Kolme konkreettista askelta kansainväliseen kasvuun

Heidi Saaristo WTC

Vinkkejä kansainvälistymiseen

Samassa kohtaa, missä kulkee maan raja, kulkee monesti myös yrityksen kasvun raja. Kun siitä paikasta löytää itsensä, on lähdettävä kansainvälisille markkinoille.
Meillä onkin paljon verkostoja, organisaatioita ja rahoitusvaihtoehtoja tukemassa yritysten kasvua ja kansainvälistymistä, joten apua on tarjolla sitä etsivälle.

Koska olen työskennellyt kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisen parissa yli kaksi vuosikymmentä, kysytään minulta monesti ihan käytännön vinkkejä kansainvälistymiseen. Mitä konkreettista yritys voi tehdä, vaikka heti, kun kansainväliset markkinat houkuttelevat?

Ja tähän minä vastaan, että jos oikeasti haluat tehdä heti jotakin, tässä oma Top 3 -listani kansainvälistyville pk-yrityksille käyttöön otettavaksi. Suoraviivaisia toimenpiteitä, jotka monesti jäävät uupumaan. Ole hyvä – kolme konkreettista askelta kansainvälistymiseen:

Ihan ensiksi uskon vahvasti tietoon. Mitä enemmän kohdemaasta, sen liiketoimintaympäristöstä, kulttuurista, toimintatavoista ja kuluttajista tietää, sen helpompaa markkinoille asettuminen tulee olemaan. Olen huomannut, että moni ei mieti edes ihan perusasioita, kuten onko vastaava tuote jo saatavilla kyseisillä markkinoilla ja jos on, niin mistä. Saati sitten, että olisi mietitty maan vaatimukset esimerkiksi pakkauksille tai käyttöohjeille, ja mitkä ovat omat resurssit näihin vaatimuksiin vastaamiseen.

Toiseksi laittaisin kuntoon edellytykset sille, että yrityksesi ja tuotteesi voidaan löytää. Jos kerran uskot tuotteellasi tai palvelullasi olevan kysyntää, joku varmasti tälläkin hetkellä etsii sitä. Varmista siis, että olet löydettävissä ja että sinuun saa yhteyden nopeasti ja vaivattomasti. Jälleenmyyjät, ostajat, agentit ja muut mahdolliset yhteistyökumppanit etsivät aktiivisesti uusia tuotteita, palveluja ja yrityksiä. Onhan nettisivuillasi kohdemaan kieliversio ja simppeli yhteydenottolomake? Sinulle sopivalla budjetilla kannattaa myös lisätä näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa.

Kolmantena askeleena näen ehdottomasti sosiaalisen median hyödyntämisen niin laajamittaisena kuin vaan mahdollista, tietenkin tuotteen ja yrityksen brändiin sopivalla tavalla. Älä jätä löytämistäsi nettisivustosi varaan, vaan jaa aktiivisesti tietoa yrityksestäsi ja tuotteistasi somessa. B2B-ympäristössä LinkedIn on aivan ehdoton ja tavoitteenasi on tuoda lisäarvoa kohderyhmällesi.

Tämän päivän digitaalinen ympäristömme mahdollistaa sen, että yritys voi olla läsnä markkinoilla, vaikkei siellä fyysisesti (vielä) olisikaan. Hyvin tehdyn taustatutkimuksen avulla kohdennettu markkinakohtainen viestintä tekee kansainvälistymisen mahdolliseksi. Näkyvyys verkossa ja lisäarvoa tuova sisältömarkkinointi taas voivat tuoda oikeat kontaktit ovelle kolkuttelemaan.

Heidi Saaristo,
kansainvälistymisen asiantuntija
World Trade Center Turku

Lue lisää ja ota yhteyttä!

Kirjoitus on julkaistu Kauppakamarin lehdessä 3/2022

Kategoriat:Kansainvälisyys, blogi