MentorChamber esittelyssä: Johanna Paalasmaa & Jutta Ruusunen

Johanna Paalasmaa & Jutta Ruusunen

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan viidentenä haastatteluparina ovat Luotsi Työelämäpalvelut Oy:n toimitusjohtaja, Aura Rakennus Oy:n HR-päällikkö Johanna Paalasmaa ja SHIFT Events Oy:n toimitusjohtaja Jutta Ruusunen.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Hain mukaan ohjelmaan, sillä olin urallani tietynlaisessa käännekohdassa. Olin juuri saanut valmiiksi toisen maisterintutkintoni ja pohdin seuraavaa askelta sekä sitä, veisikö se syvemmälle asiantuntijatyöhön vai enemmän johtamisen suuntaan. Sitten sattuikin niin sopivasti, että juuri ennen mentoroinnin alkua löysin itseni uusista tehtävistä SHIFT:n toimitusjohtajana! Ajoitus oli siis täydellinen”, kertoo aktorina toimiva Ruusunen.

Paalasmaa oli aikanaan mukana rakentamassa kauppakamarin mentorointiohjelmaa ja lähti samalla tietysti myös itse mukaan mentoriksi. ”Haluan omalta osaltani olla mahdollistamassa erilaista tukea ja ammatillista kehittymistä sitä kaipaaville, sekä toimia tietynlaisena oivalluttajana tilanteissa, missä aktori kaipaa jotain apua tilanteeseensa. Vuoden mentorointiohjelma mahdollistaa asioiden hyvin syvääkin pohtimista, kehittämistä ja muutosten edistämistä ja on ilo olla sellaisessa prosessissa mukana”, kuvailee Paalasmaa.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Olin tätä ohjelmaa ennen osallistunut mentorointiin aktorina kerran aiemmin ja olen myös vetänyt mentorointiprojektin nuorkauppakamarilla. Tiesin siis mistä mentoroinnissa on kyse, ja mitä se voi parhaimmillaan antaa. Sen tarkempia odotuksia minulla ei ollut. Koin tosin, että mentorointiin kannattaa muutenkin lähteä mahdollisimman avoimin mielin, sillä koskaan ei tiedä mitä yllätyksiä matkan varrelle sattuu”, kuvailee Ruusunen

”Mentorointi itsessään oli itselleni tuttua jo Suomen Mentoreiden mentorointiohjelman kautta, joten kokemuksia mentorointiprosessista oli siis jo olemassa”, sanoo Paalasmaa.

”Silti jokaiseen mentorointiin on aina yhtä mielenkiintoista lähteä mukaan, koska ihmisillä on niin erilaisia elämänpolkuja takanaan ja tilanteita, joiden parissa lähdetään yhdessä toimimaan. Kuten Juttakin mainitsi, avoimin mielin kannattaa lähteä mukaan ja matkasta saattaa tulla jotain aivan uutta ja hienoa!”

Miten mentorointi lähti käyntiin?

”Mentorointi lähti hyvin käyntiin alun kiireistä huolimatta. Yksi syy tähän on varmasti kummankin sitoutuminen prosessiin ja tapaamisten sopiminen aina seuraavaksi kerraksi eteenpäin”, kertoo Ruusunen

”Kahden työntäyteisen naisen aikataulujen kanssa joudutaan välillä vähän sumplimaan, mutta koska asia on molemmille tärkeä, sopiva rako löytyy silti aina. Jutan työnkuvan muutos aivan mentoroinnin alkaessa on tuonut myös itselleni todella mielenkiintoisen aitiopaikan saada seurata, miten mentorointi elää uuden työn rinnalla kehittyen.”

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Sekä minä että mentorini Johanna jouduimme varmaankin kumpikin muuttamaan lähtöajatuksiamme, sillä uusi työpaikkani (SHIFT, toimitusjohtaja) tuli sekä minulle että Johannalle yllätyksenä! Johannalla on kuitenkin älyttömän hyvä ote mentorointiin ja hieno tapa kaivaa esiin juuri ne asiat, joista minulle kullakin hetkellä on hyötyä. On ollut hienoa saada tällainen mentori mukaan matkalle uusissa, vaativissa haasteissa”, kehuu Ruusunen.

”Jutan uusi, muuttunut tilanne oli hyvällä tavalla jännä vähän meille molemmille ja kuinka hienoa onkin ollut päästä seuraamaan aivan uuden urapolun alkamista ihan alusta asti! Se on ollut myös minulle valtavan antoisaa omassa roolissani”, komppaa Paalasmaa.

”Olemme pyrkineet koko ajan tapaamaan livenä ja tarvittaessa ottamaan lyhyitä väli-checkejä videoyhteydellä. Itse ainakin koen, että pääsen keskittymään kohtaamiseen ja aiheeseen täysin, kun olemme livenä samassa tilassa”, pohtii Ruusunen.

”Olen samalla linjalla Jutan kanssa. Yritämme aina ensisijaisesti tavata livenä, jolloin keskusteluihin saa ihan eri tavalla syvyyttä mukaan. Muutoinkin mukavampi tavata kasvotusten etäilyvuosien jälkeen”, painottaa Paalasmaa.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2022 lopulla.

Kategoriat:blogi