MentorChamber esittelyssä: Krista Vanhala & Ainokaisa Saarinen

MentorChamber on Turun kauppakamarin kehittymisohjelma jäsenyritystensä henkilöstölle. Ohjelman tavoitteena on osaamisen ja johtajuuden kehittäminen Varsinais-Suomen alueella. Ohjelman kautta tehdään tulevaisuuden osaaminen näkyväksi ja rakennetaan yhä parempia verkostoja ihmisten ja yritysten välille.

MentorChamber esittelyssä -sarjan toisena haastatteluparina ovat aktori Unica Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Krista Vanhala ja mentori Telia Companyn kehitysjohtaja Ainokaisa Saarinen.

Mikä innosti sinut lähtemään mukaan mentorointiohjelmaan?

”Mahdollisuus päästä keskustelemaan asiantuntijan kanssa niistä asioista, joissa on vielä paljon oppimista tässä uudessa roolissa. Olen toiminut toimitusjohtajana vuodesta 2019 lähtien, mutta koronan takia olen vasta nyt päässyt niihin tehtäviin mitä alun perin lähdin hakemaan. Haen mentorointiohjelmalta uusia oppeja, ajatuksia ja erityisesti omien ajatusteni syventymistä”, kertoo aktorina toimiva Vanhala.

”Pidän mentoroinnin kaltaisia yksilöllisiä ohjausmahdollisuuksia tärkeänä osana henkilöstökehittämistä. On tarpeellista, että ihmiset voivat käydä luottamuksellisia keskusteluita omista kehitysambitioistansa. Varsinkin avainhenkilötehtävissä se on välttämätön osa kehittymistä. Siksi olen tätä lähtenyt harrastamaan ja tykännyt tulla kauppakamarillekin asiaa edistämään. Mentorina on lisäksi hienoa olla, koska pääsee tapaamaan upeita ihmisiä ja oppii aina todella paljon myös itse”, kertoo mentori Saarinen.

Millaisia kokemuksia tai odotuksia teillä oli liittyen mentorointiin ennen ohjelman aloitusta?

”Edellisessä tehtävässäni toimin usein mentorina omalla alallani oleville ja alalle tuleville henkilöille. Nyt tuli mahtava tilaisuus hypätä toiselle puolelle aktorin rooliin. Odotin kovasti­ – ja odotan edelleen – hyviä keskusteluja asiantuntijan kanssa, joka herättää ajattelemaan erilaisia asioita ja löytämään niistä uusia puolia”, pohtii Vanhala.

”Odotin ihanaa elämystä tutustua uuteen henkilöön, hänen kehitykseensä sekä siihen liiketoimintaympäristöön, jossa hän työskentelee. Lisäksi on mielekästä ja tärkeää katsoa yhdessä kohti aktorin tulevaisuutta. Tulevaisuuteen suuntaaminen on ehkä paras juttu tällaisessa mentoroinnissa”, korostaa Saarinen.

Miten mentorointi on lähtenyt käyntiin?

”Mentorointi on lähtenyt käyntiin kohdallamme todella hyvin, vaikka olemme ehtineet näkemään vasta pari kertaa. Jutteleminen on ollut mieletöntä ja avannut ajatuksiani nimenomaan tulevaisuuteen liittyen”, kokee Vanhala.

”Tapaamiset ovat tähän asti olleet huippuhienoja. On hurjan kivaa päästä keskustelemaan ja ratkomaan asioita. Toivon, että vuoden aikana tulee vielä monta hyvää tapaamista”, hehkuttaa Saarinen.

Ovatko lähtöajatuksenne muuttuneet tai selkeytyneet mentoroinnin alettua?

”Ajatukset ovat fokusoituneet liiketoimintalähtöisyyteen. Olemme lisäksi rajanneet keskustelua enemmän tulevaisuuteen kuin tähän hetkeen. Ajatusten selkeytyminen on tapahtunut luonnollisesti ja nimenomaan keskusteluistamme on löytynyt sellaista suuntaa, johon varmasti jatkamme tästä”, kertoo Vanhala.

”Kristalla oli ensimmäisessä tapaamisessamme valmiiksi mietittyjä mahdollisuuksia ja haasteita, jotka olivat kaikki todella relevantteja. Luulen, että jo niiden ratkominen auttaa eteenpäin. Tapaamisten aikana olemme kuitenkin löytäneet jotain vielä laajempaa ja syvempää, mikä ohjaa tapaamisiamme tällä hetkellä”, ajattelee Saarinen.

Mikä on tähän mennessä ollut mieleenpainuvin asia tapaamisistanne?

”Mieleenpainuvinta tähän mennessä on ollut herätä siihen, millaisia omat tulevaisuuden toiveeni oikeasti ovat ja mitä niiden eteen tulisi tehdä, jotta ne toteutuisivat. Olen tähän asti ollut sillä tavalla hyvässä ja iloisessa asemassa, että minut on aina kutsuttu seuraavaan työtehtävääni. Aktiivisen suuntautumisen ja työnhaun sijaan urani on edennyt hieman ajopuuteoriamaisesti. Nyt aktiivinen tekeminen ja tavoitteiden asettaminen tulevat varmasti tässä vuoden aikana vielä paremmin esille”, pohtii Vanhala.

”Mieleenpainuvia hetkiä on ollut monia, mutta kokonaisuutena merkittävintä on ollut mahdollisuus tutustua Kristaan. Hän on valloittava persoonallisuus, jolla on todella paljon annettavaa suomalaiselle elinkeinoelämälle. On ollut ihanaa olla siinä mukana ja jos pystyn vähänkään auttamaan häntä, niin se tekee kokemuksesta elämyksen”, kertoo Saarinen.

Mentorointiin lähtee mukaan monenlaisia ihmisiä eri aloilta sekä eri lähtökohdista.
Seuraava MentorChamber-haku alkaa vuoden 2023 lopulla.

Kategoriat:MentorChamber