Laatua ja asiakaskeskeisyyttä

Antti Puhakka, Neurolaboratorio

Suomen Neurolaboratorio Oy:n ensi askeleet otettiin 50 vuotta sitten muutaman alan lääkärin voimin. Nyt yrityksen palveluksessa on 15 työntekijää, joista lääkäreitä on 12. Toimintaa on Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnassa, Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla. Toimintaa on 17 toimipisteessä. Suomen Neurolaboratorio Oy on terveydenhuoltoalalla toimiva kliinisen neurofysiologian alan yksityinen erikoislaboratorio, joka tuottaa alan diagnostisia palveluita.

”Tarjoamme korkeatasoisia diagnostisia palveluita asiakkaille. Olemme kasvattaneet kokoa viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun palvelujemme tarve on kasvanut”, kuvailee toimitusjohtaja ja johtava lääkäri Antti Puhakka.

Suomen Neurolaboratorio lupaa, että heidän kauttaan asiakas pääsee vastaanotolle varauksesta seuraavalla viikolla. Jonot eivät kasva yli kahteen viikkoon.

”Laatu ja asiakaspalvelu ovat meidän toimintamme ydintä.”

Muista alan yksityisistä toimijoista poiketen yritys kuuluu laatusertifioinnin piiriin, jossa laatua ja toimintaa seurataan mm. tarkoilla mittareilla säännönmukaisesti.

Hyvinvointialueuudistus on tuonut sote-alalla uutta pohdittavaa, ja palvelustrategian jalkauttamista odotetaan myös Suomen Neurolaboratoriossa mielenkiinnolla. Puhakka katsoo, että yksityinen puoli on nyt kirittäjän asemassa. Päättäjiltä hän toivoo uutta ja avointa katsantokantaa nykyaikaiseen ja tulevaan terveydenhuoltojärjestelmään.

”Olemme tähän uudistukseen valmistautuneet ja tuotepakettimme on kunnossa. Toivon, että hyvinvointialueet uskaltavat rohkeasti hyödyntää yksityisen sektorin osaamista ja tehokkuutta palvelutuotannossaan.”

Puhakka odottaa terveydenhuollolta jatkossa lisää tehokkuutta ja uusia laadukkaita käytäntöjä sekä rehtiä kilpailua. Hän veisi mielellään lääkäripalveluita myös maakuntiin, jossa ovat palvelujen tarvitsijat, mutta josta julkinen terveydenhuolto on niitä viime vuosina osin karsinut. Kaikkien ei tarvitsisi kulkea välttämättä pitkiä matkoja Turkuun palveluja saamaan, vaan toivoo järjestelmän toimivan asiakaslähtöisesti, ei organisaatiolähtöisesti.

Teksti on julkaistu alun perin Turun kauppakamarin jäsenlehdessä 2/2023

Kategoriat:Yritystarina