MentorChamber esittelyssä: Kia Kilpinen ja Anna-Mari Siekkeli

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan neljäntenä haastatteluparina ovat aktori Edda Marketingin Creative Marketing Director Kia Kilpinen ja mentori SparriKumppanin pääsparraaja ja business coach Anna-Mari Siekkeli.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Ohjelmaan hakiessa olin toiminut yrittäjänä reilu kolme vuotta. Huomasin silloin olevani tienhaarassa yritystoiminnan jatkamisen suhteen ja halusin kiteyttää aiempaa tarkemmin, mitä oikeasti haluaisin tehdä. Koska kollegani tekevät digimarkkinointia, keskustelut pyörivät välillä samojen asioiden ympärillä. Toivoin mentoroinnilta mahdollisuutta keskustella oman alan ulkopuolisen henkilön kanssa ja innolla odotin, kenet saan parikseni”, pohtii aktori Kia Kilpinen.

”Olen ollut mukana Turun kauppakamarin MentorChamber-ohjelman kehittämisessä ensi ideasta lähtien. Lähdin mukaan, koska mentorointi on oivallinen keino tukea ammatillista kehittymistä. Se auttaa kirkastamaan tavoitteita ja tekemistä ja vahvistaa itsetuntemusta ja reflektoinnin taitoja”, kertoo mentorina toimiva Anna-Mari Siekkeli.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Minulla ei ole aikaisempaa aktorikokemusta, joten sillä tavalla lähdin ohjelmaan avoimin mielin. Toivoin, että ohjelmasta löytyisi ulkopuolinen henkilö, jonka kanssa pystyisin pallottelemaan omia ideoita. Anna-Mari on ollut juuri sellainen, mikä on kyllä ollut todella antoisaa”, kokee Kilpinen.

”Kahden ihmisen luottamuksellisessa kohtaamisessa on aina jotain maagista. Ja hyvin luottavaisin mielin odotin keskusteluja, joissa pääsen seuraamaan Kian reflektointia ja oivalluksia omasta tekemisestään”, tiivistää Siekkeli.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Olen saanut Anna-Marilta todella hyviä vinkkejä asiakkaiden ja yhtiökumppanin kanssa käytäviin keskusteluihin. Esimerkiksi ennen kesälomia puhuimme siitä, miten asiakkaille kannattaa viestiä omasta lomasta. Mentorointi on lähtenyt käyntiin todella kivasti ja koen saaneeni siitä paljon. Kolme kertaa olemme tavanneet, mutta paljon olemme ehtineet jo käsittelemään”, iloitsee Kilpinen.

”Luontevasti ja lämpimästi on käynnistynyt. On hienoa päästä sukeltamaan Kian maailmaan ja seurata taitojen ja vahvuuksien tunnistamista ja kirkastamista”, kehuu Siekkeli.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Tietyllä tavalla ovat, mutta toisaalta eivät. Odotin, että saisin mietittäväksi tietyllä tavalla haastavia kysymyksiä, jotka laittavat pohtimaan omia urasuunnitelmia ja niiden mahdollisia esteitä. On ollut mukavaa, että mentorointiohjelman kautta olen saanut tukea toiselta yrittäjältä, joka tietää, ymmärtää ja on käynyt samankaltaisia asioita läpi. Se on ollut antoisaa, että toinen pystyy samaistumaan tai tunnistamaan asiat, joista puhun”, ajattelee Kilpinen.

”Ammatticoachina olen oppinut luottamaan prosessiin. Siihen, että alussa hahmotellaan tavoitetta ja suuntaa, mutta samalla tiedetään, että sekä tavoite että matka kirkastuvat vähitellen. Vaikka tapaamiset ovat hienoja, ehkä tärkeintä on se, mitä niiden välissä tapahtuu. Se, miten asiat muhivat ja kehittyvät, jotta yhdessä voidaan taas jatkaa”, huomauttaa Siekkeli.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Mieleenpainuvinta on ollut huomata omaa kehitystä pidemmällä aikavälillä. Anna-Mari on haastanut ajattelemaan deadlineja omalle toiminnalle, mikä on auttanut käymään keskusteluja esimerkiksi yhtiökumppanini kanssa. Oman uskalluksen kasvaminen on ollut hienoa”, kertoo Kilpinen.

”Hienointa on varmaankin se, miten Kia tapaamisissamme palaa edellisen kerran aiheisiin ja kertoo, mitä on sen jälkeen oivaltanut itsestään ja omasta tekemisestään. On ihan parasta päästä seuraamaan vierestä, miten asiat kirkastuvat ja menevät eteenpäin”, tiivistää Siekkeli.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2023 lopulla.

Kategoriat:MentorChamber