MentorChamber esittelyssä: Anna-Mari Siekkeli & Sanna Meska

Sanna Meska ja Anna-Mari Siekkeli
Siekkeli ja Meska viime kesän tunnelmissa.

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella.

MentorChamber esittelyssä -sarjan neljäntenä haastatteluparina ovat SparriKumppanin pääsparraaja ja business coach Anna-Mari Siekkeli ja Läntinen tanssin aluekeskuksen toiminnanjohtaja Sanna Meska.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Idea mentorointiohjelmasta syntyi valiokunnan kokouksessa kesällä 2019 ja siitä asti olen ollut mukana sitä kehittelemässä. Luottamuksellinen vuorovaikutus on hyvä keino auttaa”, kertoo mentorina toimiva Siekkeli.

”Näin ilmoituksen tästä ohjelmasta kauppakamarin jäsenkirjeessä ja heti heräsi kiinnostus. Itselläni oli tuohon aikaan työelämässä sellainen vaihe, että kaipasin toisen ihmisen näkökulmaa omaan työhön sekä uraan. Halusin myös lisää tietoa sekä sparrausta johtajuudesta”, kertoo aktorina toimiva Meska.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Aika paljonkin on jo entuudestaan kokemusta mentorina toimimisesta. Ensimmäinen kokemukseni taisi olla Turun yliopiston mentorointiohjelmassa, jossa yliopiston alumnina olin mukana mentoroimassa valmistumassa olevia opiskelijoita. Viime vuosina olen toiminut mentorin roolissa MentorChamberin lisäksi myös yrittäjille”, kertoo Siekkeli.

”En ole aiemmin ollut mukana tällaisessa pidempiaikaisessa mentoroinnissa, mutta ollut mentorina muutamissa yksittäisissä tilaisuuksissa. Mentorointi on siis itselle tuttua siitä näkökulmasta, ja nyt odotuksenani oli päästä tarkastelemaan myös omaa työtä ulkopuolisen silmin. Toiveenani oli, että saisin toiselta pientä kyseenalaistusta sekä myös kannustusta itseä mietityttäviin asioihin. Koen, että olen itse liian lähellä näitä asioita, että pystyisin tarkastelemaan niitä kunnolla”, Meska pohtii.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Ensimmäinen tapaamisemme oli maaliskuinen kävelypalaveri. Oli ihan hirveän kylmä ja melkein jäädyin liian vähissä vaatteissa. Oli kuitenkin hienoa, että kylmyydestä huolimatta keskityin kuuntelemaan Sannaa niin intensiivisesti, että yhtäkkiä havahduin siihen, että oltiin Turun linnan pihalla. Muu maailma oli keskustelun aikana onnistunut katoamaan hetkeksi”, naurahtaa Siekkeli.

”Meillä on hauska historia Anna-Marin kanssa siinä mielessä, että tunsimme toisemme jo ennestään. Tämän yhteyden takia tuntui todella luontevalta aloittaa mentorointi ja oli helppo hypätä keskusteluissa suoraan syvään päähään. Anna-Mari on todella hyvä esittämään juuri sellaisia kysymyksiä, joita tarvitsen”, Meska kertoo.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Mentorointi on meille molemmille tuttua jo entuudestaan ja liikkeelle lähtö oli siksi hyvin luontevaa. Luottamuksellinen vuorovaikutus käynnistyi välillemme nopeasti, ja melko syvällisiin keskusteluihin olemmekin jo päässeet”, kertoo Siekkeli.

”Keskustelumme ovat olleet todella moniulotteisia, ja koen, että olen saanut selkeyttä omiin uratavoitteisiin. Mentoroinnista on ollut valtava apu oman työn reflektoinnissa sekä oman osaamisen sanoittamisessa ja kirkastamisessa. On upeaa, miten vahvistavia keskustelumme Anna-Marin kanssa ovat olleet”, kehuu Meska.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Yhteyden syntyminen on aina merkityksellistä ja vaikuttavaa. On ollut upeaa seurata Sannan ajatusprosessin syvenemistä ja kuunnella, miten osuvasti hän osaa sanoittaa tilannetta ja tuntemuksia. Parasta mentorina, sparraajana ja coachina työskennellessä onkin nähdä asiakkaan oivallusten syntyminen omien silmiensä edessä”, Siekkeli kuvaa.

”Meidän tapaamisemme ovat aina olleet tosi intensiivisiä, ja olemme pyrkineet näkemään mahdollisimman monenlaisissa ympäristöissä. Eri ympäristöt auttavat herättämään erilaisia kysymyksiä sekä keskusteluja, mikä on jo iso arvo itsessään. Mentorointiin osallistumisesta on itselleni herännyt suuri kiitollisuuden tunne ja on ollut upeaa päästä Anna-Marin pariksi. Toivon, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan tähän ohjelmaan”, kiittää Meska.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista. Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2022 lopulla.

Kategoriat:Koulutus