suhteen. Peräti 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kertoo omikronista johtuvien sairastumisten ja karanteenien vaikeuttaneen yrityksen toimintaa. Katkeruutta monissa aiheuttaa se, että karanteenien kustannukset lankeavat yrityksille. Yksi vastaajista kuvaa tilannetta seuraavasti:

”Tämänhetkinen Omikron -tilanne käy työnantajille raskaaksi, kun poissaoloja tulee paljon ja ne ovat pitkäkestoisia. Työt jäävät suorittamatta ja asiakkaille joudutaan hyvittämään myöhästyneitä töitä. Covid-19 ei ole enää poikkeuksellinen tilanne, jonka varjolla saisi myöhästymistä anteeksi, kun epidemia on kestänyt kaksi vuotta”, arvioi kyselyyn vastannut.

Tilanne heikentää paitsi yritysten taloutta myös osaajapulaa, kuten eräs vastaaja toteaa kyselyssä:

”Koronasta johtuvien sairauspoissaolojen kustannukset kuormittavat yrityksiä ja karanteenien poistuminen kaataa sairauspoissaolokustannukset yrityksille. Yritysten taloudellinen tilanne tulee heikkenemään ja entisestään vaikea osaajapula ei helpotu. Palvelujen tuottaminen käy entistäkin vaikeammaksi ja yrityksiä tulee kaatumaan.

Tilanne on luisumassa siihen, että yritykset maksavat covid-19 aiheuttamia kustannuksia, eikä valtio, kuten enemmän tai vähemmän on tiedotettu. Toki yritykset ja yksityishenkilöt maksavat lopulta verojen muodossa tämän koko pandemian kustannukset.”

Rajoitusten epäselvyys ja ennakoimattomuus haittaavat yrityksiä

Yritykset vaativat nyt yhteiskunnan avaamista ja turhiksi kokemiensa rajoitteiden nopeaa poistamista.

Vastauksista kuuluu selvä väsymys rajoitteisiin – mm. näin tilannetta kommentoivat varsinaissuomalaiset vastaajat:

”Kaikki rajoitukset pitäisi nyt poistaa mieluiten heti ja hallituksen pitäisi alkaa suunnittelemaan, miten tulevan syksyn pandemian voimistumisesta selvitään yhtään ainuttakaan rajoitustointa.”

”Viesti päättäjille: korona on jo kausiflunssan kaltainen ja yhteiskunnan pitäisi avautua. Pois teatraaliset ’leikkitoimenpiteet’ joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.”

Yritysten näkökulmasta on kohtuutonta, että viranomaiset kiistelevät jo muutenkin monitulkintaisista ja vaikeasti ennakoitavista rajoituksista ja niiden tulkinnasta julkisuudessa.

”Päätökset liiketoiminnan rajoituksista ja sulkemisista tulevat edelleen kohtuuttoman lyhyellä varoitusajalla ja ovat monitulkintaisia, vaikka koronan kanssa on eletty jo 22 kuukautta”, ihmettelee Turun kauppakamarin yhteyspäällikkö Olli Hakala.

”Rajoituksista tiedottaminen tulisi tehdä keskitetysti ja selkeästi. Rajoituspäätös aiheuttaa yrityksille valtavasti haittaa kun töitä järjestellään uusiksi, tilauksia perutaan ja toimintaa muutetaan. Yritykset ovat juuri rekrytoimassa tulevan kesän kausityöntekijöitä, mitä epävarmuus tehokkaasti vaikeuttaa”, summaa Hakala muun muassa Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenten kokemuksia.

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1.2022. Kyselyyn vastasi 2821 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 243 Turun kauppakamarin jäseniä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Varsinaissuomalaisista vastaajista 4,9 % on yksinyrittäjiä ja 25,1 % työllistää yli 50 henkeä. 22,6 % vastaajista edustaa teollisuutta, 9,1 % kauppaa ja 26 % palveluja (sisältäen IT-palvelut sekä sote-alan palvelut).  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4, 16.6 ja 14.9.

Lisätiedot:

Yhteyspäällikkö Olli Hakala, Turun kauppakamari, puh. 050 60177, olli.hakala@kauppakamari.fi

Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari, puh. 0400 505 269

Kategoriat:Kotimaa